شهر خبر

فواد حسین:

عراق موافق سیاست های ترامپ نبود/ روابط با ایران، قوی و مستحکم است

عراق موافق سیاست های ترامپ نبود/ روابط با ایران، قوی و مستحکم است

وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه با یک روزنامه بحرینی با اشاره به اینکه بغداد آماده کمک به از سرگیری مذاکرات بین تهران و ریاض است، گفت عراق موافق سیاست های ترامپ در منطقه نبود.

به گزارش خبرگزاری مهر، «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه با روزنامه «الوطن» بحرین در حاشیه سفیر اخیر خود به این کشور، به بررسی تازه‌ترین تحولات داخلی کشورش و همچنین منطقه پرداخت.

فواد حسین در این مصاحبه با اشاره با تلاش برای ترمیم روابط عراق با کشورهای همسایه با هدف تضمین امنیت منطقه گفت: روابط ما با کشور همسایه، ایران قوی است. عراق همواره تلاش کرده است تا از روابط مستحکم خود با ایران برای بهبود روابط این کشور با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس استفاده کند چرا که امنیت جمعی در منطقه بازتاب مثبتی بر امنیت داخلی عراق دارد.

وی در ادامه افزود: تقویت روابط با ایران به نفع عراق است و به حفظ امنیت منطقه کمک می‌کند. بهبود امنیت در در سطح منطقه باعث تقویت امنیت داخلی عراق و سایر کشورها می‌شود.

حسین تصریح کرد: تنش‌هایی که در زمان دولت دونالد ترامپ میان ایران و آمریکا پیش آمد، بر اوضاع داخلی عراق تأثیر بسیاری گذاشت. عراق با سیاست‌های ترامپ علیه ایران موافق نبود و به همین علت تنش بین تهران و واشنگتن به صحنه تحولات عراق کشیده شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق با اشاره به مذاکرات ایران و عربستان هم افزود: عراق برای نزدیک کردن دیدگاه‌های کشورهای همسایه تلاش کرده است. در نتیجه این تلاش‌ها، ایران و عربستان در چند نشست مشترک شرکت کردند و هر زمان که تهران و ریاض آماده از سرگیری مذاکرات باشند، بغداد آماده کمک است.

وزیر خارجه عراق در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع حشد شعبی و سایر موضوعات داخلی عراق اشاره کرد و گفت: حشد شعبی بخشی از نیروهای مسلح عراق است که تحت فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق قرار دارد. دولت جدید به نخست وزیری «محمد شیاع السودانی» یک دولت ائتلافی قوی است که از حمایت کافی برخوردار است و برای احیای اقتصادی و ارائه خدمت رسانی به مردم عراق تلاش می‌کند.

فواد حسین در پایان تصریح کرد: عراق کشوری است که حاکمیت و استقلال خود را دارد و تصمیم گیری اکنون به دست دولت عراق است. بر عکس در زمان صدام حسین دولت عراق حاکمیت و استقلال نداشت و حاکمیت عراق به دست شورای امنیت بود.