شهرخبر

سرمایه گذاری پنج میلیارد دلاری بن سلمان در بانک مرکزی ترکیه/ خبرهای خوش برای لیر

کدخبر: ۵۳۶۶۸۸
عربستان سعودی پنج میلیارد دلار در بانک مرکزی ترکیه سپرده گذاری خواهد کرد، این رویداد یک اتفاق بزرگ برای رجب طیب اردوغان برای ثبات بخشیدن به ارزش لیر در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در سال آتی است.
سرمایه گذاری پنج میلیارد دلاری بن سلمان در بانک مرکزی ترکیه/ خبرهای خوش برای لیر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، سخنگوی وزارت دارایی عربستان گزارش قبلی رویترز را در این زمینه تایید کرد و گفت پادشاهی عربستان در مرحله نهایی مذاکرات برای ارائه کمک به ترکیه است. وزارت خزانه‌داری و دارایی ترکیه نیز تاکید کرده است که دو‌کشور در حال نهایی سازی قرارداد سپرده گذاری هستند.

این توافق که به زودی امضا خواهد شد نتیجه روابط نزدیک اخیر است که به سال‌ها خصومت میان ترکیه و عربستان پایان می‌دهد.

به گزارش بلومبرگ حجم بدهی خارجی ترکیه بالاست، اردوغان نیز با تورم بالا که بخشی از آن به خاطر افزایش قیمت حامل‌های انرژی و مواد غذایی به خاطر جنگ روسیه و اوکراین است  رو به روست، ولی اردوغان در برابر افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم ممانعت ایجاد کرده و به بهانه حمایت از تولید و‌اقتصاد نرخ بهره را کاهش می‌دهد که منجر به تشدید تورم شده است.

تورم بالا و خرید ارز توسط مردم، لیر را تحت فشار قرار داده و در پایین ترین سطح تاریخی قرار گرفته است. سپرده گذاری پنج میلیارد دلاری عربستان در ترکیه کمک بزرگی به ترکیه برای تثبیت ارزش لیر خواهد کرد. اردوغان برای جلب سرمایه گذاری خارجی و بهبود روابط اقتصادی با کشورها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، تلاش زیادی می‌کند تا بتواند نارضایتی افکار عمومی مردم کشورش به خاطر تورم بالا را خنثی کند و شرایط را به نفع خودش برگرداند. پیش از این قرارداد  کمک به برقراری توافق معاملات غلات میان روسیه و اوکراین موفقیت دیگر او در توسعه روابط اقتصادی بود که برای او موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.

این قراداد یک پیروزی بزرگ نیز برای ترکیه است که از ابتدای سال برای دریافت کمک مالی به کشورهای عرب خلیج فارس روی آورده است. نورالدین نباتی وزیر خزانه داری و دارایی اردوغان است که تلاش‌ها برای دریافت کمک از عربستان، امارات متحده عربی و قطر را رهبری کرده است.

اردوغان قبلاً به خبرنگاران گفته بود که ذخایر رسمی ترکیه احتمالا به زودی به ۱۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید که بیشتر از قله ۱۱۷.۵ میلیارد دلاری در هفته منتهی به یازدهم نوامبر (بیستم آبان) است.