به گزارش اکوایران، روند معاملات بازار بورس و اوراق بهادار تهران از روز چهارم آبان ماه، پس از ماه ها تغییر کرد. بورس تهران از اردیبهشت ماه سال جاری تا انتهای مهر ماه با کاهش تراز شاخص کل مواجه بود که در مقاطعی از زمان مانند هفته انتهایی مهر ماه با شیب بیشتری افت می کرد. روز چهارم آبان ماه بسته حمایتی 10 بندی سازمان بورس مصوب شد و بازاری که دیگر توانی برای ریزش نداشت و تمام کف های تاریخی خود را شکسته بود، به وسیله این تلنگر تغییر مسیر داد. از روز چهارم آبان ماه تا بیست و یکم این ماه شاخص کل با شیب زیادی رشد کرد و سقف یک میلیون 426 هزار واحدی را لمس کرد. از روز بیست و یکم آبان ماه تا انتهای این ماه شاخص کل بازار با اندکی افت روندی خطی داشت.

شاخص کل بورس تهران در آبان ماه توانست 7.6 درصد افزایش تراز داشته باشد و از تراز یک میلیون و 309 هزار واحدی به تراز یک میلیون و 409 هزار واحدی رسید. شاخص کل هم وزن در این ماه با رشد کمتری به نسبت شاخص کل مواجه بود که نشان می‌دهد نمادهای سنگین‌تر بازار رشد بیشتری داشته‌اند. شاخص کل هم وزن در آبان ماه با 6.7 درصد رشد از تراز 378 هزار و 995 واحدی به تراز 404 هزار و 470 واحدی رسید. شاخص کل فرابورس نیز در آبان سال جاری عملکردی مشابه با شاخص کل بورس داشت.

بازدهی شاخص صنایع

شاخص صنایع بورس تهران در آبان ماه غالباً با رشد تراز همراه بودند. در میان 30 صنعت بزرگ، صنعت حمل و نقل بیشترین رشد تراز شاخص را با افزایش 20.4 درصدی به ثبت رسانده است. در معاملات آبان ماه نیز نقشه بازار برای این صنعت گاهاً سبز یک دست می‌‍شد که تأثیر آن در بازدهی ماهانه مشهود است. صنعت تأمین آب و برق و گاز دومین صنعتی بود که بازدهی بالایی را در آبان ماه به ثبت رساند. این صنعت در طی ماه قبل توانست 19.9 درصد رشد تراز داشته باشد که برای فعالین بازار به شدت جلب توجه کرد. صنعت خودرو که در روز های اخیر به واسطه عرضه جدید محصولات خودرویی در بورس کالا روزهای خوبی را سپری کرده است سومین صنعت از 30 صنعت بزرگ بورس تهران است که در آبان ماه بازدهی شاخص بالایی داشته است. این صنعت در طی ماه قبل توانست افزایش تراز 18.6 درصدی را تجربه کند.

IMG_20221122_175207_491

پس از صنعت خودرو به ترتیب صنایع فرآورده های نفتی، چند رشته ای صنعتی، مواد دارویی، کاشی و سرامیک، سیمان، انبوه سازی، بیمه، شیمیایی، سایر مالی و ماشین آلات بیشترین بازدهی را داشتند که از بازدهی شاخص کل در ماه جاری بیشتر بود. صنایع فنی مهندسی، غذایی به جز قند و اطلاعات و ارتباطات در آبان ماه کاهش تراز داشتند به شکلی تراز شاخص صنعت اطلاعات و ارتباطات در این ماه 10.4 درصد کاهش یافت.

IMG_20221122_175207_305

آبان ماه بر خلاف ماه های اخیر برای صنایع بازدهی مناسبی را به همراه داشت. در این ماه 27 صنعت از 30 صنعت بزرگ بورس رشد تراز داشتند و تنها 3 صنعت بازدهی منفی به ثبت رساندند. در میان این 30 صنعت، 13 صنعت بازدهی بهتر از شاخص کل و شاخص کل هم وزن داشتند و 17 صنعت دیگر بازدهی کمتری به ثبت رساندند.