شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#اتحادیه اروپا

نظر مردم ترکیه درباره عضویت در اتحادیه اروپا چیست؟

نظر مردم ترکیه درباره عضویت در اتحادیه اروپا چیست؟

نظرسنجی ها نشان می‌دهد که قضاوت مردم ترکیه در مورد عضویت در اتحادیه اروپا، تابعی از رقابت سیاسی احزاب و دوقطبی‌های سیاسی و اجتماعی است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، کمتر از 7 ماه به انتخابات سراسری 2023 ترکیه باقی مانده است. احزاب مخالف در تلاش هستند تا رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه را شکست دهند و او پس از 20 سال ایفای نقش به عنوان قدرتمندترین مرد ترکیه، از صحنه قدرت کنار زده شود.

یکی از مهمترین اهداف اعلام شده توسط احزاب ترکیه، این است: خروج از بحران اقتصادی و عضویت کامل در اتحادیه اروپا.

مخالفین اردوغان بر این باورند که سیاست های ناکارآمد ائتلاف جمهور به رهبری اردوغان و باغچلی، در حوزه های سیاسی، اقتصادی، حقوق بشر و دموکراسی، چنان لطمه ای به ترکیه وارد کرده که این کشور، با این حال و روز، نمی تواند عضو اتحادیه اروپا شود.

حال باید پرسید: مردم چه نگاهی نسبت به این موضوع دارند؟ آیا همه مردم ترکیه خواهان عضویت کامل کشورشان در اتحادیه اروپا هستند؟

کشور ترکیه ,

موسسه معتبر تحقیقات میدانی و نظرسنجی متروپُل (MetroPOLL Araştırma şirketi) به منظور بررسی آرا و دیدگاه های مردم ترکیه درباره اتحادیه اروپا در 28 استان این کشور، یک نظرسنجی گسترده انجام داده که میزان احتمال خطای آن در حد 2.5 درصد است.

نتایج این تحقیق میدانی به ما می گوید: قضاوت مردم ترکیه در مورد عضویت در اتحادیه اروپا، تابعی از رقابت سیاسی احزاب و دوقطبی های سیاسی و اجتماعی است.

عضو اتحادیه شویم یا نه؟

نخستین و مهمترین سوال موسسه نظرسنجی متروپل از مردم ترکیه این است: به نظر شما، بهتر است ترکیه عضو اتحادیه اروپا شود یا نه؟

پاسخ ها از این قرار است:

بله. حتماً باید عضو اتحادیه عضو شویم: 49.4 درصد.

خیر. نباید عضو اتحادیه شویم: 40.3 درصد.

نظری ندارم: 10.4 درصد.

نکته مهم در مورد تقسیم بندی مخالفین و موافقین عضویت در اتحادیه اروپا این است که هر چه احزاب اسلامگراتر و ملی گراتر باشند، درصد مخالفت آنان با عضویت در اتحادیه بیشتر است.

بر همین اساس 49 درصد از هواداران حزب عدالت و توسعه، 51 درصد از هواداران حزب خوب، 49 درصد از هواداران حزب حرکت ملی، 42 درصد از هواداران حزب سعادت، با عضویت مخالف هستند. اما 68 درصد از هواداران حزب سکولار  و کمالیستی جمهوری خلق، 71 درصد از هواداران نهاد اقماری پ.ک.ک یعنی حزب دموکراتیک خلق ها و 73 درصد از حزب جهش و دموکراسی (حزب لیبرال علی باباجان)، به شدت خواهان عضویت ترکیه در اتحادیه هستند.

کشور ترکیه ,

آیا رفتار اروپا در برابر ترکیه، تبعیض آمیز است؟

یکی از مهمترین شعارهای دولت اردوغان در سالیان گذشته، این است که اتحادیه اروپا بنا به دلایل دینی و ارزشی، با ترکیه رفتار تبعیض آمیزی دارد. موسسه متروپل درباره صحت این موضوع از مردم سوال کرد است. پاسخ ها از این قرار است:

بله. رفتار اتحادیه اروپا با ترکیه تبعیض آمیز است: 73 درصد.

خیر. رفتار اتحادیه اروپا با ترکیه تبعیض آمیز نیست: 21 درصد.

