شهرخبر

رشته‌های تفسیر و مفاهیم در دوره‌های تربیت‌معلم متقاضی کافی ندارد

کارشناس امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه نیازسنجی برای برگزاری دوره‌های تربیت معلم متمرکز انجام و سایر دوره‌ها متناسب با تقاضای جامعه هدف برگزار می‌شود، گفت: رشته‌های تفسیر و مفاهیم قرآن متقاضی کافی برای برگزاری دوره از سوی مؤسسات را ندارد.

مهدی خان آبادی

بنا به درخواست برخی از مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی پیرو نحوه برگزاری دوره‌های تربیت کادر متخصص قرآنی و چگونگی برگزاری این دوره‌ها، ایکنای استان مرکزی، با مهدی خان‌آبادی، کارشناس امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان و مدیر خانه قرآنی شهری امام هادی(ع) اراک گفت‌و‌گویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

مهدی خان‌آبادی، کارشناس امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در رابطه با موضوع درخواستی تعدادی از مدیران خانه قرآنی و مؤسسات به خبرنگار ایکنا، در رابطه با نحوه برگزاری دوره‌های تربیت کادر نیروی متخصص گفت: رویکرد جدید سازمان دارالقرآن‌ الکریم در برگزاری دوره تربیت معلم یا تربیت کادر متخصص این است فقط صاحبان مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت می‌توانند این دوره‌ها را برگزار کنند و این امر بدان معناست که خانه‌های قرآنی شهری و روستایی مجاز به برگزاری دوره نیستند، اما اگر مدیر خانه قرآنی از نام مؤسسه‌ای با رضایت مدیرش تقاضای خود را در سامانه ثبت کند می‌تواند دوره مدنظر را برگزار کند.

وی با اشاره به تغییر فرایند ثبت درخواست جهت برگزاری دوره‌های کادرسازی، ادامه داد: سال‌ها قبل فرایند برگزاری این دوره‌ها از ثبت‌نام گرفته تا برگزاری آزمون‌های ورودی و پایانی و سایر مستندات به صورت کاغذی و دستی انجام می‌شد، اما با تغییر رویکرد فرایند ثبت کاغذی حذف و تمام مراحل به صورت سیستمی در سایت «تلاوت» انجام می‌شود و ثبت این فرایند در هر جای کشور که باشند بدون محدودیت انجام خواهد شد.

خان‌آبادی با بیان این مطلب که برای برگزاری دوره تمام مدیران مؤسسات که مجوز خود را از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یا تبلیغات اسلامی اخذ کرده باشند می‌توانند متقاضی برگزاری دوره‌های تربیت کادر نیروی متخصص باشند، اضافه کرد: مدیران با ورود به سایت «تلاوت» گزینه مربوط به دوره تربیت معلم را انتخاب کرده و اقدام به ثبت درخواست و اخذ شناسه برای برگزاری دوره می‌کنند.

وی ادامه داد: شبکه‌ای در سامانه تحت عنوان مؤسسه یا متقاضی اخذ مجوز برای دوره تربیت معلم قرار دارد که مدیران این گزینه را انتخاب، مدارک خود را بارگذاری کرده و ارسال می‌کنند. پس از ارسال مدارک برای کارشناس قرآنی شهرستان سیستماتیک ارسال می‌شود، کارشناس مدارک را بررسی کرده و در صورت تکمیل آن را به استان ارجاع می‌دهد و این سلسله مراتب تا مرکز ادامه دارد و سپس با موافقت سازمان شناسه‌ها ارسال و مجوز برگزاری دوره داده می‌شود.

خان‌آبادی در پاسخ به این سؤال که آیا برای برگزاری دوره‌های تربیت کادر متخصص نیازسنجی صورت می‌گیرد یا خیر، اظهار کرد: تمام این دوره‌ها به صورت خودگردان و متناسب با نیاز متقاضی برگزار شده و سازمان دارالقرآن کشور و اداره امور قرآنی استان در برگزاری دوره هیچ‌گونه دخل و تصرفی نداشته و حمایت مالی صورت نمی‌گیرد. مؤسسات بنا به درخواست متقاضی دوره را برگزار کرده و با دریافت مبلغی از داوطلبان هزینه‌های خود را تأمین می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه نیازسنجی برای برگزاری دوره‌های متمرکز انجام می‌شود، بیان کرد: استان زمانی از دوره‌ها حمایت می‌کند که احساس کند در شرایط زمانی خاص نیاز به برگزاری دوره‌ای است که آن را در مرکز استان به صورت متمرکز برگزار می‌کند. به طور مثال برآورد می‌کند در 5 سال گذشته دوره‌های متعدد تربیت معلم در رشته‌های روخوانی، حفظ، تجوید برگزار شده است، اما هیچ دوره‌ای برای مفاهیم و تفسیر برگزار نشده است؛ از این رو با حمایت مدیرکل تبلیغات اقدام به برگزاری دوره می‌کند.

خان‌آبادی با تأکید براینکه دوره‌های تربیت معلم یا تربیت مربی مؤسسات قرآنی متناسب با تقاضای تعدادی از بانوان یا آقایان انجام می‌شود، اضافه کرد: هر دوره تربیت مربی باید حداقل 15 نفر و حداکثر 25 نفر شرکت‌کننده داشته باشد؛ چراکه سازمان اجازه برگزاری دوره‌هایی با کمتر از این تعداد را نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: متأسفانه برگزاری دوره‌های مفاهیم و تفسیر کمترین متقاضی را دارند و به علت کمی تعداد و نداشتن توجیه اقتصادی مؤسسات از برگزاری خودداری می‌کنند و چون به حداقل 15 نفر نیز نمی‌رسند قادر به برگزاری نیستند. با توجه به اینکه ترویج فرهنگ قرآنی و آموزه‌های الهی یکی از ضروریات زندگی امروزی است؛ از این رو اداره کل تبلیغات اسلامی استان اقدام به برگزاری دوره بیان تفسیر کرد و خوشبختانه مورد استقبال جامعه هدف نیز قرار گرفت.

خان‌آبادی استقبال بانوان و آقایان از برگزاری دوره بیان تفسیر را نشان از احساس نیاز جامعه هدف به ترویج مفاهیم قرآنی در جامعه دانست و ادامه داد: قرار براین است این دوره برای سال 1402 در شهرستان‌های دیگر همچون ساوه، خمین و شازند نیز برگزار شود تا بتوان از طریق تربیت کادر جریان‌ساز آموزه‌های قرآنی را در جامعه منتشر کرد.

 

انتهای پیام