شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#نخست وزیر#سوئد#آنکارا

سوئد: به نگرانی‌های ترکیه درباره فعالیت گروه‌های تروریستی توجه می‌کنیم

سوئد: به نگرانی‌های ترکیه درباره فعالیت گروه‌های تروریستی توجه می‌کنیم

نخست وزیر سوئد اعلام کرد که نگرانی‌های امنیتی آنکارا در ارتباط با فعالیت گروه‌های تروریستی در نظر خواهد گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل  خبرگزاری تسنیم، «اولف کریسترسون»، نخست وزیر سوئد روز جمعه به رسانه ها گفت که نگرانی های امنیتی آنکارا به عنوان بخشی از یادداشت سه جانبه بین فنلاند، سوئد و ترکیه برای عضویت کشورهای شمال اروپا در ناتو را مورد توجه و بررسی قرار خواهد داد.

کریسترسسون به روزنامه داگنس نایتر گفت: راستش بگویم، این یک تفاهم نامه سه گانه نیست، بلکه توافقی است که فنلاند و سوئد در مورد امنیت به ترکیه قول داده بودند.» وی با استناد به قانون جدید ضد تروریسم کشورش که انتظار می رود در بهار آینده اجرایی شود، خاطرنشان کرد که سوئد درباره این قانون با ترکیه در تماس است.

وی افزود: واقعیت آن است که سوئد همراه با ناتو در مبارزه با تروریسم مشارکت دارد.

سوئد و فنلاند در ماه می، یعنی حدود 5 ماه پیش به صورت رسمی درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کردند، اما ترکیه به درخواست عضویت آنها اعتراض کرد و دو کشور را به حمایت از گروه های تروریستی متهم کرد.

استکهلم و هلسینکی در ماه ژوئن با آنکارا به توافق رسیدند که آنها از گروه تروریستی پ‌ک‌ک و شاخه‌های آن یا سازمان فتح (FETO) - که پشت کودتای شکست خورده 2016 در ترکیه بود، حمایت نکنند. آنکارا همچنین خواستار استرداد مظنونان تروریستی شده است.

مقامات ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هشدار داده‌اند که تا زمانی که این تفاهم نامه اجرایی نشود، ترکیه به عضویت سوئد و فنلاند موافقت نخواهد کرد.

برای پیوستن یک کشور به ناتو، رضایت همه 30 کشور عضو مورد نیاز است.

انتهای پیام/