شهر خبر

ترامپ برزیل پیروزی داسیلوا را به چالش کشید

ترامپ برزیل پیروزی داسیلوا را به چالش کشید

فارس نوشت: در حالی که دوم آبان ماه مسئولان انتخاباتی برزیل از پیروزی لولا داسیلوا بر ژائیر بولسونارو در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خبر دادند، رئیس‌جمهور فعلی برزیل به دادگاه عالی انتخابات شکایت برده است.

در حالی که دوم آبان ماه مسئولان انتخاباتی برزیل از پیروزی لولا داسیلوا بر ژائیر بولسونارو در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خبر دادند، رئیس‌جمهور فعلی برزیل به دادگاه عالی انتخابات شکایت برده است.

منابع رسانه‌‎ای از برازیلیا پایتخت برزیل خبر دادند که ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهور فعلی و شکست خورده که به دلیل مواضعش به «ترامپ برزیل» مشهور است، در رد پیروزی لولا داسیلوا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، به دادگاه شکایت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهور برزیل با رجوع به دادگاه عالی انتخاباتی این کشور، نتیجه اعلام شده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل را به چالش کشید.

دوم آبان ماه بود که پس از شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل، لولا داسیلوا توانست ۵۰.۸۱ درصد آرا را بدست بیاورد و به عنوان رئیس جمهور بعدی برزیل انتخاب شود. طبق نتایج، ژائیر بولسونارو با به دست آوردن ۴۹.۱۹ درصد آرا، نخستین رئیس جمهور برزیل شد که نتوانست برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود.

خبرگزاری رویترز در گزارش امروز خود درباره شکایت بردن بولسونارو به دادگاه عالی برزیل نوشت: «ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهور برزیل، انتخاباتی را که در ماه گذشته به لولا داسیلوا رقیب چپ‌گرای خود باخت، به چالش کشیده و استدلال کرده که آرای برخی دستگاه‌های شمارش آرا باید "بی اعتبار" شود».

این رسانه غربی افزود: «ادعای بولسونارو بعید به نظر می‌رسد به جایی برسد چرا که پیروزی لولا توسط دادگاه عالی انتخابات تایید شده و سیاستمداران برجسته برزیلی و متحدان بین المللی هم به برد او اذعان کرده‌اند. با این حال، این اقدام او می‌تواند به جنبش اعتراضی کوچک اما متعهدی که تاکنون از پذیرش نتیجه خودداری کرده است، دامن بزند».

«الکساندر دو مورالس» رئیس دادگاه عالی انتخاباتی برزیل با اشاره به ثبت شکایت ائتلاف انتخاباتی بولسونارو در دادگاه اعلام کرد که آنها باید ظرف 24 ساعت مستندات شکایت خود را ارائه کند در غیر این صورت این شکایت رد خواهد شد.

پس از انتشار خبرها درباره شکایت بولسونارو درباره نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، ارزش پول این کشور کاهش یافت و ۱.۳ درصد در برابر دلار آمریکا ضعیف‌تر شد.

«گلیسی هافمن» رئیس حزب کارگران برزیل (حزب متبوع لولا داسیلوا) شکایت انتخابات ژائیر بولسونارو را «شیطنت» خواند و در توییتر نوشت: «دیگر از تعلل، بی مسئولیتی، توهین به نهادها و دموکراسی خبری نیست. انتخابات در رای گیری مشخص شد و برزیل برای ساختن آینده‌ای بهتر به صلح نیاز دارد».

در متن شکایت بولسونارو ادعا شده که در شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل، «نشانه‌هایی غیر قابل جبرانی از نقص عملکرد» در برخی دستگاه‌های الکترونیکی رای گیری پیدا شده است.

در این شکوائیه آمده که این نقص‌های جدی باعث ایجاد عدم قطعیت درباره نتیجه شمارش آرا می‌شود و اعتبارسنجی دستگاه‌های رأی‌گیری را غیرممکن می‌کند به همین دلیل نتایج برخی از آرا باید نامعتبر شناخته شود.

بولسونارو پیش از انتخابات ریاست جمهوری برزیل هم درباره نظام رای گیری الکترونیکی این کشور تردیدهایی ایجاد کرده و گفته بود که این نظام مستعد تقلب است.

ژائیر بولسونارو که به دلیل مواضع دست راستی افراطی خود به «ترامپ برزیل» شهرت دارد، پیش از این هم خبرساز شده بود. وی 48 ساعت بعد از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری برزیل، سکوت کرده بود و سرانجام بدون اینکه شکست خود از لولا داسلیوا را بپذیرد، اجازه آغاز فرایند انتقال قدرت را صادر کرد.

بولسونارو البته در اولین سخنرانی خود بعد از اعلام شکست او در انتخابات، اقدامات هواداران خود که برخی بزرگراه‌ها را در برزیل را بسته بودند، محکوم نکرد.

311311