شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کاخ سفید#آمریکا#استرالیا

کاخ سفید در انتظار مکرون

کاخ سفید در انتظار مکرون

رئیس‌جمهوری فرانسه قرار است در اقدامی کم‌سابقه این هفته به آمریکا رفته و با جو بایدن دیدار کند، دیداری با هدف کنار زدن اختلافات تجاری از جمله ماجرای زیردریایی‌های استرالیا و تمرکز بر روابط دوستانه واشنگتن و پاریس.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بیش از یک سال پس از آنکه واشنگتن و لندن، پاریس را دور زدند و قرارداد ساخت زیردریایی برای استرالیا را از چنگ فرانسه درآوردند، آمریکا و فرانسه می‌خواهند در مقابل تهدیدات مشترک چین و روسیه، اتحاد نشان دهند.

یکی از مسائل مهمی که ممکن است در این دیدار بررسی شود، قانون کاهش تورم آمریکا (موسوم به IRA) است. اروپایی‌ها می‌گویند بسته یارانه‌ای آمریکا به تولیدکنندگان این کشور، ممکن است آسیب مرگباری به صنایع اروپا وارد کند، صنایعی که همین حالا هم از بهای گزاف انرژی ناشی از جنگ اوکراین، ضربه سختی خورده‌اند. این مسئله بزرگی است، اما معلوم نیست درباره آن بحث شود یا نه.

احتمالا امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در این دیدار به جو بایدن، همتای آمریکایی خود خواهد گفت که ضعیف کردن شرکت‌های اروپایی به نفع آمریکا نیست، آن هم در این دوران که متحدان غربی با رقابت اقتصادی شدیدی از سوی چین مواجه هستند. آن‌ها چین را به استفاده ابزاری از اقتصاد به عنوان اهرم سیاسی متهم می‌کنند.

یک دیپلمات فرانسوی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت: مثل روز روشن است که چین یک چالش محسوب می‌شود و ما می‌توانیم با کمک هم، دیگر کشورهای اروپایی را از این خامی و سادگی که گریبانشان را گرفته در بیاوریم. اما آمریکا نمی‌تواند از ما در مواجهه با چین کمک بخواهد و همزمان قانون کاهش تورم را هم اجرا کند!

به عنوان مثال، آمریکا یکی از مقاصد بزرگ خودروهای ساخت آلمان است، اما قانون کاهش تورم به خودروسازان آمریکایی یارانه می‌دهد و در نتیجه محصولاتشان با قیمت کمتری تولید می‌شود، این به خودروسازان آلمانی ضربه می‌زند. همچنین گرچه خودروسازان فرانسوی محصولاتشان را به آمریکا صادر نمی‌کنند، اما فرانسه کارخانه‌های زیادی دارد که قطعات مختلف خودرو را تولید می‌کنند - که بعضی‌هایشان در ماشین‌های آلمانی استفاده می‌شوند - پس این طرح کاهش تورم به فرانسه هم آسیب می‌زند.

مسئله انرژی هم یکی از موضوعات احتمالی بحث خواهد بود. فرانسه به دنبال افزایش همکاری‌ در حوزه انرژی هسته‌ای است و ماکرون می‌خواهد کشورش رآکتورهای بیشتری بسازد، اما نیروگاه‌های این کشور تحلیل‌رفته و سالخورده هستند.

قرار است هواپیمای حامل ماکرون سه‌شنبه وارد آمریکا شود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، هفته آینده در جریان سفر کوتاه خود به ایالات متحده از نیواورلئان بازدید خواهد کرد و اولین رئیس جمهور فرانسه خواهد بود که در بیش از ۴۵ سال گذشته به این شهر زمانی فرانسوی سفر می کند.

به گزارش روزنامه فرانسوی فیگارو، مکرون پس از شارل دوگل در سال ۱۹۴۱ و والری ژیسکاردستن در سال ۱۹۷۶، تنها سومین رئیس جمهور فرانسه است که از مستعمره سابق لوئیزیانا بازدید می‌کند. ماکرون  در سال ۲۰۱۸ در دوران دولت ترامپ، رئیس جمهور سابق به آمریکا سفر کرد.

311311