شهرخبر

عکس | وقتی پیمان یوسفی از نفس افتاد و اشک ریخت

عکس | وقتی پیمان یوسفی از نفس افتاد و اشک ریخت

ورزش سه نوشت: این بازخوانی یک نمایش نامه دراماتیک از نویسنده‌ای به نام پیمان یوسفی است که به صورت بداهه لحظه‌ای حماسی را روایت می‌کند.

دیروز خیلی از ما این لحظات را بین زمین و آسمان، اشک و خنده و فریاد و سکوت گذراندیم. هرچه که بود، کمتر گوش‌شنوایی، گزارش حماسی پیمان یوسفی از لحظه دو گل تیم ملی را شنید و به خاطر سپرد.

پیمان یوسفی، این گزارش باسابقه فوتبال ایران، که بسیاری تا دیروز او را با گزارش دیدار ایران - عراق می‌شناختند، حالا با پیروزی تاریخی تیم‌ملی برابر ولز وارد ذهن طرفداران فوتبال خواهد شد.

با همان شور و حرارت همیشگی و کلماتی که ادای آن فقط از خودش بر می‌آید... او لحظه گل را توصیف می‌کند و با فریادهایی که کمتر در تلویزیون ایران می‌بینیم، دو گل استثنایی مقابل ولز را گزارش و روایت کرد.

بد نیست حالا که کمی از هیجان پیروزی خارج شده‌ایم، این چند دقیقه را بازخوانی کنیم؛ گویی یکی از نمایش‌نامه‌های درام حماسی را پس از اجرای زنده روی صحنه، از روی کاغذ می‌خوانیم و در ذهن بازآفرینی می‌کنیم:

ترابی...
یه دور کامل می‌زنه
خود مهدی ترابی، حالا برای مهدی طارمی.
از چپ، یکی از آخرین فرصت‌ها
موقعیت برای ایران...
اینجا جای اشتباه نیست
خوشبختانه اشتباه هم نمیشه
یک‌بار دیگه... این شوت از راه دور
علی جهانبخش، از چپ. یک موقعیت، پاس رو به عقب. نه!
یک‌بار دیگه... روزبه
روزبه چشمی... توی دروازه، توی دروازه. ما مستحق این گل بودیم، ما باید این گل رو می‌زدیم، ما به جام برمی‌گردیم، ما به جام برمی‌گردیم؛ سزاوارانه و شایسته هم برمی‌گردیم.
مهم نیست که این گل رو روزبه چشمی زد، این گل رو تیم ملی ایران زد. ایران ۱ - ولز ۰. ایران ۱ - ولز ۰.
تبریک میگم به همه بر و بچه‌ها. راب پیج خیلی وقته این قیافه رو گرفته بود. مشخص بود که بازی رو باختن. من مطمئن بودم که می‌زنیم و زدیم.

عکس | وقتی پیمان یوسفی از نفس افتاد و اشک ریخت

آفرین به روزبه چشمی. این برگشت ناقص، چه گلی زد روزبه. چه گلی زد؛ کاری رو که بازیکنای ما قبلش نتوانستن بکنن، تیر دروازه، وین هنسی، همه و همه ناکام گذاشتنشون اما بالاخره روزبه چشمی زد.
گلی که به ثمر رسوند، یک گل استثنایی و تاریخی برای روزبه شد، برای تیم ملی ایران شد. خانم‌ها و آقایان، سومین برد ما در ادوار جام جهانی مبارکتون باشه. عالی بود؛ سر تا سرش لذت بردیم و یک حسن ختام هم براش، گل زیبای روزبه چشمی بود.
ایران ۱ - ولز ۰؛ کی‌روش رو نگاه کنید. کی‌روش مربی بازنده نیست خدایی. دوست نداره بازنده باشه.
اشک‌ها و لبخندهای این لحظات. درام این قصه فوتبال؛ یک روی سکه لبخند، یک روی سکه اشک‌ و آه.

