شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#منطقه‌ای
بسیج و محرومیت‌زدایی/ 2

رخت بربستن مشکلات منطقه‌ای با اردویی به نام جهاد

حضور گروه‌های جهادی در مناطق محروم، معجزه بسیج است که علاوه بر خدمات‌رسانی به مردمی که تقریبا هیچ دسترسی به امکانات رفاهی ندارند، موجبات محرومیت‌زدایی را با احصای مشکلات و مسائل منطقه فراهم خواهد آورد.

اردوی جهادیکیفش را برمی‌دارد؛ همه آن تمام وسایلی که ممکن است در روستایی دورافتاده نیاز شود را از قلم نمی‌اندازد؛  از وسایل آموزشی تا وسایل کمک‌های اولیه امدادی و یا حتی آب به مقدار نیاز. سال‌هاست چند روزی از سال را از محیط پر دغدغه شهر دور شده و راهی مناطقی از استان شده که انگار محروم‌ترین است.

سیده‌مریم امیرآبادی‌زاده، کارآفرینی است که به کمک بسیج کار خیاطی را از سال‌ها پیش در اطراف بیرجند آغاز کرده و کارگاهی را برای اشتغال چندین بانو نیز افتتاح کرده است. وی که پس از کارآفرینی در آرزوی انتقال تجربیاتش به دیگران است، قدم در راه اردوی جهادی گذاشته است.

امیرآبادی‌زاده در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: برای درک محرومیت وارد اردوهای جهادی شدم و چند وقتی است در این اردوها در حال خدمات‌رسانی هستم؛ مزیت اردوهای جهادی این است که هر کس هر چه در توان دارد، وارد میدان جهاد می‌کند.

وی افزود: در این اردوها شرکت کردم تا آنچه در حوزه خیاطی از اساتیدم فراگرفتم را به دیگران منتقل کنم؛ این انتقال تجربیات حس خوبی دارد؛ به‌ویژه به افرادی که توان مالی برای برخورداری از آموزش و شروع کار را ندارند.


بیشتر بخوانید:


امیرآبادی‌زاده با بیان اینکه به همه افراد توصیه می‌کنم هرآنچه توانایی دارند را برای چند روزی از سال در این اردوها بگذارند، افزود: قطعا حال خوب زندگی و روزهای بهتر در زندگی شخصی ارمغان این حضور خواهد بود.

آموش خیاطی به محرومان

این کارآفرین بسیجی بیان کرد: سعی کرده‌ام در روستاها به افراد علاقه‌مند آموزش خیاطی داده و اگر علاقه داشتند پس از اردو نیز با آنان ارتباط گرفته و در حوزه کارآفرین و اشتغال هرچه بخواهند دریغ نخواهم کرد، چراکه در آموزه‌های اسلامی نیز آمده است که وقتی به یک فرد کمک می‌کنی انگار به تمام مردم کمک کرده‌ای و چه خوب است این حس را در زندگی حتی یک بار هم که شده تجربه کنی. حقیقت این است که ما خود، زندگی را می‌سازیم و تغییر در روحیات تنها با اراده شخصی امکان‌پذیر است که این تغییر را نباید از دست داد.

 احصای مشکلات منطقه‌ای با ورود گروه‌های جهادی 

مهدی هنری، مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: طی سال گذشته یک هزار و 189 اردوی جهادی برگزار شده است که ۲۶ هزار جهادگر، خدماتی به ارزش ۱۴۶ میلیارد ریال ارائه کردند.

وی با بیان اینکه طی هفته بسیج ۴۵ گروه جهادی در سطح شهرستان زیرکوه فعالیت دارند، افزود: رزمایش جهادگران فاطمی(2) نیز همزمان با هفته بسیح در استان در حال اجرایی شدن است که 773 گروه جهادی در آن در رشته‌های مختلف خدمت‌رسانی خواهند کرد.

هنری با اشاره به احصای مسائل نقاط مختلف استان، اظهار کرد: هر گروه جهادی با توجه به اینکه منطقه هدف مشخصی برای فعالیت در مدت پنج سال دارد زمینه توانمندسازی مردم را در آن منطقه فراهم کرده و در نتیجه مسائل مردم با کمک خود مردم حل می‌شود.

مهدی هنری، مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی از ثبت اطلاعات گروه‌های جهادی در سامانه اطلس جهادی خبر داد و گفت: گروه‌های جهادی جغرافیامحور و محله‌محور هستند تا بهتر بتوانند مشکلات منطقه را حل و فصل کنند.

وی با اشاره به آموزش تخصصی و همچنین قرآنی جهادگران با همکاری دانشگاه و اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان، تصریح کرد: طی سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با ۱۲ دستگاه در راستای اجرای طرح‌های عمرانی منعقد شده که طی آن، ۸۶۰ پروژه عمرانی آغاز شد.

هنری با بیان اینکه همزمان با هفته بسیج قنات روستای پردان به نمایندگی از ۱۰ باب استخر کشاورزی شهرستان زیرکوه و ۱۴۰۰ متر کانال انتقال آب کشاورزی با اعتبار ۵۸۰ میلیون تومان افتتاح شد، افزود: اصلاح شبکه آبرسانی روستای بمرود و دزگ با همکاری قرارگاه جهادی یونس، مردم و آب و فاضلاب شهرستان زیرکوه با اعتبار ۲۶۴ میلیون تومان نیز انجام شد.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه طی یک سال گذشته  ۳۵ طرح با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد تومان با مشارکت دستگاه‌های اجرایی دولت، مردم و بسیج سازندگی در شهرستان زیرکوه به بهره‌برداری رسیده است، یادآور شد: افتتاح 42 طرح عمرانی و محرومیت‌زدایی با اعتبار ۲۲۳ میلیارد ریال در هفته بسیج امسال طرح‌ریزی شده که بخشی از این طرح‌ها با نیازسنجی گروه‌های جهادی در مناطق برنامه‌ریزی شده است.

حضور گروه‌های جهادی در مناطق محروم، معجزه بسیج است که علاوه بر خدمات‌رسانی به مردمی که تقریبا هیچ دسترسی به امکانات رفاهی ندارند، موجبات رخت بربستن محرومیت را با احصای مشکلات و مسائل منطقه فراهم خواهد آورد.

انتهای پیام