به گزارش اکوایران، دامنه ثبات در بازار بین بانکی وسیع تر شده است. نرخ سود بین بانکی در هفته های متوالی ثابت مانده و اکنون در مرز ۲۰.۹ درصد قرار گرفته است. 

شاخص کلیدی اقتصاد ایران، علامتی از تغییر و تحولات بده بستان بانکی در کشور است. به طور کلی بانک مرکزی به منظور رفع نیاز بانک های مقروض، دوبازار را به صورت هفتگی مدیریت می کند. بازار باز و بازار بین بانکی. در بازار باز، به شکلی دادو ستد بانک ها و بانک مرکزی حالت میان مدت دارد و در بازار شبانه یا بازار بین بانکی وضعیتی کوتاه مدت را دارا است. بازارهایی که اکنون در هفته اخیر باوجود تغییر در بده بستان نهادهای مالی اما نرخ سود همچنان ثابت مانده است. 

نرخ سود های بی حرکت در بازار بین بانکی

به طور کلی نرخ سود بین بانکی از بازار شبانه استخراج می شود. این شاخص ، میانگین نرخ بده بستان بانک های مقروض و بانک های دارای مازاد است که البته در این محاسبه تزریق بانک مرکزی در بازار شبانه دخالتی ندارد. دامنه نرخ اما از سوی بانک مرکزی تعیین شده و از ۱۴ تا ۲۲ درصد قرار دارد. طبق داده های آماری، تزریق بانک مرکزی در این هفته در بازار شبانه رشد قابل توجهی داشته و به مرز ۱۴ همت رسیده اما نرخ سود را تکان چندانی نداده است. برخی کارشناسان معتقدند این اتفاق نشان میدهد رشد تقاضای بانک ها از بانک مرکزی احتمالا در نتیجه رشد نیاز نقدینگی بانکی در کشور بوده و تاثیر کاهشی بر حجم مبادلات میان بانک های دیگر نداشته است. به عبارتی مازاد تقاضا در بازار بین بانکی را بانک مرکزی پرداخت کرده است. 

در کنار بازار شبانه نرخ سود بازار باز نیز در دوازدهمین هفته متوالی در مرز 21 درصد قرار گرفته و تغییری را ثبت نکرده است. سکون نرخ سود در بازار های مالی در ماه های اخیر می تواند علامتی از سیاست ثابت بانک مرکزی در قبال بانک های درگیر باشد.

نرخ سود