شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کاهش نرخ

احتمال کاهش نرخ کرایه تاکسی‌ها / چرا نرخ ها بالاست؟ + جزییات

کدخبر: ۵۳۶۸۲۷
اقتصادنیوز: از اردیبهشت سال ۱۳۹۹ با گسترش موج کرونا، براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کووید-19، راننده تاکسی باید جهت رعایت پروتکل بهداشتی حداکثر ۳مسافر را سوار کند، یعنی ۲ نفر در صندلی عقب و یک نفر در جلو؛ همین موضوع باعث افزایش کرایه‌های تاکسی شده و مدت زیادی است که رانندگان به آن عمل می‌کنند.
احتمال کاهش نرخ کرایه تاکسی‌ها / چرا نرخ ها بالاست؟ + جزییات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگارن جوان، با توجه به فروکش کردن موج کرونا؛ اگر فاصله گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها لغو شود و ۴ نفر سوار خودرو شوند طبیعتا کرایه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

پای درد و دل شهروندان در گوشه و کنار شهر که می‌نشینیم، متوجه می‌شویم که گرانی کرایه‌های تاکسی یکی از دغدغه‌هایشان است و معتقدند  افزایش نرخ کرایه‌ها دوبله سوبله شده است و حال و احوال خوبی ندارد برای مثال مسیری با فاصله کم که تنها ۳ هزار تومان برای آن پرداخت می‌شد حالا تغییر کرده و ۷ هزار تومان شده است.

البته در این میان باید گفت که دیگر استفاده از تاکسی‌های اینترنتی هم به صرفه نیست، زیرا قیمت آن‌ها در ساعاتی خاص سرسام آور است و ترفندشان هم این است که با کد تخفیف ۲ الی ۳ هزار تومانی مردم را دلخوش کنند.

این تاکسی های اینترنتی در ابتدای کارشان چند سالی با قیمت مناسب به مردم سرویس دهی کردند و وقتی متوجه میزان بالای جذب شهروندان شدند به یکباره کرایه ها را ناعادلانه افزایش دادند، افزون بر این معاون عمرانی استانداری تهران معتقد است که موضوع افزایش قیمت تاکسی های اینترنتی از سوی شهرداری و سایر ارگان های مربوطه در حال بررسی است اما طبق گزارشاتی که ارسال شده برخی از این افزایش قیمت ها غیرقانونی است.باید در این زمینه اتحادیه مربوطه که نظارت بر فعالیت تاکسی های اینترنتی دارد پاسخگو باشد.

محمد علیخانی، عضو شورای شهر دوره پنجم بر این باور است که  قیمت‌های تاکسی‌های اینترنتی در یک فضای رقابتی که میان شرکت‌های متعدد وجود دارد تنظیم می‌شود. شورای شهر در این حوزه دخالتی ندارد، اما اگر تخلفی صورت بگیرد، شهروندان می‌توانند به تعزیرات شکایت کنند. در خصوص تخلفات رانندگان نیز یک کمیته تخلفات تشکیل شده است که یک عضو آن نیز از اعضای شورای شهر است به تخلفات این حوزه نیز رسیدگی شود.

حالا مردم مانده‌اند و کرایه‌های سنگین و نجومی!

 

تاکسی خطی یا تاکسی اینترنتی؟ کدام بهتر است؟!

بگذارید از وضعیت تاکسی های اینترنتی بگویم...! از زمانی که کرونا بساطش را پهن کرده،  از اردیبهشت سال۱۳۹۹بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا،  راننده تاکسی باید جهت رعایت پروتکل بهداشتی  حداکثر  ۳مسافر را سوار کند، یعنی ۲ نفر در صندلی عقب و یک نفر در جلو؛ همین موضوع باعث افزایش کرایه‌های تاکسی شده و مدت زیادی است که رانندگان به آن عمل می‌کنند و طبیعی است، زیرا در آن زمان درگیر ویروس منحوس کرونا بودیم و این میهمان ناخوانده در حال جولان دادن بود، اما حالا بعد از ۲ سال که دیگر کرونا آنقدر هم ترسناک نیست و بیشتر مردم واکسیناسیون را انجام دادند، باز هم شاهد این موضوع هستیم که رانندگان تنها ۲ نفر را عقب سوار می‌کنند و کرایه سنگینی از شهروندان در یافت می‌کنند.

با تعدادی از مردم که در ایستگاه تاکسی صحبت می‌کردم متوجه شدم که خواسته آن‌ها لغو این مصوبه است و درخواست داشتند که در این وضعیت کنونی رانندگان همانند قبل ۳ نفر را عقب خودرو سوار کنند و کرایه را کاهش دهند، زیرا با اجرایی شدن این کار، کسانی که هرروز در رفت و آمد هستند طبیعتا مبلغ کمتری را برای تاکسی سوار شدن صرف می‌کنند.

این موضوع را از تشکری هاشمی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران جویا شدم، او اظهار کرد که در حال حاضر وضعیت کرونا در کشور عادی شده و رانندگان تاکسی می‌توانند همان ۳ نفر را در عقب خودرو سوار کنند  و تعرفه را هم بر همان اساس از مسافر دریافت کنند، اما شهروندانی که مایل هستند در تاکسی راحت‌تر باشند می‌توانند ۲ نفر در عقب باشند.

وی  بیان کرد: طبیعتا تصمیم گیری با ستادملی کرونا است و رسما پروتکل‌ها برداشته شده و به شرایط گذشته برگشتیم، ستادملی نباید حساسیتی برای تاکسی‌ها داشته باشد، همچنین  بهتر است در این باره مجددا تصمیم گیری شود. 

در این راستا، اسماعیل بگی رییس سازمان تاکسیرانی شهر تهران هم  گفت که بهتر است که رانندگان تاکسی همان 3 نفر را در قسمت عقب سوار کنند اما این اختیار با مردم است البته هنوز ستادملی کرونا ابلاغ نکرده و تاکسیرانی نمی تواند اعلام کند زیرا تخلف است.

وی تاکید کرد: برای راننده تاکسی هر تعداد سوار کند فرقی برایش نمی کند؛ با توجه به پیگیری رسانه شما ما حتما این موضوع را به وزارت کشور اطلاع می دهیم و پیگیری می کنیم زیرا پیشنهاد خوبی است.

معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران هم در مورد اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها با توجه به کاهش شدید تعداد فوت شدگان و مبتلایان به کرونا نیز گفت: فاصله گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها همچنان باید رعایت شود اما پیگیر هستیم که با توجه به کاهش مبتلایان و فوت شدگان کرونا این مساله در تاکسی لغو شود؛ چرا که فعلا باید سه نفر مسافر در تاکسی‌ها سوار شوند و اگر این مصوبه ستاد کرونا مبنی بر رعایت فاصله‌ گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها لغو شود هم نرخ کرایه کاهش می‌یابد و هم دیگر شاهد ترافیک مسافران در خطوط نخواهیم بود.

چرا که در حال حاضر در صبح و عصر با ازدحام مسافر روبه‌رو هستیم اما به دلیل فاصله گذاری اجتماعی به خصوص در تاکسی‌های ون نمی‌توانیم از حداکثر ظرفیت استفاده کنیم.

با توجه به پیگیری ها از مسئولان مربوطه، مشخص شد که هم تاکسیرانی و هم شورای شهر تهران با لغو مصوبه ستادملی کرونا مبنی بر رعایت پروتکل ها در تاکسی موافق هستند و باید ستادکرونا برای این موضوع عزم خود را جزم کند و در سکوت و خاموشی به سر نبرد زیرا هر روز افرادی هستند که مبالغ زیادی باید به تاکسی ها تزریق کنند و بخواهیم نگاه کلی داشته باشیم، متوجه می شویم که این مساله عادلانه نیست.