عکس | وقتی پیمان یوسفی از نفس افتاد و اشک ریخت

عکس | وقتی پیمان یوسفی از نفس افتاد و اشک ریخت

عکس | وقتی پیمان یوسفی از نفس افتاد و اشک ریخت

ایران ۱ - ولز ۰؛ ۹ دقیقه و ۴۹ ثانیه. حالا دیگه دوست داریم سوت رو هر چه زودتر بزنن. نباید بذاریم که اتفاق بدی رخ بده‌. چه موقعی هم گل رو زدیم.
ما تازه آغاز راه هستیم. صورت زخمی تیم ملی فوتبال ترمیم شد. یوزهای ایرانی شاید خیلی... از همه مشت خوردند؛ دویدن و دویدن اما بالاخره رسیدن. همه این مشقت‌ها رو پشت سر گذاشتن. ما تازه اومدیم و قصد رفتن رو نداریم. بازی آمریکا برای ما یه حیات دوباره‌ست.
یه فرصت دیگه؛ مهدی طارمی حرکت کرده، انصاری‌فرد رو دستش. چهار نفره‌ایم. بزنید کار شیرین‌تر بشه، بزنید کار تکمیل‌تر بشه، بزنید پیروزی شیرین‌تر. هر چی بیشتر بهتر. ایران ۲ - ولز ۰. این بار رامین رضاییان.
خانم‌ها آقایان؛ این راب پیجه، این بن دیویسه، این چهره ایرانی‌های شاد توی ورزشگاه و سراس دنیاست.

عکس | وقتی پیمان یوسفی از نفس افتاد و اشک ریخت

عکس | وقتی پیمان یوسفی از نفس افتاد و اشک ریخت

ایران ۲ - ولز ۰. ایران ۲ - ولز ۰. فوتبال چه معجزه‌ایه... چه اعجابی درش داره؛ هر لحظه‌اش میتونه پیام‌آور غم باشه یا شادی. وقتی هنسی اخراج شد، واقعا چیزی تو دل من می‌گفت که ما می‌بریم. یک هیچ که نه؛ دو هیچ بردیم.
ما باید برمی‌گشتیم به این جام و برگشتیم. گل دوم به نام رامین رضاییان.
رامین رضاییان سومین گل ملی‌ش رو زد و روزبه چشمی دومین گل ملی‌ش رو اما هیچوقت، هیچوقت این گل‌هاشون رو فراموش نخواهند کرد. ما هم اون‌ها رو فراموش نخواهیم کرد؛ ما هم این بازی رو فراموش نخواهیم کرد. احتمالا شما هم ما رو با این بازی به یاد خواهید آورد؛ سال‌های دیگه...
داشت خفه‌ش می‌کرد سردار کی‌روش رو. چه شادی‌ای، چه خوشحالی‌ای.

عکس | وقتی پیمان یوسفی از نفس افتاد و اشک ریخت

پرشمار باد از این لحظات برای ملت ایران.
خوب باد، بهتر باد حال ملت ایران؛ همیشه و همیشه این ملت مستحق اینند.
مطمئن بودیم که این تیم پا پس نمیذاره، مطمئن بودیم که ایرانی پا پس نمیذاره و شکست نمی‌خوره. این اتفاق افتاد. حالا دیگه امید و شور و حالا دیگه امید و شور و حال هست و بازی بعد.
تبریک به کی‌روش، تبریک به کادرفنی، تبریک به تیم ملی ایران، تبریک به خودم و خودت ایرانی هموطن. تبریک به شما.
ولز ۰ - ایران ۲. بردیم. مردیم تا بردیم اما بردیم. خوب هم بردیم و مستحقش هم بودیم. بارک‌الله بر و بچه‌ها. آفرین به همه شما.
ملت ایران؛ امیدوارم که این ملک و این ملت همیشه روزهای خوب و سرافراز تجربه کنند. حال دلشون خوب باشه، بهتر باشه، بهترین باشند.
خیلی ممنون و متشکر. دیگه صدام درنمیاد، باقیش باشه برای محمدرضا و محمدحسین.
تبریک، تبریک.

عکس | وقتی پیمان یوسفی از نفس افتاد و اشک ریخت

۲۵۱۲۵۴