شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#آمریکا#روسیه

افشاگری تازه وال‌استریت‌ژورنال؛

تلاش سازمان «سیا» برای به دام انداختن روس‌هایِ مخالف جنگ اوکراین

تلاش سازمان «سیا» برای به دام انداختن روس‌هایِ مخالف جنگ اوکراین

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) اتباع روسیه و مخالف جنگ اوکراین را جذب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد که سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا به جذب شهروندان روسیه‌ای مخالف عملیات نظامی این کشور در اوکراین، علاقه دارد.

وال استریت در این گزارش نوشته است که دیوید مارلو، معاون واحد عملیاتی CIA در جریان نشستی در یک اندیشکده مستقر در واشنگتن این موضوع را اعلام کرده است.

مارلو با اشاره به تحولات اخیر در اوکراین، گفت: در سراسر جهان به‌دنبال اتباع روسی هستیم که مثل ما با این موضوع (جنگ اوکراین) مخالف هستند و از مراوده با آنها استقبال می‌کنیم.

مارلو در جمع کارمندان اندیشکده «هیدن سنتر» واقع در دانشگاه «جرج میسون» ایالت ویرجینیا سخنرانی می‌کرد. در این گردهمایی که نخستین حضور عمومی وی پس از روی کار آمدن در ژوئن ۲۰۲۱ محسوب می‌شد، لیندا ویسگولد، معاون واحد تحلیل CIA که مسئولیت ارائه گزارش‌های اطلاعاتی نهایی را برای دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و سایر مقامات عالیرتبه این کشور برعهده دارد نیز حضور داشت.

مارلو که با حکم ویلیام برنز، مدیر کنونی CIA منصوب شده، به زبان عربی مسلط بوده و خاورمیانه و نزدیک حوزه تخصصی وی محسوب می‌شود. به ادعای وی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با حمله به اوکراین در اواخر فوریه، تمام قدرت و نفوذ خود را از دست داده است. او عملیات نظامی مسکو را یک شکست بزرگ خوانده و مدعی شده که این اقدام، فرصت‌های زیادی را برای سازمان‌های اطلاعاتی غرب فراهم کرده تا روس‌های ناراضی را جذب کنند.

بنا به اعلام مسکو، این اطلاعیه غیر رسمی جذب نیرو، پس از چندین بار تلاش سازمان‌های اطلاعاتی غرب برای نزدیک شدن به نیروها و پرسنل برون‌مرزی روسیه صورت گرفته است.

ماه گذشته و پس از انتشار گزارش‌هایی درباره تلاش یک جاسوس انگلیسی برای جذب یک دیپلمات روس در لاهه، مسکو سفیر هلند را فراخواند.

اندیشکده «هیدن سنتر» در سال ۲۰۱۷ توسط مایکل وی.هِیدن، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا تاسیس شد و در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ و در بحبوحه جنجال‌هایی از جمله شکنجه مظنون‌ها تروریستی به روش «غرق مصنوعی» و همچنین نظارت و کنترل غیرقانونی شمار زیادی از شهروندان آمریکایی، ریاست CIA را برعهده داشت.