شهرخبر

یافته محققان اسپانیایی؛

توده های خوش خیم ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند

توده های خوش خیم ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند

بسیاری از زنان در سینه خود وجود توده را احساس می کنند یا نتیجه غیرطبیعی را در یک ماموگرافی غربالگری دریافت می کنند که به نظر می رسد کیست یا نوع دیگری از رشد غیرسرطانی است.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، تحقیقات جدید نشان می‌دهد در حالی که این توده‌ها موجب سرطان نمی‌شوند، اما وجود آنها ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

محققان اسپانیایی گزارش دادند زنانی که دارای شرایط خوش خیم پستان مانند کیست و فیبرنوما هستند، تقریباً دو برابر با احتمال ابتلا به سرطان سینه در ۲۰ سال آینده روبرو هستند.

«مارتا رومن»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان دلمار بارسلونا، می‌گوید: «یافته های جدید باید زنان دارای ضایعات خوش خیم پستان را برای شرکت در برنامه‌های غربالگری سرطان سینه تشویق کند زیرا در معرض خطر بیشتری قرار دارند و ممکن است از درجه بالاتری از تشخیص زودرس سرطان پستان بهره مند شوند.»

انجمن سرطان آمریکا پیشنهاد می‌کند که زنان بین ۴۵ تا ۵۴ سال هر سال ماموگرافی انجام دهند. پس از آن، زنان مسن‌تر می‌توانند یک سال در میان غربالگری سالانه را ادامه دهند.

رومن گفت: «ضایعات خوش خیم سینه ممکن است عوامل خطر سرطان سینه باشند.»

وی افزود: «این ضایعه‌های خوش‌خیم در طول زمان به سرطان سینه تبدیل نمی‌شوند، بلکه آنها نشانگر افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه در آینده هستند.»

این احتمال در اثر افزایش بافت سینه و سلول‌های خاصی در سینه ایجاد می‌شود و هر چه بافت و سلول بیشتر باشد، احتمال ایجاد ناهنجاری‌هایی که ممکن است بعداً به سرطان تبدیل شوند، بیشتر می‌شود.