شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#ترکیه#انرژی#طبیعی

حزب حاکم ترکیه به دنبال گاز و انرژی هسته‌ای برای انتخابات آینده

حزب حاکم ترکیه به دنبال گاز و انرژی هسته‌ای برای انتخابات آینده

ارتباط بین انرژی و سیاست در ترکیه، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و حالا حزب عدالت و توسعه برای حفظ قدرت، به کشف گاز طبیعی و انرژی هسته‌ای پناه برده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دولت ترکیه برای افتتاح نیروگاه هسته ای آک کویو لحظه شماری می کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه، برای انتخابات سال 2023 میلادی، به شدت به دستاوردهای جهانِ انرژی نیازمند است و به این نتیجه رسیده که اگر راهی برای رستگاری او و حزبش وجود داشته باشد، آن راه، ارتباط مستقیمی با انرژی ارزان دارد.

به عبارتی دیگر، ارتباط بین انرژی و سیاست در ترکیه، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند و حالا حزب عدالت و توسعه برای حفظ قدرت، به کشف گاز طبیعی و انرژی هسته ای پناه برده است.

کشور ترکیه ,

در شرایطی که بحران اقتصادی بر ترکیه سایه افکنده و قیمت هر 1 لیتر گازوئیل به 25 لیره رسیده، بخش مهمی از درآمد خانوارهای ترکیه صرف پرداخت هزینه قبض گاز طبیعی و برق می شود و به عبارتی روشن، یکی از مهمترین دلایل بحران اقتصادی و فقر گسترده ده ها میلیون شهروند ترکیه، گران بودن حامل های انرژی به خاطر وابستگی به منابع وارداتی و خارجی است. در نتیجه رسانه های وابسته به حزب حاکم ترکیه، تلاش می کنند بر روی دو حوزه، به طور گسترده مانور دهند: نخست، تلاش برای افتتاح نیروگاه هسته ای. دوم، استخراج گاز از میادین کشف شده در حوزه دریای سیاه و انتقال آن به شهرهای ترکیه.

سرنوشت آکپارتی در دست زن روسی

تیم اردوغان، منتظر تحقق وعده های یک بانوی هسته ای روس است که احتمالاً فعالیت او و همکارانش، بر سرنوشت حزب حاکم ترکیه اثر خواهد گذاشت. این زن، آناستازیا زوتیوا نام دارد.

زوتیوا مدیرکل پروژه ساخت نخستین نیروگاه هسته ای ترکیه است. این نیروگاه به نام  آک کویو در استان مرسین و در کنار دریا واقع شده و چهار واحد فعال خواهد داشت تا بخشی از وابستگی ترکیه به منابع واردات انرژی را مرتفع کند. اما روند ساخت نیروگاه بسیار کُند پیش می رود و اردوغان، در چند تماس تلفنی و دیدار حضوری، به زور و زحمت توانست پوتین را راضی کند تا دست کم یک واحد از چهار واحد نیروگاه آک کویو، برای سال آینده افتتاح شود.

حالا روسیه وعده داده تا چند ماه دیگر، سوخت مورد نیاز نیروگاه هسته ای آک کویو را روانه ترکیه کند. دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه در تلاش است تا قبل از انتخابات، برق تولید این نیروگاه وارد مدار شود.

کشور ترکیه ,

آناستازیا زوتیوا اعلام کرده که سوخت مورد استفاده برای نیروگاه هسته ای Akkuyu در حال آماده سازی نهایی است و در ماه می 2023 به ترکیه آورده خواهد شد.

زوتیوا گفته است:«در سال 2023 ما تمام کارهای ساخت و ساز را به پایان می رسانیم و در مرحله ورود سوخت و قرار گرفتن آن در اولین واحد نیروگاه خواهیم بود. در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی هسته ای اتم اکسپو 2022 که در سوچی روسیه برگزار شد، اطلاع کسب کردیم که برنامه تدارک سوخت مورد نیاز آک کویو، طبق برنامه ادامه دارد. من مشتاقانه منتظر سال آینده هستم. سوخت هسته ای برای تولید و انتقال آن به ترکیه، مراحل مهم و حساسی را طی می کند. در 4 سال گذشته شرکت ها و نهادهای نظارتی ما به شدت روی این موضوع کار کرده اند. تأسیسات ذخیره سازی سوخت هسته ای آماده شده و تولید سوخت آغاز شده است و بر این اساس پیش بینی می شود سوخت هسته ای، بدون مشکل، به ترکیه وارد شود. پایان ماه مه سال آینده برای ما نیز یک رویداد هیجان انگیز است».

کشور ترکیه ,

ساخت نیروگاه هسته ای 20 میلیارد دلاری آک کویو در استان مرسین، یکی از مهمترین دستاوردهای روابط گرم اردوغان و پوتین است. هر دو رئیس جمهور، بارها بر اهمیت این پروژه برای توسعه اقتصادی و امنیت انرژی ترکیه و همچنین همکاریهای دوجانبه آتی، تاکید کرده اند.

پوتین درباره آک کویو گفته است:«اهمیت این پروژه بزرگ و مبتکرانه، بسیار بالا و حیاتی است. ما علاوه بر آن که در ساخت نخستین نیروگاه اتمی ترکیه حضور داریم، بلکه شاهد پی‌ریزی بنیان صنعت اتمی ترکیه هستیم. این به معنی توسعه بر اساس یک صنعت نوین و پیشرفته است و همکاریهای اتمی ما، مبنای یک شراکت استراتژیک است».

