شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#ترکیه#رئیس جمهور

اردوغان: عملیات زمینی در شمال سوریه به‌زودی آغاز می‌شود

اردوغان: عملیات زمینی در شمال سوریه به‌زودی آغاز می‌شود

رئیس جمهور ترکیه می‌گوید که این کشور حق دارد تا به مشکلات خود در شمال سوریه رسیدگی کرده و به گفته وی عملیات زمینی در این منطقه به‌زودی آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر حق این کشور برای رسیدگی به مشکلات آنکارا در شمال سوریه گفت که عملیات ترکیه در این منطقه تازه شروع شده است.

اردوغان با اشاره دوباره به اینکه حملات ترکیه در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کرد، صرفاً به حملات هوایی محدود نمی‌شود، گفت: طی روزهای گذشته با جنگنده‌ها، توپخانه و پهپادهای‌مان بر تروریست‌ها مسلط بودیم. در سریع‌ترین زمان ممکن همه آنها را با تانک و سربازان خود یک‌جا ریشه‌کن می‌کنیم.

وی ادامه داد: از حالا به بعد، تنها یک اقدام را اتخاذ می‌کنیم و تنها یک مرز وجود دارد و آن هم تامین امنیت کشور و شهروندان‌مان است. این مشروع‌ترین حق ما است که تا جایی پیش برویم که امنیت‌مان تامین شود.

اردوغان درباره عملیات علیه شبه‌نظامیان کُرد اظهار داشت: عملیات هوایی در شمال سوریه تازه شروع شده و عملیات زمینی را هم در مناسب‌ترین زمان آغاز خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ارتش ترکیه پاکسازی شمال سوریه از شبه‌نظامیان کُرد را از شهرهای «تل‌رفعت»، «منبج» و «عین‌العرب» آغاز خواهد کرد؛ افزود: اقدامات ما، تمامیت ارضی و امنیت سوریه و عراق را تضمین می‌کند.

الکساندر لاورنتیف، فرستاده روسیه در سوریه به‌تازگی ترکیه را به «خویشتن‌داری» دعوت کرد و گفت که امیدوار است بتواند «آنکارا را برای اجتناب از استفاده افراطی از قوه قهریه در قلمرو سوریه، متقاعد کند.»

کرملین به‌رغم اشاره به اینکه روسیه به نگرانی‌های امنیتی ترکیه در سوریه احترام گذاشته و آن را مشروع می‌داند، اعلام کرد که طرفین باید از اقداماتی که به تشدید شرایط منجر می‌شود، خودداری کنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین دیروز (سه‌شنبه) گفت که اختلافاتی بین روسیه و ترکیه درباره رویکرد دو کشور به سوریه وجود دارد اما نگرانی‌های آنکارا قابل درک است.

آنکارا حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و شاخه نظامی آن موسوم به یگان مدافع خلق(YPG) را پشت پرده حمله تروریستی اخیر در استانبول دانسته و در اقدامی تلافی‌جویانه حملات هوایی خود علیه مواضعی در شمال سوریه را آغاز کرده است.