شهر خبر

یک فرد مبتلا به دیابت چه مقدار میوه می‌تواند مصرف کند؟ | پاسخ به ۵ پرسش رایج در مورد تغذیه دیابتی‌ها

توجه به تغذیه و رعایت اصول صحیح آن در برنامه غذایی فرد مبتلا به دیابت اهمیت ویژه ای دارد. در این مطلب به پنج پرسش مهم در مورد تغذیه بیماران مبتلا به دیابت پاسخ داده می‌شود.

دیابت

به گزارش همشهری آنلاین، در این مطلب به پنج پرسش مهم در مورد تغذیه بیماران مبتلا به دیابت پاسخ داده می‌شود.

یک بیمار مبتلا به دیابت چند وعده و میان وعده نیاز دارد؟

دریافت روزانه دست کم سه وعده اصلی و سه میان وعده در ساعات منظم به کنترل بیماری کمک می‌کند.

آیا بیمار مبتلا به دیابت مجاز به مصرف گروه نان و غلات است؟

فرد مبتلا به دیابت با توجه به وضعیت بیماری خود، روزانه ۶ تا ۱۱ واحد از این گروه را می‌تواند در برنامه غذایی خود بگنجاند. هر واحد مساوی با یک برش ( ۱۰ در ۱۰سانتیمتر) نان سنگگ و بربری، چهار برش ( ۱۰ در ۱۰ سانتیمتر ) نان لواش،  چهار قاشق غذاخوری برنج پخته و نصف لیوان ماکارونی پخته است.

لازم به ذکر است سبزی های حاوی نشاسته مانند سیب زمینی، ذرت، شلغم پخته، چغندر، نخود فرنگی در این گروه  قرار دارد که هر واحد آن معادل نصف لیوان پخته است.

یک فرد مبتلا به دیابت چه مقدار میوه می‌تواند مصرف کند؟

میوه ها حاوی میزان بالایی فیبر، ویتامین و مواد معدنی بوده و فرد مبتلا به دیابت، مجاز به مصرف روزانه سه واحد میوه است.

هر واحد میوه برابر با سه عدد انجیر کوچک، نصف انار متوسط، هشت حبه انگور، یک عدد پرتقال متوسط، دو عدد نارنگی کوچک، دو عدد خرما، یک عدد سیب متوسط، یک عدد موز کوچک و یک عدد خرمالوی متوسط، یک برش ۳۰۰ گرمی خربزه یا هندوانه است.

مصرف شیرین کننده های مصنوعی در افراد مبتلا به دیابت چگونه است؟

شیرین کننده ترکیبات شیمیایی است که جایگزین قند می‌شود و شیرینی آن چند برابر قند است. اغلب شیرین کننده ها فاقد کالری بوده و غیر مغذی است.

شیرین کننده ها در تهیه محصولات غذایی مانند بستنی، نوشابه، شکلات، آبنبات و آدامس مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما مصرف بی رویه و کنترل نشده آن برای طولانی مدت توصیه نشده و پیامدهای منفی به همراه دارد.

در صورت افت قند خون چه مواد غذایی باید مصرف شود؟

افراد مبتلا به دیابت گاهی اوقات به دلیل فعالیت بدنی زیاد، گرسنگی یا مصرف ناکافی غذا و یا دریافت زیاد داروهای کاهنده قند خون دچار افت قند خون می‌شوند که با علائمی مانند لرزش، ضعف، گیجی خستگی، سردرد و گرسنگی همراه است.

در صورتی که قند خون به کمتر از ۷۰ برسد، توصیه می‌شود یکی از مواد غذایی در دسترس مصرف شود: نصف لیوان آب میوه، یک قاشق غذاخوری مربا یا عسل، یک لیوان شیر عسل، نصف لیوان آب قند، دو تا سه عدد شکلات یا آب نبات.

اگر افت قند خون یک ساعت یا بیشتر قبل از وعده غذایی بعدی باشد، توصیه می‌شود فرد یک میان وعده مانند یک عدد سیب، یک کف دست نان و یا سه عدد بیسکوئیت معمولی (۶*۶) مصرف کند.

منبع: واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای والفجر