قرارداد ساخت نیروگاه آک‌کویو در سال 2010 با روس اتم امضاء شده بود. روس‌ها باید حداکثر تا سال 2023 میلادی نیروگاه مذکور را با چهار رآکتور هسته‌ای و ظرفیت تولید 4 هزار و 800 مگاوات برق آماده بهره برداری کنند.

این، نخستین نیروگاه برق هسته ای جهان است که با مدل سرمایه‌گذاری پروژه‌های موسوم به «ساخت، تملک و بهره‌برداری» ساخته شده و ترکیه خرید برق را تضمین کرده است. تمامی سوخت های مایع و گاز مورد استفاده در تولید برق مورد نیاز ترکیه و 30 درصد زغال سنگ مورد استفاده در تولید سوخت، وارداتی هستند. زمانی که نیروگاه مذکور با چهار رآکتور هسته‌ای و ظرفیت تولید 4800 مگاوات برق به بهره‌برداری برسد، می‌تواند 35 میلیارد کیلووات ساعت انرژی مورد نیاز استانبول را به تنهایی تامین کند. (معادل10 درصد نیاز برق کشور).

کشور ترکیه ,

بر اساس آمار و ارقام ارائه شده از سوی وزارت انرژی ترکیه، با آغاز فعالیت نیروگاه هسته ای آک کویو و سینوپ، نزدیک به 20 درصد از برق مصرفی ترکیه از این طریق تامین خواهد شد. بدین ترتیب از میزان واردات گاز طبیعی به میزان 16 میلیارد متر مکعب در سال کاسته خواهد شد و حدود 7.2 میلیارد دلار صرفه جویی انجام خواهد شد.

با این حال، کارشناسان معتقدند که احداث نیروگاه هسته ای، بیشتر به معنی تلاش اردوغان برای گرفتن یک ژست سیاسی و نمایش قدرت است و مترادف قطع وابستگی نخواهد بود و ترکیه تنها در صورتی مستقل می شود که استفاده از پتانسیل بالای انرژی هیدرولیک و نیز انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی باد، خورشید و انرژی ژئوترمال را جدی بگیرد.

گاز دریای سیاه در راه است

یکی از موضوعاتی که در چند سال گذشته، برای اردوغان و تیم او به یک دستاویز تبلیغاتی بزرگ تبدیل شده، کشف گاز طبیعی در دریای سیاه است.

رسانه های تحت امر حزب عدالت و توسعه ترکیه، به طرزی اغراق آمیز در مورد گاز دریای سیاه صحبت می کنند و آن را همچون پدیده قرن و کشف بزرگی توصیف می کنند که قرار است سرنوشت ترکیه را تغییر دهد!

این در حالی است که آمار و ارقام مرتبط با ذخایر کشف شده در این میادین، بسیار ناچیز است. حتی با فرض پذیرفتن صحت آمار و ارقام اعلام شده از سوی ترکیه، باز هم باید پذیرفت که ذخایر دریای سیاه، بسیار ناچیز است.

ترکیه اعلام کرده که در این منطقه، میادینی پیدا کرده که جمعاً 320 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی دارد. این در حالی است که ایران، به عنوان دومین قدرت گازی جهان، روزانه نزدیک به 1 میلیارد متر مکعب گاز تولید می کند! یعنی حتی اگر کل ذخیره گاز دریای سیاه برای ترکیه قابل استخراج باشد، معادل یک سال گاز تولیدی ایران نخواهد بود!

کشور ترکیه ,

فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، این روزها به ندرت می تواند به استانبول و آنکارا برود. چرا که ناچار است شخصاً به طور مداوم در سواحل دریای سیاه بر کار لوله کشی زیر دریا نظارت کند تا گاز استخراج شده از میادین کشف شده در دریای سیاه هر چه زودتر به شبکه وارد شود.

فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفته است: «استفاده از منابع گازی استخراج شده از دریای سیاه را در ماه مارس 2023 آغاز خواهیم کرد. درحال تکمیل تاسیسات مرتبط با استخراج و انتقال گاز طبیعی در عمق 2200 متری دریای سیاه هستیم. 120 کیلومتر از خط لوله دریایی تکمیل شده و 50 کیلومتر دیگر آن نیز درحال اجرا است. همچنین در دریای مدیترانه نزدیک به دو ماه فرصت داریم. طی این مدت عملیات حفاری با کشتی عبدالحمید خان را به اتمام خواهیم رساند. اگر کشفی داشته باشیم، این مژده را با ملت مان به اشتراک خواهیم گذاشت».

همچنان که مشاهده شد، در سخنان وزیر انرژی ترکیه به این اشاره شده که انتقال گاز از میادین دریای سیاه به منازل مردم در ماه مارس خواهد بود. این یعنی همزمانی ورود سوخت هسته ای از روسیه به نیروگاه آک کویو.

در نتیجه حزب عدالت و توسعه می تواند یک جریان تبلیغاتی گسترده به راه بیندازد و افتتاح یک یونیت از نیروگاه هسته ای و انتقال مقدار ناچیزی از گاز طبیعی را، به یک خوراک حزبی و سیاسی برای پیروزی در انتخابات تبدیل کند.

انتهای پیام/