نظری ندارم: 6 درصد.

آیا دموکراسی ترکیه مشکل دارد؟

موسسه متروپل، در نظرسنجی میدانی خود از مردم پرسیده: اتحادیه اروپا در مورد معیارهای دموکراسی در ترکیه، انتقاداتی دارد. نظر شما چیست؟ آیا بر اساس استانداردهای اروپا، دموکراسی ترکیه مشکل دارد؟

بله. دموکراسی ترکیه مشکل دارد: 62 درصد.

دموکراسی ترکیه مشکلی ندارد و در حد استاندارهای اروپا است: 31 درصد.

نظری ندارم: 7 درصد.

آیا اقتصاد ترکیه آماده است؟

یکی دیگر از  سوالات نظرسنجی موسسه متروپل این است: به نظر شما، در شرایط فعلی، بازار و اقتصاد ترکیه برای عضویت کامل در اتحادیه اروپا، مهیا است؟

پاسخ های چنین است:

خیر. اقتصاد ترکیه برای ورود به اتحادیه اروپا، مهیا نیست: 63 درصد.

بله. اقتصاد مهیا است: 28 درصد.

نظری ندارم: 9 درصد.

جالب اینجاست که وقتی از گرایش سیاسی و حزبی پاسخ دهندگان پرسش شد، مشخص شد که 83 درصد از هواداران حزب جمهوری خلق، 77 درصد از هواداران حزب اتحاد دموکراتیک خلق ها و 90 درصد از هواداران حزب سعادت، معتقدند که اقتصاد ترکیه، به هیچ وجه مهیا نیست که عضو اتحادیه اروپا شود. به بیانی دیگر، هر اندازه مخالفت رای دهندگان با اردوغان و حزب او بیشتر باشد، اعتماد آنان به توانایی اقتصاد ترکیه پایین تر است.  

از ناتو خارج شویم؟

یکی دیگر از سوالات مهم نظرسنجی موسسه متروپل، پرسش از مردم ترکیه درباره این موضوع است که آیا باید این کشور همچنان عضو پیمان نظامی ناتو باشد یا خیر؟

پاسخ ها به این شکل است:

بله. از ناتو خارج شویم: 28 درصد.

خیر. در ناتو بمانیم: 60 درصد.

نظری ندارم: 12 درصد.

در تفسیر موسسه متروپل درباره پاسخ به این سوال، چنین آمده که بخش مهمی از مردم ترکیه، در دیدگاه سیاسی خود، لزوماً اتحادیه اروپا و ناتو را در یک راستا نمی بینند و تصور آنان این است که ترکیه برای استفاده از قدرت نظامی خود، ناچار است به عضویت در پیمان نظامی ناتو ادامه دهد.

بدبینی گسترده مردم ترکیه به اتحادیه اروپا

به نظر شما، اگر همه چیز مهیا شود و تمام شرایط برآورده شوند، اتحادیه اروپا، ترکیه را به عنوان عضو خود خواهد پذیرفت؟

پاسخ ها از این قرار است:

بله. می پذیرد: 29 درصد.

خیر. نمی پذیرد: 63 درصد.

نظری ندارم. 8 درصد.

جالب اینجاست که در پاسخ به این سوال، تقریباً تمام احزاب و اقشار ترکیه، همصدا هستند! یعنی هم هواداران اردوغان و هم مخالفین او، معتقدند که حتی اگر همه شرایط فراهم شود، باز هم اتحادیه اروپا حاضر نیست ترکیه را عضو کند!

سوال پایانی: بزرگترین تهدید علیه ترکیه کدام است؟

یک از نتایج نظرسنجی موسسه تحقیقاتی متروپل، این است که بر اساس آمار روشن اینظرسنجی میدانی، آمریکا به عنوان بزرگترین تهدید برای ترکیه تلقی می شود. درصد کسانی که ایالات متحده آمریکا را بزرگترین تهدید برای ترکیه می دانند با 4 واحد افزایش به 52 درصد رسید. از سوی دیگر، تهدید روسیه که در ژانویه 5 درصد بود، به خاطر تبعات جنگ اوکراین بیشتر شده و  به 19 درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/