شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#جدید

الاخبار بررسی کرد؛ پشت پرده فتنه‌افروزی‌های غرب و استراتژی ایران برای مقابله با آن

الاخبار بررسی کرد؛ پشت پرده فتنه‌افروزی‌های غرب و استراتژی ایران برای مقابله با آن

یک روزنامه لبنانی در مقاله‌ای با اشاره به شکست‌ مرحله‌ای پروژه‌های غرب و آمریکا علیه ایران از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، به ارزیابی و تحلیل سناریو تقابل دو طرف در مرحله جدید و نیز راهبردی که ایران برای مقابله با توطئه‌های دشمنان طراحی کرده، پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه الاخبار که هفته گذشته اسنادی محرمانه از پروژه مشترک عربستان و آمریکا و چندین کشور عربی برای آشوب‌آفرینی در ایران را فاش کرده بود، در مقاله‌ای به توطئه‌های محور آمریکایی-غربی-عربی برای ایجاد بی ثباتی در ایران اشاره کرده است.

در ابتدای این مقاله آمده است، چه در همه کشورهای غربی و چه شرقی و چه کشورهای حوزه خلیج فارس هیچ کشوری وجود ندارد که همه خواسته‌های مردم آن برآورده شود و این تنها مربوط به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشورها نیست بلکه به هرچیزی که مربوط به آزادی و حقوق شهروندی افراد باشد مربوط می‌شود. با توجه به این شرایط گاهی انقلاب‌هایی در سراسر جهان رخ می‌دهد که البته اکثرا اهداف آنها محقق نمی‌شود. اما انقلابی که 43 سال قبل در ایران رخ داد تجربه موفقی بود که طی آن مردم توانستند رژیم سرکوبگری که مدتی طولانی در این کشور حکومت می‌کرد را سرنگون کرده و یک نظام اسلامی روی کار بیاورند که مورد تایید اکثریت مردم بود. اما این انقلاب به دلیل ماهیت خود در مبارزه با استکبار از همان ابتدا مخالفان داخلی و خارجی داشت و همواره مورد هدف آنها قرار می‌گرفت.

بر اساس این گزارش، عواملی که موجب مورد هدف قرار گرفتن انقلاب ایران شده مربوط به ماهیت قانونی این انقلاب که با یک خیزش مردمی پیروز شد، نیست؛ بلکه به دلیل آن است که انقلاب اسلامی ایران و نقش منطقه‌ای و بین‌المللی آن تبدیل به الگو و مقصدی برای جنبش‌های آزادی‌بخش و کشورهای مخالف هژمونی و استکبار آمریکا در منطقه و جهان شد. ایران بعد از انقلاب توانمندی و ظرفیت ویژه‌ای برای مقاومت در برابر محاصره آمریکا و دیگر کشورهای استکباری نشان داد. رویکرد ایران موجب شد تا این کشور بعد از انقلاب اسلامی تبدیل به بزرگترین حامی جنبش‌های مخالف ظلم و اشغالگری شود.

در ادامه یادداشت الاخبار آمده است، ایران از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در معرض هدف‌گیری‌ها قرار داشت و جنگ تحمیلی عراق ضد ایران در همین چارچوب انجام شد اما در نهایت ایرانی‌ها موفق شدند خسارت‌های ناشی از جنگ را جبران کنند. بعد از آن اغلب کشورهای عربی و در راس آنها عربستان سعودی در موضع دشمنی با ایران قرار گرفتند؛ همانطور که عربستان از رژیم دیکتاتوری صدام در جنگ عراق علیه ایران حمایت می‌کرد و همواره به دنبال جستجوی راهی برای ضربه زدن به ایران بوده است. آخرین سلاح سعودی‌ها علیه ایران، جریان تروریستی-تکفیری داعش بود که ایرانی‌ها موفق به نابودی این گروه تروریستی در منطقه شدند.

بر اساس این مقاله، غرب به همراه متحدان خود در منطقه، از رژیم اشغالگر صهیونیستی گرفته تا عربستان و امارات و دیگر کشورها همواره برای ضربه زدن به ایران توطئه‌چینی کرده و طرح‌های زیادی به این منظور ترسیم کردند. طرح «تضعیف ایران از درون» که اخیرا اسناد محرمانه آن فاش شده، یک برنامه توطئه‌آمیز گسترده‌ای است که عربستان و امارات و بحرین و رژیم صهیونیستی با حمایت انگلیس و آلمان و آمریکا و .. دیگر کشورهای غربی علیه ایران طراحی کرده بودند.

