شهرخبر

استرالیا کاردار ایران را احضار کرد

استرالیا کاردار ایران را احضار کرد

وزیر امور خارجه استرالیا امروز سه‌شنبه در ادامه حمایت دولت‌های غربی از اغتشاشات در ایران مدعی شد کانبرا کاردار ایران را احضار کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا امروز سه‌شنبه در ادامه حمایت دولت‌های غربی از اغتشاشات در ایران مدعی شد کانبرا کاردار ایران را احضار کرده است. 

وانگ، بدون ارائه دلایل مستند جمهوری اسلامی ایران را به «سرکوب اعتراضات» متهم کرده و گفته کانبرا به همکاری با شرکای بین‌المللی خود جهت افزایش فشارها بر تهران استفاده خواهد کرد.

اظهارات وزیر خارجه استرالیا در ادامه رویکرد ضد ایرانی کشورهای غربی در ماه‌های اخیر در حمایت از اغتشاشات و دامن زدن به آن است.

گفتنی است چند روز پیش از این هم «آنتونی آلبانیزی» نخست وزیر استرالیا در اظهاراتی مداخله جویانه درباره اوضاع داخلی ایران نظر داد و از اغتشاشگران حمایت کرد. وی همچنین نسبت به تحولات داخلی ایران ابراز نگرانی کرده بود.

 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش به اظهارات مداخله جویانه نخست‌وزیر استرالیا درباره تحولات داخلی ایران واکنش نشان داد و گفت: به نظر می‌رسد نخست وزیر استرالیا بر اساس اطلاعات نادرست، رویکرد نادرستی را در پیش گرفته که کمکی به روابط دو کشور نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره افزود: ما آمادگی داریم در تهران و کانبرا روایت درست و به دور از جنجال رسانه‌ای در خصوص تحولات ایران را در اختیار دولت استرالیا قرار دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اتهامات حقوق بشری استرالیا علیه ایران، با تأکید بر اینکه احترام متقابل و اتکاء به واقعیات بهترین راه پیشگیری از آشفتگی در دیپلماسی است، تصریح کرد: استرالیا با پرونده پر چالش حقوق بشری از قتل پناهجویان تا قتل 500 بومی در زندان‌های این کشور و منع تحقیق حرفه‌ای در این موارد، فاقد کمترین مشروعیت اخلاقی برای موعظه در باب حقوق بشر است.

ناصر کنعانی نهم آبان ماه نیز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره ممانعت استرالیا از بازدید کمیته پیشگیری از شکنجه سازمان ملل از بازداشتگاه‌های پناهجویان اظهار داشت: این را در اخبار دیدیم. متاسفانه دولت استرالیا که همواره جزو کشورهای مدعی حقوق بشر است و همواره نسبت به اتفاقات سایر کشورها از جایگاه یک کشور مدعی و مداخله‌جو اظهارنظر می‌کند، سال‌هاست که نسبت به حقوق پناهجویان در این کشور بی تفاوت است و آن را نقض می‌کند. در ارتباط با بومیان استرالیا نیز این وضعیت وجود دارد و گزارش‌های عدیده‌ای در این زمینه وجود دارد. در یک دهه گذشته گزارش‌های رسمی درباره نقض حقوق بشر در ارتباط با پناهجویان در بازداشتگاه‌های این کشور منتشر شده است. این نشان می‌دهد که شعارها با عمل‌ها همخوانی ندارد و تفاوت در گفتار و عمل را در تعداد قابل توجهی از کشورهای مدعی حقوق بشر می‌بینیم که معمولا از حقوق بشر به عنوان ابزار برای تحمیل دیدگاه‌های سیاسی خود استفاده می‌کنند.

کنعانی همچنین در این موضع گیری، پناه دادن به گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب و سکوت در قبال حمله وحشیانه تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ توسط دولت استرالیا را نشانه‌ای از استاندارد دوگانه در قبال حقوق بشر خواند و افزود: در این ارتباط سفیر استرالیا به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران فراخوانده شده و هشدارهای لازم از طریق وی منتقل شده است.

گفتنی است وزارت امور خارجه ایران پیش از این در هشداری از هموطنان ایرانی خواست که از سفر غیرضروری به استرالیا بپرهیزند. این وزارتخانه با اشاره به احتمال بازداشت خودسرانه و استرداد به دولت‌های متخاصم، به هموطنان ایرانی توصیه کرد که درباره سفرهای غیرضروری به استرالیا تجدیدنظر کنند.

انتهای پیام/