شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دانش‌آموزان#بنیاد

تغییر نگاه دانشجویان و دانش‌آموزان به توانمندی‌های کشور با برگزاری تورهای علمی "ایران‌گشت"

تغییر نگاه دانشجویان و دانش‌آموزان به توانمندی‌های کشور با برگزاری تورهای علمی "ایران‌گشت"

رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری گفت: بنیاد در دوره‌ دانش‌آموزی و دانشجویی، تورهای "ایران‌گشت" را برگزار می‌کند که بازدید از صنایع و کارخانجات پیشرفته را شامل می‌شود؛ در این تورها کاملاً ذهنیت آنها در رابطه با وضعیت کشور عوض می‌شود.

دکتر مجتبی بنیادیان، رئیس بنیاد نخبگان استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره برگزاری تورهای علمی اظهار کرد: تورهای علمی برای مستعدین برتر و نخبگان برگزار می‌شود و از سنوات قبل این تورها در برنامه‌های فرهنگی بنیاد نخبگان گنجانده شده بود؛ از سال 1394 این برنامه‌ها جزو برنامه‌های مصرح بنیاد ملی نخبگان و بنیادهای استانی بوده است و به طور میانگین در سال بین 6 تا 7 تور علمی برای مستعدین برتر و نخبگان استان برگزار می‌کنیم.

بنیادیان ادامه داد: این تورهای علمی اغلب بازدید از صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان است و در کنار آنها نیز تورهای علمی و فرهنگی و زیارتی نیز برگزار می‌کنیم. در هر صورت ضرورت تورهای علمی و بازدیدهای  علمی بیشتر به دو دلیل است: در مرحله اول مستعدین و نخبگان علمی کشور با پیشرفت‌های کشور آشنا شوند و اینکه به چشم خود ببینند که در زمینه‌های مختلف از جمله صنعتی،‌ اقتصادی و کشاورزی ما چه پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم؛ از طرفی دیگر خود شاهد بودیم در این تورها و بازدیدهای علمی، ممکن است ایده‌های جدید به ذهن مستعدان و نخبگان علمی خطور کند که این ایده‌های جدید در آینده می‌تواند تبدیل به یک محصول و خدمت برای همان صنعت شود.

وی ادامه داد: بارها اتفاق افتاده است که ما در بازدیدهای علمی شاهد هستیم که به عنوان مثال یک مجموعه صنعتی با یک مشکلی مواجه است یا نیازی برای رفع مشکل خود داشتند که نخبگان این مشکل را ارزیابی کرده و بر روی آن کار می‌کردند بنابراین این بازدیدها و تورهای علمی یک نفع دوطرفه دارد که یکی برای مستعدان و نخبگان  برتر است که با پیشرفت‌های کشورمان آشنا می‌شوند و نکته دوم اینکه می‌تواند کمک‌کننده به خود مجموعه صنعت باشد و درجایی که مشکلاتی دارند، این مشکلات می‌تواند به مجموعه نخبگان منتقل شود و نخبگان با تشکیل هسته‌های پژوهشی، آن مشکل را رفع کنند.

رئیس بنیاد نخبگان استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: طبق برنامه‌های بنیاد نخبگان استانی، سالانه 6 تا 7 بازدید علمی از مجموعه‌های صنعتی در استان انجام می‌شود و علاوه بر استان در صورتی که مجوزهای لازم را بگیریم، تورها و بازدیدهای خارج استانی را نیز داریم که معمولاً در استان‌های مجاور و استان‌های صنعتی این تورها و بازدید‌ها انجام می‌شود.

بنیادیان گفت: مستعدین و نخبگان علمی کشور گاهی اوقات تک‌بعدی هستند و بیشتر در همان فضای درس و تحصیل هستند و در سیستم آموزشی ما چه در آموزش و  پرورش و چه در دانشگاه‌ها کمتر به این قسمت موضوع می‌پردازند؛ اغلب شاهدیم زمانی که دانشجویان ما در بازدیدها و تورهای علمی، صنایع و پیشرفت‌های علمی کشور را مشاهده می‌کردند کاملاً ذهنیت آنها در رابطه با وضعیت جاری کشور و پیشرفت‌های علمی عوض می‌شد و برای آنها این مسئله بسیار جالب بود و روحیه می‌گرفتند و امیدوار می‌شدند که بعد از فارغ‌التحصیلی بتوانند ادامه کار بدهند.

وی خاطرنشان کرد‌: یک آسیبی نیز که وجود دارد این است که گاهاً با بعضی از صنایعی روبه‌رو می‌شویم که این صنایع استراتژیک یا صنایعی که خیلی مجوزهای خاصی را احتیاج ندارند، نیستند اما متأسفانه درها را به روی دانشجویان و نخبگان باز نمی‌کنند یا به سختی باز می‌کنند! این یک بحث دوطرفه است زمانی که ما می‌خواهیم یک بازدیدی را انجام بدهیم قاعدتاً باید با مجموعه‌های صنعتی مکاتبه کنیم و آن مجموعه صنعتی نیز باید پذیرا باشند و گاهی این اتفاق افتاده است که آن مجموعه صنعتی پذیرای ما نبوده است.

رئیس بنیاد نخبگان استان چهارمحال و بختیاری متذکر شد: بنیاد ملی نخبگان سعی می‌کند هم در دوره دانش‌آموزی که امروز تورهای "ایران‌گشت" را برای آنها داریم که از مجموعه‌های زیارتی، تفریحی، فرهنگی و ... بازدید کنند و هم تورهای علمی برای دانشجویان داریم که بازدید از صنایع و کارخانجات پیشرفته را شامل می‌شود، برنامه‌ تورهای علمی را پیش ببرد.

انتهای پیام/