شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شورای امنیت#کره شمالی

واکنش خواهر رهبر کره‌شمالی به نشست شورای امنیت درباره پیونگ‌یانگ

واکنش خواهر رهبر کره‌شمالی به نشست شورای امنیت درباره پیونگ‌یانگ

خواهر رهبر کره شمالی امروز به نشست اخیر شورای امنیت در ارتباط با آزمایش‌ های اخیر موشک‌ های قاره پیما و بالستیک توسط پیونگ یانگ واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری یونهاپ، «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی امروز سه شنبه به نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با آزمایش‌ های اخیر موشک‌ های قاره پیما و بالستیک توسط این کشور واکنش نشان داد.

در بیانیه صادره از سوی خبرگزاری رسمی کره‌ شمالی در این خصوص به نقل از خواهر رهبر این کشور آمده است: شورای امنیت چشمان خود را بر رزمایش‌ های مشترک آمریکا و کره‌ جنوبی و انباشت تسلیحاتی آنها که هدفی جز کره‌ شمالی ندارد، بسته و با اعمال حق غیرقابل انکار پیونگ یانگ برای دفاع از خود، مخالفت کرده است. در حقیقت این موضوع ناشی از معیار دوگانه است.

«کیم یو جونگ»در ادامه اضافه کرد: آمریکا باید توجه داشته باشد که هر اندازه ناامیدانه بدنبال خلع سلاح کره‌ شمالی باشد، بازهم نمی‌ تواند ما را از حق دفاع از خود محروم کند و هر اندازه بیشتر از اقدامات ضد کره‌ شمالی خشمگین شود، با یک بحران امنیتی مرگبارتر مواجه خواهد شد.

در همین ارتباط، «چوی سانگ هی»، وزیر خارجه کره شمالی پیشتر با انتقاد از رویکرد «مغرضانه» آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل درباره مسئله شبه‌ جزیره کره، او را عامل آمریکا معرفی کرد.

وی در این‌ باره تشریح کرد: در ۱۸ نوامبر، آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل بار دیگر تمرین مشروع و منصفانه حق دفاع از خودِ کره شمالی در پاسخ به تهدیدهای نظامی آمریکا را «تحریک‌آمیز» خواند. اخیراً گاهاً تصور می‌کنم او یکی از اعضای کاخ سفید یا وزارت خارجه آمریکاست. من با تأسف عمیق بیان می‌کنم که آقای گوترشِ دبیر کل پایبندی به هدف و اصول منشور سازمان ملل را فراموش کرده‌اند که بر پایبندی به عدالت، بی‌طرفی و برابری در همه امور تأکید دارد و نتیجه این شده که چنین موضع رقت‌انگیزی اتخاذ کند. دبیرکل سازمان ملل باید مسئله شبه‌جزیره کره (تنش بین کره شمالی و کره جنوبی و آمریکا) را «بی‌طرفانه» داوری کند، زیرا او می‌داند که نیروهای ائتلافیِ آمریکا و کره جنوبی طی یک سال اخیر پشت سر هم، تمرین‌ها و رزمایش‌های نظامی هسته‌ای تحریک‌آمیز از جمله سلاح‌های هسته‌ای راهبردی را انجام داده‌اند که منجر به تنش‌ها و رویارویی‌های کنونی شده است.

ارتش کره جنوبی بامداد جمعه اعلام کرد ارتش کره شمالی یک موشک بالستیک قاره‌پیما آزمایش کرده است. رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی هم بامداد پنج شنبه گذشته اعلام کرده بود که کره شمالی یک موشک بالستیک نامشخص را به سمت دریای ژاپن پرتاب کرده است.

این پرتاب‌ها و آزمایش‌های موشکی پس از آن صورت گرفت که کره شمالی هفته گذشته هشدار داد که پاسخ‌های نظامی «سخت تری» علیه تلاش‌های آمریکا برای تقویت حضور نظامی خود در منطقه دنبال خواهد کرد. کره شمالی از نشست سه جانبه اخیر آمریکا، کره جنوبی و ژاپن نیز انتقاد کرده بود. در جریان این نشست سه جانبه، رهبران هر سه کشور از آزمایش‌های تسلیحاتی اخیر کره شمالی انتقاد کردند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در این کنفرانس گفت که این سه کشور بیش از همیشه در برابر رفتار تحریک‌آمیز پیونگ‌یانگ هماهنگ و همسو هستند.

پس از این کنفرانس، پیونگ یانگ بیانیه‌ای منتشر کرد و هشدار داد که رزمایش‌های نظامی شبه جزیره کره را وارد یک مرحله غیرقابل پیش‌بینی خواهد کرد.

در سال ۲۰۲۲، کره شمالی تاکنون در کل بیش از ۳۰ آزمایش موشک بالستیک انجام داده است. مقامات پیونگ‌یانگ تأکید دارند که آزمایش‌های موشکی آنها در پاسخ به تحریکات و تنش‌هایی است که آمریکا و کره جنوبی انجام می‌دهند. واشنگتن و سئول اخیراً رزمایش مشترکی را در نزدیکی مرزهای کره شمالی انجام دادند که در بخشی از آن ژاپن نیز حضور داشت. مقامات کره جنوبی و آمریکا در هفته‌های اخیر بارها مدعی شدند که کره شمالی برای انجام هفتمین آزمایش اتمی آماده می‌شود. کره شمالی از سال ۲۰۱۷ تاکنون آزمایش اتمی انجام نداده است.