شهرخبر
سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

تندروها مقابل دانشجویان معترض/تایید گفتگوی باواسطه ایران-آمریکا

کدخبر: ۵۳۶۸۵۶
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است. از ادعای وال استریت ژورنال تا دیدار فرزندان هاشمی رفسنجانی و مقام رهبری.
تندروها مقابل دانشجویان معترض/تایید گفتگوی باواسطه ایران-آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، نشست خبری حسین امیرعبداللهیان، ادعای جدید وال استریت ژورنال درباره دیدار شمخانی با خانواده مرحوم هاشمی رفسنجانی و بیت امام خمینی، طرح جنجالی نمایندگان مجلس درباره دانشجویان معترض و ملاقات فاطمه هاشمی با فرزند رهبر انقلاب از خبرهای مهم 24 ساعته گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است. 

ادعای جنجالی وال استریت ژورنال درباره علی شمخانی

روز گذشته روزنامه وال استریت ژورنال با انتشار خبری مدعی شد که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی از خانواده‌های امام خمینی(ره) و مرحوم هاشمی رفسنجانی برای کمک به آرام کردن اوضاع درخواست کمک کرده است که این خبر با واکنش هایی روبرو شد. 

در پی انتشار این ادعا، امین عارف نیا معاون فرهنگی هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: در ماههای اخیر درخواستی از جانب دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ملاقات با اعضای بیت امام مطرح نبوده و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هیچگونه تقاضایی از بیت امام راحل نداشته است.

علاه بر آن محسن هاشمی، فرزند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با رد این درخواست اظهار کرد: اساسا نه چنین درخواستی از سوی آقای شمخانی خطاب به خانواده مرحوم هاشمی مطرح شده و نه چنین جلسه‌ای تشکیل شده است.

پس لرزه های یک طرح جنجالی دیگر نمایندگان مجلس

دو روز پیش جمعی از نمایندگان مجلس طرحی را تدوین کردند که در صورت هنجارشکنی دانشجویان در دانشگاه‌ها مجازات هایی را برای آنها در نظر بگیرند. از جمله مجازات های سنگین مطرح شده برای دانشجویان ممنوع الخروجی به مدت ۱۰ سال است.

مجازات سنگین برای دانشجویان معترض در طرح جنجالی مجلساین طرح جنجالی مجلس برای دانشجویان با انکار برخی از نمایندگان مواجه شد، از جمله ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش مجلس در رابطه با این موضوع گفت: چنین طرحی را ندیده‌ام، بعید می‌دانم که مطرح باشد و اگر هم باشد به‌نظرم در فضای کنونی مطرح کردن برخی موضوعات بی‌سلیقگی است.

همچنین احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به طرح ممنوع الخروج کردن دانشجویان هنجار شکن اظهار کرد: من از این طرح اطلاعی ندارم و نمی‌دانم که کدامیک از نمایندگان مجلس، این طرح را ثبت کرده است؛ اما اینکه در شرایط فعلی برخی دانشجویان ممنوع‌الخروج شوند به صلاح کشور نیست.

گفتگوهای ادامه دار و غیرمستقیم ایران و آمریکا 

روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشور، نشست خبری خود را با خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار کرد. وی در این نشست به سوالاتی در مورد برجام و اعتراضات اخیر در کشور پاسخ داد. وزیر خارجه اعلام کرد: توطئه‌ای با هدف ایجاد جنگ تروریستی و داخلی و تجزیه جمهوری اسلامی ایران در هشت هفته گذشته با سوء استفاده از احساسات پاک مردمی شکل گرفت، اما شکست خورد.

همچنین درباره پاسخ به سوالی درخصوص برجام با اعلام اینکه ایران از خطوط قرمز خود عبور نکرده است، افزود: با وجود رفتار غربی ها در هفته های اخیر، گفت و گوها با طرف آمریکایی از طریق اتحادیه اروپا و برخی واسطه ها در دستور کار قرار داشت

دیدار فاطمه هاشمی با فرزند رهبر معظم انقلاب

روز گذشته خبری در فضای مجازی با عنوان دیدار فاطمه هاشمی رفسنجانی با حجت الاسلام و المسلمین مجتبی خامنه ای منتشر شد که این خبر مورد تأیید پایگاه اطلاع رسانی خانه موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی قرار گرفت اما جزئیاتی درباره این ملاقات هنوز منتشر نشده است.

سایه تحریم های جدید علیه مقامات ایرانی

روز گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای، حسن عسگری، فرماندار سنندج، علیرضا مرادی، فرمانده انتظامی شهرستان سنندج و محمدتقی اصانلو، فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.

چرا رستم قاسمی استعفا داد؟

از سوی دیگر نامه محمود صادقی به رئیس قوه قضائیه، واکنش رابرت مالی به ادعای آزار جنسی معترضان در بازداشتگاه‌های ایران و علت استعفای رستمِ دولت از زبان سخنگوی دولت از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود.