شهر خبر

سازمان سیا به دنبال جذب روس‌های ناراضی

سازمان سیا به دنبال جذب روس های ناراضی

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یکی از مسئولان ارشد سیا نوشت که این سازمان جاسوسی به دنبال جذب روس های ناراضی از میان مقام های نظامی، روسای شرکت ها و الیگارش های این کشور است.

به گزارش مشرق، تارنمای این روزنامه آمریکایی به نقل از سخنرانی اخیر دیوید مارلو، معاون عملیات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نوشت که جنگ روسیه و اوکراین فرصت جذب روس های ناراضی را برای سازمان های اطلاعاتی غربی فراهم کرده است.

این مقام بلندپابه اطلاعاتی که برای نخستین بار پس از انتصاب در جمع منتخبی از دانشگاهیان مرکز هایدن دانشگاه جورج میسون سخنرانی می کرد، مدعی شد که تهاجم به اوکراین شکستی سنگین برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بوده است.

ماموران پیشین سیا نیز در گذشته ادعا کرده بودند که بسیاری از روس ها از تهاجم به اوکراین ناراضی بوده و این امر می تواند بستری مناسب برای جذب جاسوس از میان مقام های نظامی و صاحبان کسب و کار که کشورشان را ترک کرده و الیگارش هایی که شاهد ضربه تحریم ها و آب رفتن ثروت خود هستند، فراهم سازد.

رئیس سازمان جاسوسی انگلیسی ام آی ۶ نیز تابستان امسال گفته بود که دولت های اروپایی صدها روس مظنون به جاسوسی را اخراج کرده اند که این اقدام می تواند به شدت توان جاسوسی روسیه را تحلیل برد.

ریچارد مور مدعی شد: بیش از چهارصد مامور اطلاعاتی روسیه که در پوشش دیپلماتیک فعالیت می کردند، اخراج شده اند. تخمین زده ایم که این اقدام به کاهش ۵۰ درصدی توان جاسوسی روسیه منجر شده باشد.

مقام های اطلاعاتی غربی درمورد فعالیت در اوکراین به ندرت اظهار نظر می کنند. با این وجود مقام های پیشین و فعلی غربی گفته اند که ماموران سیا و ام آی ۶ در اوکراین حضور داشته و مشغول آموزش و "دیگر فعالیت ها" هستند.

منبع: ایرنا