شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت سیزدهم#جدید

افزایش رشد اقتصادی، کاهش تورم و بهبود ضریب جینی در دولت سیزدهم

کمترین رشد اقتصادی، بیشترین تورم و بدترین ضریب جینی در دولت قبل ثبت شده، در حالی که در دولت جدید شاهد افزایش رشد اقتصادی هستیم.

 به گزارش ایبِنا؛ برخی فعالان سیاسی حامی دولت قبل، تلاش دارند عملکرد دهه ۹۰ اقتصادی کشور را به پای دولت سیزدهم بگذارند، در حالی که، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، کاهش تورم و بهبود ضریب جینی را شاهد هستیم.

 

فعالان سیاسی حامی دولت گذشته، طی روز‌های اخیر با انتشار مطالبی از وضعیت وخیم رشد اقتصادی، تورم و ضریب جینی در دهه ۹۰ سخن گفته‌اند، اما به این واقعیت اشاره نکرده‌اند که این، عملکرد دولت مورد حمایت آن‌ها بوده است.

 

در پاسخ به این اظهارات، باید به موارد زیر درباره عملکرد دولت سیزدهم اشاره کرد:

 

- طبق آمار بانک مرکزی، رشد اقتصادی در دو فصل اول دولت سیزدهم (پاییز و زمستان ۱۴۰۰) به ترتیب ۴.۸ درصد و ۵.۷ درصد بوده است؛ (میانگین ۵.۳ درصد). این در حالی است که متوسط رشد اقتصادی فصلی در دولت روحانی (از پاییز ۱۳۹۲ تا تابستان ۱۴۰۰) فقط ۱.۵ درصد بود.

 

- طبق آمار بانک مرکزی، رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۰ به عنوان اولین سال عملکرد دولت سیزدهم به ۴.۴ درصد رسید؛ در حالی که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ (هشت سال عملکرد دولت روحانی) متوسط رشد اقتصادی کشور ۱.۱ درصد بود. همچنین طبق گزارش بانک مرکزی، متوسط رشد اقتصادی کشور از سال ۱۳۹۰ تا پایان ۱۳۹۹ (دهه ۹۰) فقط هشت‌دهم درصد و نزدیک به صفر بود که در سال ۱۴۰۰ در دولت رئیسی به ۴.۴ درصد افزایش یافته است. متوسط رشد اقتصادی دولت روحانی همان‌طور که ذکر شد ۱.۱ درصد بود. این کمترین رشد اقتصادی در هشت سال دولت‌های پس از جنگ محسوب می‌شود.

 

- طبق گزارش مرکز آمار، ضریب جینی به عنوان شاخص توزیع درآمد، با اقدامات دولت احمدی‌نژاد در توزیع یارانه نقدی به بهترین سطح خود رسید، اما در دولت روحانی مجدداً افزایشی شد تا اینکه در سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت رئیسی اندکی بهبود یافت. دولت روحانی بدترین عملکرد را از لحاظ توزیع درآمد در بین دولت‌های پس از جنگ داشته به طوری که در هشت سال این دولت شاهد بیشترین افزایش ضریب جینی بودیم.

 

انتظار می‌رود با پرداخت یارانه‌های نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در سال ۱۴۰۱ و افزایش قدرت خرید اقشار کم‌درآمد، در این سال شاهد تداوم کاهش ضریب جینی باشیم.

 

- طبق آمار بانک مرکزی، نرخ تورم در پایان دولت روحانی به مرز ۶۰ درصد رسید که بالاترین تورم تاریخ پس از انقلاب و حتی ۸۰ سال اخیر است. در دولت رئیسی تاکنون ۲۰ واحد درصد از نرخ تورم کاسته شده و تورم در ماه‌های اخیر به حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

 

بنابراین اظهارات فعالان سیاسی اصلاح‌طلب درباره وخامت رشد اقتصادی، ضریب جینی و رشد اقتصادی در دهه ۹۰ تماماً مربوط به عملکرد دولت روحانی است و همان‌طور که ذکر شد هر سه شاخص فوق در دولت رئیسی به طور محسوسی در حال بهبود است.

طبیعی است افرادی که حامیان دوآتشه دولت روحانی بودند و در آن دولت نسبت به ثبت بالاترین نرخ تورم ۸۰ سال اخیر، کمترین رشد اقتصادی دولت‌های پس از جنگ و بدترین افزایش ضریب جینی، سکوت پیشه کرده بودند اکنون تلاش دارند با ذکر همان آمار وخیم، اما بدون اشاره به زمان مدنظرشان (که دولت روحانی است) کارنامه فاجعه‌بار آن دولت را به پای دولت فعلی بنویسند.

 

منبع: ایرنا