طبق گزارش الاخبار، ایران همه حمایت‌های ممکن را از مقاومت منطقه به عمل آورده و اقدامات این کشور منجر به شکست تروریسم و پروژه آمریکا در سوریه و عراق شد و همچنین ایران همواره حامی مقاومت لبنان و فلسطین ضد پروژه اشغالگری بوده است. در یمن جنبش انصارالله با الگوگیری از رویکرد مقاومتی ایران تبدیل به یک جنبش قدرتمند شد که در برابر تجاوزات و استکبار عربستان سعودی ایستاده و اکنون تبدیل به تهدیدی موجودیتی برای رژیم آل سعود و همه رژیم‌های سرکوبگر عربی در منطقه شده است.

الاخبار افزود، بر همین اساس غرب همواره به دنبال یافتن ابزای برای محاصره ایران یا سیطره بر آن بوده است. به همین دلیل بعد از شکست سیاست فشار حداکثری و محاصره و تحریم علیه تهران، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تصور می‌کردند که انعقاد توافق هسته‌ای و رفع محاصره ایران می‌تواند این کشور را به سمت سیاست‌های دلخواه آنها سوق دهد. اما زمانی این شرط‌بندی غرب و آمریکا شکست خورد آنها به سمت لغو توافق هسته‌ای حرکت کردند. بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، آنها متوجه شدند که ایران قدرتمندتر از قبل به توسعه برنامه‌های نظامی و پروژه صلح‌آمیز هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. بنابراین هنگامی که هیچ یک از پروژه‌های غربی-آمریکایی برای به چالش کشیدن جمهوری اسلامی ایران نتیجه نداد آنها با طرح جدیدی تحت عناوین ادعایی «دفاع از آزادی‌های فردی و حقوق زنان» و... وارد میدان شدند و مبالغ هنگفتی برای اجرای این طرح با هدف فتنه و آشوب در ایران صرف کردند.


بر اساس این گزارش، در اواخر سال 2015 تقریبا همه دشمنان ایران برای اجرای طرح آشوب در این کشور متحد شده بودند و اقدامات آنها شامل تبلیغات رسانه‌ای و تلاش برای ایجاد شبکه‌های تروریستی در سراسر ایران بود. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در این زمینه با انگلیس و آلمان همکاری می‌کردند و عربستان در راس کشورهای عربی حامی این طرح قرار داشت. ایرانی‌های دوتابعیتی مقیم کشورهای غربی نیز از جمله بارزترین ابزارهای اجرای چنین طرحی بودند. این طرح در چارچوب یک جنگ نرم توصیف می‌شود و دشمنان ایران برای تحقق این هدف خود حاضرند همه چیز و همه کس را بسوزانند. بنابراین روشن است که فصل جدیدی از رویارویی آشکار میان ایران و محور غربی آغاز شده است.

طبق یادداشتی که روزنامه الاخبار در پرونده جدید خود منتشر کرده، تقابل ایران و محور غربی که در آشوب‌های اخیر این کشور مداخله داشته و به دنبال شعله‌ور کردن آنها با هدف بی‌ثبات کردن جمهوری اسلامی ایران است، تشدید شده است. مجبور کردن ایران به تغییر سیاست‌های خود یا سرنگونی نظام جمهوری اسلامی هدف اصلی کشورهای غربی به ویژه آمریکا از دهه‌های گذشته تاکنون بوده و سیاست «فشار حداکثری» که دولت جو بایدن در آمریکا نیز آن را علیه ایران ادامه می‌دهد در همین چارچوب قرار دارد.

