شهر خبر

مسیر تئاتر کودک!

مسیر تئاتر کودک!

بررسی نشست‌های آسیب‌شناسی بیست و هفتمین دوره جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور مدیران و فعالان این عرصه به منظور هم‌اندیشی در راستای برگزاری هرچه بهتر بیست و هشتمین دوره این رویداد بین‌المللی برگزارشد.

 گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا، به عقیده تمامی کارشناسان سرمایه‌گذاری روی کودکان و نوجوانان در درازمدت منجر به ارتقا و رشد جامعه خواهد شد و در این میان تئاتر به ویژه تئاتر کودک و نوجوان به عنوان بستری برای خلق جامعه‌ای خلاق، پویا و پر از شور و نشاط بهترین مسیر برای ارتقا سطح کیفی تمامی جوامع بشری و عاملی برای ارتباط گسترده و موثر نه تنها با این گروه سنی بلکه با بزرگسالان و تمامی افراد جامعه بوده و هست.

کودکان و نوجوانان با دیدن تئاتر و همراهی با آن مهارت‌های زیادی را در خلال دنیایی پر از تخیل و شور و نشاط می‌آموزند. 

در این بین، جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، تنها جشنواره تخصصی این گروه سنی است که هر ساله با حضور بسیاری از هنرمندان فعال در این عرصه سعی می‌کند، با همراه کردن کودکان و نوجوانان در راستای پرورش قوه تخیل و تقویت ارتباط جمعی و خلاقیت آنان گام بردارد.

جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان علاوه بر مخاطبان، در ارتقای سطح آگاهی و آموزشی گروه‌های تئاتری نیز تاثیر انکارناپذیری دارد. 

این جشنواره به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا دوسال از ادامه فعالیت بازماند و بیست و هفتمین دوره‌اش پس از چندین بار تعویق زمانی از یکم تا ششم تیرماه سال جاری با حضور ۷۰ گروه نمایشی و حدود ۴۰۰ هنرمند در همدان برگزار شد تا کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان علاقه‌مند، به تماشای دنیای پر راز و رمز و هیجان کودکانه بنشینند. 

جشنواره‌ای که با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان این مرز و بوم از طریق نمایش با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» به دبیری امیر مشهدی‌عباس برپا شد و با همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان در شهر همدان میزبان مخاطبان بود.

بیست و هفتمین دوره این رویداد هنری با تمامی نقاط قوت و ضعفش در حالی به کار خود پایان داد که امیر مشهدی‌عباس از طرف کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی به عنوان دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و همدان معرفی شد.

پس از این، نشست‌هایی با هدف هم‌اندیشی و آسیب‌شناسی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی سراسری تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر، انجمن تئاتر عروسکی خانه تئاتر و اعضای هیئت مدیره بنیاد نمایش کودک برگزار شد تا دوره بعدی این رویداد با افزایش نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف‌ در زمینه اجرایی و محتوایی همراه باشد.

توجه جدی به مباحث میزبانی و ملزومات برگزاری یک رویداد بین‌المللی، تدبیر برای تغییر شهر میزبان به جهت ارتقای کیفی برگزاری جشنواره، توان اجرایی و حمایت تمامی نهادهای استانی در استان میزبان، توجه به زیرساخت‌های موجود و امکانات مورد نیاز، توجه جدی به ارتقای میزان کمک‌هزینه‌ها با توجه به افزایش هزینه تولید و آماده‌سازی آثار نمایشی، تمهید امکان خدمات فنی در شهر میزبان در زمینه ترمیم دکور گروه‌ها، توجه کارشناسانه و دقیق‌تر به‌تناسب سنی مخاطبان و آثار نمایشی، اتخاذ رویکرد تخصصی‌تر در مراحل انتخاب و داوری، توجه جدی‌ به مقوله تبلیغات محیطی جشنواره، ایجاد فرصت و امکان برای گروه‌های شرکت‌کننده به‌منظور تبادل تجربیات و گفت‌وگو‌های تخصصی، برطرف کردن مشکلات حوزه اسکان، پذیرایی و تلاش برای تأمین شرایط مناسب برای این بخش، توجه عملی به کیفیت آثار و پرهیز از نگاه کمی، پرهیز از اضافه کردن بخش‌های غیرضروری و موازی با سایر رویدادها به جشنواره، اهمیت‌بخشی به تئاتر کودک و نوجوان و نگاه کاملا حرفه‌ای به این حوزه توسط متولیان امر، بهره‌گیری از هنرمندان متخصص تئاتر کودک و نوجوان در هیئت‌های انتخاب و داوری جشنواره و نگاه تخصصی‌تر به انتشارات جشنواره از مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در این نشست‌هاست. 

این موارد تنها بخش مشترکی از دغدغه‌های تمامی فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی برگزاری جشنواره‌ای در سطح بین‌المللی، آن هم برای مخاطبان کودک و نوجوان به شمار می‌آید.

انتهای پیام