شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#مجارستان#جلوگیری#بروکسل

مجارستان در آستانه محروم شدن از بودجه کمکی اتحادیه اروپا

مجارستان در آستانه محروم شدن از بودجه کمکی اتحادیه اروپا

با وجود اینکه مجارستان اعلام کرده که اتهامات فساد اتحادیه اروپا علیه این کشور را برطرف کرده، اما بروکسل نظری خلاف این داشته و می خواهد طرح خود برای جلوگیری از پرداخت های میلیاردی به این کشور را دوباره در دستور کار قرار دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی" آلمان، مناقشات بین مجارستان و اتحادیه اروپا بر سر حاکیت قانون در این کشور همچنان ادامه دارد و اخیرا مجددا بالا گرفته است.

مجارستان ادعا می کند که اتهامات فساد اتحادیه اروپا را برطرف کرده است. اما حسابرسان در بروکسل چیزها را متفاوت می بینند و می خواهند به طرح خود برای جلوگیری از پرداخت میلیاردها دلار به بوداپست بپردازند.

با وجود اقدامات اخیر ضد فساد، مجارستان بیم آن دارد که پرداخت میلیاردها یورو از اتحادیه اروپا برای این کشور به حالت تعلیق درآید. روز گذشته در بروکسل اعلام شد کارشناسان کمیسیون اتحادیه اروپا پس از بررسی به این نتیجه رسیدند که اقدامات دولت مجارستان در برابر سوء استفاده احتمالی از بودجه اتحادیه اروپا برای پایان دادن به روند آغاز شده علیه این کشور برای مسدود کردن وجوه کافی نیست. بنابراین باید به سایر کشورهای عضو پیشنهاد شود که طبق برنامه ریزی اولیه، حدود 7.5 میلیارد یورو از بودجه این تشکل به این گونه کشورها خودداری کنند.

بر اساس برنامه ریزی ها، هفته آینده توصیه مربوطه توسط "اورزولا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و 26 عضو دیگر کمیسیون ارائه خواهد شد. سپس این طرح می تواند در نشست وزیران دارایی اتحادیه اروپا در اوایل دسامبر به تصویب برسد. با این حال، اکثریت واجد شرایط لازم است - یعنی حداقل 15 کشور از 27 کشور اتحادیه اروپا باید با هم موافقت کنند و آنها باید حداقل 65 درصد از کل جمعیت اتحادیه اروپا را تشکیل دهند.

به این ترتیب برای مجارستان با توجه به امید به پرداخت میلیاردها کمک کرونایی از اتحادیه اروپا چشم انداز تاریکی به نظر می رسد. کمیسیون اتحادیه اروپا می خواهد یک توصیه مثبت در مورد طرح مجارستان برای استفاده از بودجه ارائه دهد. با این حال، پرداخت ها باید تنها در صورتی انجام شود که این کشور دارای 27 الزامات باشد. این شامل مواردی است که در فرآیند حاکمیت قانون فرموله شده است. مجارستان می خواهد 5.8 میلیارد یورو کمک بلاعوض از تسهیلات به اصطلاح بازیابی و تاب آوری اتحادیه اروپا دریافت کند.

حالا بیش از همه به این دلیل که مجارستان ابزارهای قابل توجهی برای اعمال فشار بر اتحادیه اروپا در اختیار دارد، همه با تنش و اضطراب منتظر تحولات بعدی هستند. به عنوان مثال، دولت بوداپست می تواند تمام تصمیماتی را که نیاز به اتفاق آرا در اتحادیه اروپا دارند، مسدود کند. این امر برای مثال در مورد تحریم‌ها علیه روسیه یا تصمیم‌های حمایت از اوکراین صدق می‌کند.

به دلیل فساد و سایر موارد نقض حاکمیت قانون در مجارستان، کمیسیون اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر پیشنهاد کرد که در ابتدا از بودجه اتحادیه اروپا حدود 7.5 میلیارد یورو به این کشور کاهش یابد. سپس مجارستان متعهد شد که اقدامات اصلاحی را برای توقف این روند انجام دهد. از جمله، ایجاد یک دفتر جدید برای راستی آزمایی تصمیم گرفته شد که باید از سوء استفاده از بودجه اتحادیه اروپا جلوگیری کند. چندی پیش جودیت وارگا، وزیر دادگستری مجارستان در نشست وزیران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که مجارستان به طور کامل به تمام تعهدات خود برای آزادسازی این بودجه عمل می کند.

انتهای پیام/