دولت هنوز نمی‌داند کالابرگ بهتر است یا یارانه نقدی

پازوکی با بیان این‌که بودجه ۱۴۰۲ در روزهای آینده به مجلس می‌رود، تصریح کرد: یارانه‌ها یا کالابرگ باید در بودجه سال آینده دیده شده باشد. اگر قرار است یارانه‌ها بماند یا کالابرگ باشد، باید تکلیف این‌ها در بودجه مشخص شده باشد. 

اقتصاد کشور در حالی به زمان بردن بودجه به مجلس نزدیک می‌شود که به باور برخی اقتصاددان، دولت هیچ‌گونه استراتژی مشخص و دقیقی ندارد و این موضوع را می‌شود در رابطه با بودجه‌ریزی سال آینده مشاهده کرد؛ این‌که دولت در روزهای پایانی بودجه‌ریزی، هنوز تکلیف یارانه‌های نقدی یا کالابرگ را مشخص نکرده است. این‌که آیا سال آینده منابع مالی همچنان یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی واریز خواهد شد یا این‌که شکل پرداخت یارانه‌ها غیرنقدی می‌شود.

این در حالی است که دولت از ابتدای امسال فرصت برای تنظیم اقتصاد و برنامه‌ریزی برای سال آینده را داشت و حالا با ۸ ماه تاخیر گفته می‌شود که طرح کالابرگ قرار است به طور آزمایشی و تنها در یک شهر اجرا شود.

بنا به اعلام وزیر اقتصاد، اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی طی روزهای آینده به طور آزمایشی در یکی از استان‌های جنوبی کشور آغاز می‌شود و به محض این‌که این طرح برای کل مردم این استان با موفقیت اجرا شود، می‌توان برای کل کشور نیز آن را تعمیم داد.

سید احسان خاندوزی دیروز در یک نشست خبری هنچنین عنوان کرد: طرح کالابرگ مشکلی از نظر تامین منابع ندارد. منابع آن از طریق نظام یارانه که ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان است، تامین مالی می‌شود.

اظهارنظر عجیب میرکاظمی درباره یارانه‌ها و کالابرگ

اما ابهامات در رابطه با سیاست و برنامه قطعی دولت در رابطه با یارانه و کالابرگ زمانی می‌شود که در فاصله‌ای کوتاه با اظهارات وزیر اقتصاد، رییس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با تصمیم‌گیری برای ادامه‌دار بودن پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و یا ارائه کالابرگ در لایحه بودجه سال آینده اعلام کرد: هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم. فعلا کار بر روی منابع و مصارف در حال انجام است، اما به احتمال زیاد همین میزان یارانه برای سال آینده ادامه داشته باشد.

مسعود میرکاظمی در نیمه آبان ماه در پاسخ به این سوال که احتمال دارد در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کالابرگ منتفی شود و یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی ادامه‌دار شود، گفت: بر روی سامانه باید کار شود و سامانه آمادگی پیدا کند و به شکل نمونه در یک استان و یا شهری اجرایی شود، اگر موفقیت‌آمیز باشد و مردم استقبال کنند، حتما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ لحاظ خواهد شد.

آغاز اجرای طرح در هرمزگان

در این میان، محسن دهنوی، عضو هیات رییسه مجلس در توئیتی با اشاره به طرح کالا برگ الکترونیکی، خبر داد: ماه‌ها است که مجلس، اجرای طرح کالا برگ را به دولت تکلیف کرده و با پیگیری قالیباف رئیس مجلس، امروز جلسه‌ای برای بررسی فنی زیرساخت ‌این طرح در سازمان برنامه و بودجه برگزار کردیم. اکنون دیگر تمامی کارشناسان و تیم‌های فنی اذعان دارند که زیرساخت‌ها و لوازم فنی طرح تکمیل شده است.

به گفته او، این طرح، هفته‌های آینده در استان هرمزگان به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد. برای ما در مجلس مهم است که یارانه اعطایی به مردم در طول زمان و بر اثر تورم، ناچیز نشود، البته حق هر شخص است که بین دریافت نقدی یا کالایی یارانه‌ها انتخاب کند.

پازوکی: دولت هنوز نمی‌داند کالابرگ بهتر است یا یارانه نقدی

برخورد هیاتی با اقتصاد

در همین رابطه، مهدی پازوکی، اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: به نظر می‌رسد که دولت استراتژی ندارد. یعنی بزرگ‌ترین مشکل کشور این است که دولت با مشکلات اقتصادی برخورد هیاتی می‌کند و برخورد علمی ندارد. اصلا باید مطالعه شود و ببینند کالابرگ بهتر است یا یارانه‌ها.

پازوکی با بیان این‌که ما هیچ مطالعه درستی در هیچ طرحی نداریم، عنوان کرد: برخورد با موضوعی مثل کالابرگ که مثل شعار نباید باشد و موضوع ساده‌ای نیست.

پازوکی با بیان این‌که بودجه ۱۴۰۲ در روزهای آینده به مجلس می‌رود، تصریح کرد: یارانه‌ها یا کالابرگ باید در بودجه دیده شده باشد. اگر قرار است یارانه‌ها بماند یا کالابرگ باشد، باید تکلیف این‌ها در بودجه مشخص شده باشد.

وی عنوان کرد: برای همین است که می‌گویم دولت با مسائل اقتصادی برخورد هیاتی دارد و این در حالی است که نیاز به اصلاح داریم.

پازوکی افزود: ما در هنگام بودجه‌ریزی باید برنامه داشته باشیم و هنوز بعد از یک سال و نیم از فعالیت دولت، شاهد هستیم که اصلا استراتژی مشخص ندارد و دولت نمی‌داند چه می‌کند.