شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه

ترکیه: عادی سازی روابط با مصر ادامه خواهد داشت

ترکیه: عادی سازی روابط با مصر ادامه خواهد داشت

ترکیه اعلام کرده که عادی سازی روابط با مصر ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، ترکیه اعلام کرده است که عادی سازی روابط با مصر ادامه خواهد داشت. در همین ارتباط نیز «فوات اوکتای»، معاون رئیس جمهور ترکیه گفت: «عادی سازی روابط بین آنکارا و قاهره با اراده مشترک و منافع متقابل دو طرف ادامه دارد.»

معاون رئیس جمهور ترکیه روز جمعه در جریان مذاکرات بودجه در پارلمان این کشور گفت که ترکیه و مصر برای عادی سازی روابط دوجانبه در ارتباط و تماس نزدیک هستند. این مقام ترکیه‌ای افزود: «رویکردی که همکاری کشورمان در منطقه را در اولویت قرار می‌دهد، به دوران جدیدی در روابط دوجانبه با امارات، عربستان سعودی و اسرائیل منجر شده است. تماس‌های ما با مصر برای عادی سازی روابط در چارچوب اراده مشترک و بر مبنای منافع دو طرف و احترام متقابل ادامه دارد.»

پیش از این «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه در حاشیه افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ در دوحه، پایتخت قطر با همتای مصری خود «عبدالفتاح السیسی» دیدار و گفت وگو کرده بود. این نخستین دیدار اردوغان و السیسی طی چند سال اخیر بود که در حضور شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر برگزار شد.

روابط دیپلماتیک بین ترکیه و مصر پس از کودتای نظامی مصر در سال ۲۰۱۳ که منجر به سرنگونی «محمد مرسی»، رئیس جمهور فقید این کشور شد، در سطح کاردار بوده است.

طارق فهمی استاد علوم سیاسی عرب در توضیح عکس منتشر شده از دیدار اردوغان و السیسی در قطر، گفت: این یک ملاقات پروتکلی دیپلماتیک بود که در راستای حفظ احترام میزبان جام جهانی انجام شد.

وی افزود: البته مصر و ترکیه مشکلی با یکدیگر ندارند و روابط دوجانبه میان آنها می‌تواند از سرگرفته شود.

این کارشناس سیاسی البته دیدار اردوغان و السیسی در دوحه را دارای اهمیت سیاسی دانست که باید از سوی دو طرف به ویژه طرف ترکیه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

«محمد العادل» رئیس پژوهشکده ترکی عربی در آنکارا نیز در این باره گفت: اردوغان قبل از عزیمت به دوحه به خوبی می‌دانست که السیسی در قطر حضور دارد. من معتقدم این دست دادن تصادفی نبوده است اما نمی‌توان آن را بر اساس اذهان مردم ترکیه نیز در این راستا توصیف کرد که اردوغان آمادگی دیدار رسمی با السیسی را دارد.

وی افزود: این دیدار کوتاه میان اردوغان و السیسی، در واقع یک فرصت برای دو کشور جهت بهبود روابط و برداشتن گام‌های جدی تر به سوی ازسرگیری روابط دوجانبه محسوب می‌شود.

این کارشناس سیاسی ملاقات اردوغان و السیسی را گامی بسیار مثبت در راستای گشودن صفحه‌ای جدید در روابط قاهره و آنکارا دانست.