شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#حیات وحش#بروز#حیوانات

محققان می گویند؛

حفظ حیات وحش کلید پیشگیری از بروز پاندمی بعدی

حفظ حیات وحش کلید پیشگیری از بروز پاندمی بعدی

تحقیقات در مورد خفاش‌های وحشی یک مفهوم مهم برای توقف پاندمی های آینده را تقویت می‌کند: وقتی جمعیت حیات وحش سالم بمانند، احتمال ابتلای انسان‌ها به ویروس‌های ناشی از حیوانات کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، در استرالیا، جنگل زدایی باعث شده است که ویروس تنفسی کشنده از خفاش‌های میوه به انسان منتقل شود، چراکه این دو گونه در تماس نزدیکتر باهم قرار گرفته اند.

نویسندگان این مطالعه توضیح دادند: «با وجود جنگل زدایی، جمعیت بزرگ خفاش "Flying Fox" شروع به شکستن در گروه‌های کوچک‌تر و انتقال به مناطق کشاورزی و شهری انسانی در استرالیا کردند.»

براساس این گزارش، این خفاش‌ها منبع طبیعی ویروس هندرا هستند که از خفاش‌ها به اسب‌ها و سپس از اسب‌ها به انسان منتقل می‌شوند.

ویروس هندرا باعث عفونت شدید تنفسی می‌شود که ثابت شده است در اسب‌ها ۷۵ ٪ کُشنده و در انسان ۵۷ ٪ کُشنده است.

برای این مطالعه، محققان دانشگاه کورنل نیویورک از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۰ مکان و اندازه جمعیت خفاش میوه را در استرالیا نیمه گرمسیری پیگیری کردند.

به طور معمول، خفاش‌های میوه‌ای در گروه‌های بزرگ، در مناطق جنگلی زندگی می‌کردند و از شهد درختان گلدار تغذیه می‌کردند.

اما در طی وقایع آب و هوایی El Niño، جوانه‌های درختانی که خفاش‌ها از شهد آنها تغذیه می‌کنند، در زمستان تولید گل نمی‌کنند و منجر به کمبود مواد غذایی شده است.

هنگامی که این اتفاق افتاد، خفاش‌ها به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم شده و به مناطق کشاورزی و شهری، جایی که آنها از علف‌های هرز و انجیر، انبه و درختان سایه تغذیه می‌کنند، منتقل شدند.

«راینا پلورایت»، سرپرست تیم تحقیق، گفت: «تخریب زیستگاه‌های جنگلی برای زمین‌های کشاورزی و توسعه شهری باعث کاهش تعداد مکان‌هایی شده است که می‌توانند شهد درخت کافی را برای حمایت از جمعیت خفاش بزرگ تولید کنند.»

در مناطق کشاورزی، ویروس‌های هندرا هنگامی که ادرار و مدفوع خفاش به زمینی فرو می‌رود، که اسب‌ها در آنجا در حال چریدن هستند، گسترش می‌یابد و منجر به عفونت می‌شود. مدفوع خود اسب‌ها گاهی اوقات ویروس را به مردم انتقال می‌دهند.

این مطالعه نشان می‌دهد که این شرایط خاص اکولوژیکی این تصور را تقویت می‌کند که نفوذ انسان به محیط زیست تعادل طبیعی را تغییر می‌دهد. سپس حیواناتی که منبع ویروس هستند، برای زنده ماندن باید رفتار خود را تغییر دهند که آنها را به انسان‌ها نزدیکتر می‌کند و فرصتی برای انتقال گونه‌های ویروسی فراهم می‌شود.