شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#قیمت

افزایش عجیب و باورنکردنی قیمت انسولین!

مشکلات عرضه دارو در ایران تمامی ندارد و بر اساس مشاهدات میدانی قیمت انسولین قلمی گلارژین در یک ماه گذشته ۸ برابر شده است.

افزایش عجیب و باورنکردنی قیمت انسولین!

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت انسولین قلمی در کمتر از یک ماه از ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۰۶ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

قیمت انسولین قلمی «گلارژین» در بازار آزاد نسبت به یک ماه گذشته حدود هشت برابر شده است. وقتی این خبر را در کنار افزایش قیمت داروهای دیگر در ماه‌های اخیر بگذاریم از اینکه بهداشت ودرمان صدرنشین جدول تورم ماهانه در آبان بوده تعجب نمی‌کنیم. از طرفی با توجه به ادامه این روند تکرار این موضوع در آذر نیز دور از انتظار نیست.

براساس گزارش مرکز آمار در ماراتن افزایش قیمت، هزینه بهداشت ودرمان با نرخ تورم ماهانه ۴ درصدی از ۱۱ گروه کالایی دیگر جلو افتاده است. بخش مهمی از تورم این گروه کالایی مربوط به افزایش قیمت دارو است.

بازار دارو در ماه‌های اخیر با مشکلات متعددی از کمبود دارو گرفته تا داروهای وارداتی تقلبی و افزایش قیمت‌های پی درپی روبه رو بوده است. بر اساس آنچه که در بازار مشهد قابل مشاهده است، برخی از داروهای پرمصرف که در ماه گذشته با افزایش قیمت چندبرابری روبه رو بودند، قیمتشان در این مدت (از ۱۰ آبان، زمان انتشار گزارش تاکنون) ثابت مانده، اما در عوض تورم به سراغ برخی از داروهای خاص رفته که انسولین یکی از آن هاست. شاید فعلا تعداد داروهایی که دچار تغییر قیمت می‌شوند کمتر از ماه قبل باشد، اما به گفته فعالان این حوزه با توجه به افزایش قیمت ارز، تغییر بیشتر در نرخ داروها دور از انتظار نیست.

قیمت عدد انسولین قلمی گلارژین ۲۰۷ هزار تومان شد

بر اساس مشاهدات میدانی، قیمت انسولین قلمی گلارژین یکی از شرکت‌های معتبر تا اواسط آبان ۲۶ هزارو ۵۹۰ تومان بود که در مرحله اول به ۱۰۷ هزارو ۸۴۰ تومان رسید و حالا به ۲۰۶ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است. یعنی قیمت این داروی حیاتی برای بیماران دیابتی حدود هشت برابر شده است.

البته قرار است بار این افزایش قیمت‌ها بر دوش سازمان‌های بیمه گر باشد. یعنی در نهایت تغییری در مبلغ پرداخت بیمه شده‌های دیابتی ایجاد نشود، اما در این صورت دو مشکل وجود دارد افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند مانند اتباع و همچنین کسانی که ناگهان به این دارو احتیاج پیدا می‌کنند و مجبور به خرید آزاد آن می ‎شوند باید برای یک عدد انسولین قلمی گلارژین ۲۰۷ هزار تومان پول بپردازند و از سوی دیگر با افزایش سهم سازمان‌های بیمه گر بدهی آن‌ها به داروخانه‌ها چند برابرمی شود.

محسن نجفی، عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: تأخیر پرداخت سازمان‌ها به گونه‌ای موجب مرگ تدریجی این صنف خواهد شد. از سوی دیگر شاید این بار سنگین بر دوش بیمه‌ها بعد از مدتی آن‌ها را خسته کند که آن موقع مشکلات بیشتری بروز پیدا می‌کند.

عرضه انسولین؛ فقط با نسخه پزشک و بدون تغییر قیمت

محمد پیکانپور مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه انسولین فقط با نسخه پزشک و ثبت اطلاعات بیمار و بدون تغییر قیمت در سامانه تیتک قابل عرضه است، گفت: بر اساس طرح دارویار، بیماران دیابتی انسولین قلمی خود را بدون هیچ تغییر قیمتی تهیه می‌کنند.این یعنی فروش آزاد انسولین در بازار ممنوع است، اما فعلا این قانون در بازار مشهد اجرایی نشده است.

محسن نجفی بازرس انجمن داروسازان ایران گفت: عرضه انسولین به شکل آزاد نمی‌تواند به صورت کامل ممنوع شود، چون ممکن است در برخی موارد مصرف داروی بیمار افزایش پیدا ‌کند و این بیمار دچار مشکل می‌شود باید دید مسئولان برای این افراد چه راه جایگزینی دارند، وظیفه ما تأمین داروی مورد نیاز بیماران است.

افزایش قیمت دارو، مهم‌ترین عامل صدرنشینی تورم ماهانه گروه بهداشت ودرمان

معمولا دارو را در دسته کالاهای بهداشتی قرار می‌دهند و به گفته فعالان این حوزه افزایش قیمت دارو را مهم‌ترین عامل صدرنشینی تورم ماهانه گروه بهداشت ودرمان بیان می‌کنند. تورم نقطه‌ای سالانه این گروه کالایی نیز برای خانواده‌های شهری ۴۱.۹ درصد بوده است. البته مشاهدات میدانی نشان می دهد که احتمالا تورم بخش دارو از این حرف‌ها بیشتر است، اما به گفته فعالان این حوزه به دلیل گستره تنوع دارو و نماد تجاری آن نمی‌توان عدد مشخصی برای میزان افزایش قیمت‌ها در نظر گرفت.

میانگین تورم ماهانه گروه‌های عمده بر اساس گزارش مرکز آمار ۲.۱ درصد و آن طور که بانک مرکزی گزارش داده ۲.۹ درصد است. شاید از تفاوت رقم یک شاخص در دو گزارش از مراکز رسمی دولتی تعجب کنید، اما باید بگوییم این تازگی ندارد و آمار اعلام شده از این دو منبع تقریبا همیشه با یکدیگر متفاوت است. در هر صورت طبق گزارش مرکز آمار تورم بهداشت و درمان تقریبا دو برابر میانگین تورم گروه‌های عمده کالا و خدمات است.