شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ریاست‌جمهوری#مخالفت

آیا سلیمان فرنجیه اولین شانس ریاست‌جمهوری لبنان است؟

آیا سلیمان فرنجیه اولین شانس ریاست‌جمهوری لبنان است؟

با وجود اینکه مخالفت جبران باسیل با نامزدی سلیمان فرنجیه برای ریاست‌جمهوری آینده مهمترین مانع رسیدن او به این منصب است، اما برخی معتقدند که طبق تجارب قبلی درباره نحوه تعامل باسیل با متحدان خود، ممکن است تغییراتی در موضع وی ایجاد شود.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که هنوز پیشرفتی در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان از 6 نشست قبلی پارلمان تاکنون مشاهده نشده، منابع فرانسوی اعلام کردند، برخلاف آنچه که در ظاهر به نظر می‌رسد، توجه منطقه‌ای-بین‌المللی نسبت به پرونده لبنان همچنان ادامه دارد و قبل از دیدار «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه با «جو بایدن» همتای آمریکایی خود، مقامات پاریس نشست جدیدی با نیروهای سیاسی لبنان به منظور صحبت درباره انتخاب رئیس جمهور آینده ترتیب خواهند داد.

با این وجود منابع لبنانی اعلام کردند که اختلافات داخلی احزاب لبنانی در پرونده ریاست‌جمهوری همچنان ادامه دارد و به پایان نرسیده است؛ به ویژه اینکه «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی همچنان به مواضع خود در مخالفت با گزینه‌هایی چون «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده و «ژوزف عون» فرمانده ارتش لبنان اصرار دارد. همچنین مشاوره‌های جدی در داخل لبنان برای انتخاب رئیس جمهور آغاز نشده و تلاش‌های فرانسه برای حل و فصل اختلافات داخلی لبنانی‌ها تا این لحظه کافی نبوده است.

درباره اینکه آیا نشست‌های پارلمانی لبنان که تاکنون 6 دور آن برگزار شده، واقعا در نهایت به نتیجه خواهد رسید یا نه، منابع سیاسی لبنان وضعیت فعلی در پرونده ریاست‌جمهوری را با شرایط این پرونده در سال 2014 که لبنان دو سال و نیم در خلأ باقی ماند، مقایسه و تاکید کردند، در آن زمان پارلمان تنها یک جلسه برگزار کرد و 45 نشست آن به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد شرکت‌کنندگان لغو شد اما در مرحله فعلی نیز فرقی ندارد که پارلمان یک جلسه برگزار کند یا نشست‌های آن بارها تکرار شود؛ زیرا نتیجه یکسان است و هیچ تحول جدیدی رخ نمی‌دهد.

 

این بدان معناست که انتخاب رئیس جمهور در لبنان به نوعی اسیر بازی‌های سیاسی شده و بنابراین نشست‌های بعدی پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور بسیار سخت‌تر خواهد شد. بر همین اساس جدا از تاثیر معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مداخلات خارجی از جمله آمریکا و عربستان در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان بهتر است شرایط داخلی این کشور نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد.

روزنامه الاخبار در یادداشتی که درباره آخرین وضعیت پرونده ریاست‌جمهوری لبنان نوشته، تاکید می‌کند، با وجود اینکه حزب‌الله علنا به نام سلیمان فرنجیه به عنوان نامزد انتخابی خود برای ریاست‌جمهوری آینده اشاره نکرده، اما از او حمایت می‌کند. در این میان جبران باسیل همچنان با انتخاب سلیمان فرنجیه مخالف است اما به خوبی می‌داند که به حزب‌الله در کنار خود نیاز دارد و زمانی که سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله بگوید که مقاومت در خطر است همه متحدان آن از مواضع مخالفی که پیشتر اتخاذ کرده بودند عقب‌نشینی می‌کنند.

از طرف دیگر نگاهی به نتایج انتخابات پارلمانی لبنان در مه گذشته نشان می‌دهد با وجود اینکه ائتلاف حزب‌الله نسبت به دوره قبل اکثریت پارلمانی را از دست داد اما آسیبی به وزنه سیاسی آن نرسید. همچنین در مسئله انتخاب رئیس پارلمان، با وجود اختلافاتی که میان جریان آزاد ملی و جنبش امل وجود داشت و برخی مواضع مخالفی که جبران باسیل اتخاذ کرده بود اما او در نهایت در جریان رای‌گیری برای ریاست پارلمان در کنار حزب‌الله و جنبش امل قرار گرفته و نبیه بری دوباره به عنوان رئیس پارلمان انتخاب شد.

بر همین اساس عده‌ای معتقدند که این تجربه در رابطه با پرونده ریاست‌جمهوری لبنان نیز می‌تواند تکرار شود.

درباره استراتژی حزب‌الله برای مدیریت پرونده ریاست‌جمهوری لبنان منابع سیاسی این کشور معتقدند نمایندگان حزب‌الله در تلاشند تا مانع از انجام مانورهای مخالفان برای متهم کردن این حزب به مانع‌تراشی در روند انتخاب رئیس جمهور شوند. حزب‌الله در عین حال که به دنبال سوزاندن نام سلیمان فرنجیه نیست تلاش می‌کند تا راه را برای توافق درباره سایر گزینه‌های مناسب باز بگذارد.

بر همین اساس، مواضع مقامات مختلف و نمایندگان حزب‌الله و به ویژه سخنانی که سید حسن نصرالله  در سخنرانی اخیر خود درباره پرونده ریاست‌جمهوری لبنان مطرح کرد نشان می‌دهد که هرچند  «ژوزف عون» فرمانده ارتش لبنان گزینه انتخابی و اول حزب‌الله برای ریاست‌جمهوری آینده این کشور نیست اما راه را به روی او نمی‌بندد و اگر اجماعی درباره این گزینه وجود داشته باشد حزب‌الله مخالفت نمی‌کند.  به عبارت دیگر حزب‌الله به دنبال تحمیل هیچ گزینه‌ای برای ریاست‌جمهوری آینده لبنان نیست و متناسب با منافع لبنان از هر راهکار و گزینه‌ای برای پایان دادن به وضعیت خلأ سیاسی در این کشور استقبال می‌کند.

انتهای پیام/