شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#علوم پزشکی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول:

۲ عمل جراحی نادر برای نخستین بار در دزفول انجام شد

۲ عمل جراحی نادر برای نخستین بار در دزفول انجام شد

دزفول- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: برای نخستین بار در یک روز، ۲ عمل جراحی حساس مغز و اعصاب در بیمارستان بزرگ دزفول انجام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد کلانتریان صبح امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۲ عمل حساس با ریسک بالا شامل نمونه برداری از تومور مغز با نویگیشن و جراحی دیسک کمر به روش کاملاً بسته با میکرودریل برای نخستین بار در بیمارستان بزرگ دزفول انجام شد.

وی در خصوص جراحی نمونه برداری از تومور مغز با نویگیشن گفت: این روش برای تومورهایی استفاده می‌شود که با توجه به مکان و موقعیت تومور در بافت مغز، امکان انجام عمل جراحی باز نیست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: در این روش با کمک دستگاه نویگیشن بدون باز کردن جمجمه و فقط با ایجاد یک سوراخ کوچک از تومور نمونه برداری می‌شود.

کلانتریان افزود: در این روش به کمک سوزن نمونه برداری از تومور نمونه گرفته می‌شود و برای تشخیص نوع تومور و انجام اقدامات درمانی بعدی مانند رادیوتراپی و شیمی درمانی ارجاع داده می‌شود که این روش نسبت به عمل جراحی باز بسیار کم عارضه تر است.

وی در خصوص جراحی دوم نیز گفت: جراحی دیسک کمر به روش کاملاً بسته با میکرودریل برای دیسک‌های کمری که برجستگی دیسک وجود دارد اما پارگی کامل دیسک رخ نداده است، استفاده می‌شود.

کلانتریان ادامه داد: حدود چهار سی سی به کمک این روش از حجم دیسک کم می‌شود که باعث جمع شدن دیسک و کاهش اثر فشاری آن به ریشه‌های نخاعی می‌شود، ضمن اینکه این روش نسبت به روش لیزر دیسک مؤثرتر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه روش لیزر کمتر از ۵۰ درصد نسبت به روش میکرودریل باعث کاهش حجم دیسک می‌شود، عنوان کرد: روش میکرودریل ۲-۳ برابر بیشتر از روش لیزر دیسک مؤثر در کاهش حجم دیسک است.

کلانتریان اضافه کرد: این روش با بی‌حسی و بدون بی‌هوشی و بدون زخم برای تمامی دیسک‌های برجسته گردنی، کمری و پشتی قابل انجام است.

وی از «احمد جباری» متخصص جراح مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی دزفول که با تخصص و جسارت کامل توانست برای نخستین بار در شمال استان خوزستان این عمل نادر را با موفقیت انجام دهند، قدردانی کرد.