بر این اساس، مجموعه‌ای از تحولاتی که طی روزها و هفته‌های گذشته رخ داده، حاکی از تشدید تقابل ایران و محور غربی است؛ به ویژه در شرایطی که محور مذکور در جریان حوادث اخیر در این کشور و دامن زدن به آن نقش داشته است. اتفاقاتی که اخیرا در ایران رخ داده، نمونه‌ای از استراتژی قدرت‌های غربی و با بهره‌گیری از برنامه‌ها و پیشنهادات گروهی از مراکز مطالعاتی یا کارشناسانی که اغلب آمریکایی یا غربی هستند، محسوب می‌گردد که هدف نهایی آن تغییر نظام یا دست کم تغییر سیاست‌های ایران است؛ به طوری که این کشور در برابر شروط و خواسته‌های واشنگتن تسلیم شود.

الاخبار در ادامه به کتابی تحت عنوان «انقلاب آینده ایران» نوشته «اریک ادلمن» مشاور ارشد سابق نهاد موسوم به «موسسه دفاع از دموکراسی» اشاره کرد که در مه 2020 در وبسایت «فارین افرز» منتشر شد. این کتاب به سیاست‌های کنونی غرب در قبال ایران اشاره می‌کند. نکته قابل توجه آنجاست که موسسه موسوم به دفاع از دموکراسی که نویسنده کتاب مذکور یکی از مسئولان ارشد آن بوده ارتباط مستقیم با وزارت امور استراتژیک اسرائیل در ایالات متحده دارد و طبق گفته مدیر آن نقش برجسته‌ای در اتخاذ سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران داشت.

در ادامه این گزارش آمده است، در میان سایر اهداف سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران که درواقع یک جنگ ترکیبی ضد این کشور محسوب می‌شود، ایجاد شکاف‌های سیاسی-اجتماعی-قومی-فرقه‌ای در ایران هدف اصلی سیاست مذکور ایالات متحده است. علی‌رغم تغییر دولت آمریکا در دو سال گذشته و تمایلی که دولت جو بایدن و تیم آن به مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای با ایران نشان دادند اما امتناع آمریکایی‌ها از رفع محاصره و لغو تحریم‌های ایران عملا به معنای ادامه فشار حداکثری ضد این کشور بود. به محض شروع حوادث اخیر در برخی مناطق ایران، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها که مانورهای خود را در پرونده هسته‌ای شکست‌خورده می‌دیدند تصمیم گرفتند با ادعای دفاع از حقوق بشر برای اجرای پروژه آشوب و بی‌ثبات کردن ایران وارد میدان شوند.

الاخبار در ادامه نوشت، روشن است که اصلی‌ترین هدف محور غربی و در قلب آن رژیم صهیونیستی سرنگونی نظام اسلامی ایران و جایگزین کردن یک رژیم تابع آمریکا و غرب است که با اهداف امپریالیستی آنها همسویی داشته باشد.کمپین جنون آمیزی که اخیرا غرب و آمریکا توسط ابزارهای خود علیه ایران به راه انداخته‌اند در چارچوب همین هدف قرار دارد تا سناریو لیبی و سوریه را در ایران تکرار کنند. اما بدون تردید ایران راهبرد مناسبی برای مقابله با این توطئه‌ها اتخاذ کرده است. مبارزه با گروه‌های تروریستی و آشوب‌طلبی که به نیروهای امنیتی و مردم حمله می‌کنند اکنون در صدر اولویت‌های مقامات ایرانی است.

الاخبار در پایان اشاره کرد، گروه‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان عراق مقر اصلی فتنه‌افروزی‌ها علیه ایران محسوب می‌گردند که ایران چندین بار در واکنش به این تحرکات آنها، مواضع تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق را هدف قرار داده و در صورتی که آنها عقب‌نشینی نکنند عملیات‌های ایران نیز ادامه خواهد داشت. البته متحدان ایران در محور مقاومت نیز این کشور را تنها نمی‌گذارند.

 

همچنین در پی فتنه‌افروزی‌ها و موج‌سواری‌های غرب و متحدان منطقه‌ای آن از جمله عربستان بر حوادث اخیر در ایران و تلاش برای دامن زدن به آشوب‌ها با انواع حمایت‌های مالی و سیاسی از خرابکاران و آشوبگران، روزنامه الاخبار لبنان هفته گذشته به افشای اسنادی پرداخت که نشان می‌دهد کشورهای غربی و آمریکا و چندین کشور عربی از جمله عربستان برنامه‌ای برای آشوب‌آفرینی و ایجاد «جنگ داخلی» در ایران طراحی کرده بودند.

انتهای پیام/