شهر خبر

معاونت علمی اعلام کرد؛

موانع توسعه زیست دریا با اجرای ۱۰ پروژه ملی شناسایی می شوند

موانع توسعه زیست دریا با اجرای ۱۰ پروژه ملی شناسایی می شوند

بر اساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ۱۰ پروژه ملی اجرایی می‌شود تا صنعت زیست دریا به جایگاه و نقش واقعی خود در تولید ناخالص ملی یک گام نزدیک‌تر شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، چالش‌هایی که توسط ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و بازیگران زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور احصا شده تا با اجرای پروژه‌های فناورانه و نوآورانه به پاسخ برسند.

«تامین خوراک با کیفیت آبزیان، پوشش ریسک و تامین هزینه طرح های اصلاح نژادی»، «توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی»، «کشت گسترده ماکروجلبک در سواحل جنوبی»، «توجه به گونه‌های بومی آبزیان» و «تسیهل و تسریع در صدور مجوزات» از جمله این چالش‌ها و موانع است که به همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز دارد.

این چالش ها با تعریف پروژه‌هایی چون «تغذیه استخرهای پرورش ماهیان گرمابی با استفاده از میکروجلبک»، «استخراج اگار و کاراگینان از ماکروجلبک پرورش یافته»، «تولید جلبک خشک اسپیرولینا»، «تولید محصولات حاصل از فرآوری جلبک»، «تولید ماسک‏های آرایشی و بهداشتی»، «مولد سازی، تکثیر و پرورش ماهیان خاویار دورگه سریع‌الرشد»، «تولید تجاری امگا ۳»، «ژلاتین و کلاژن از ضایعات آبزیان» و غیره رفع خواهد شد.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که به‌کارگیری علم و فن‏آوری، علاوه بر توسعه کمی بهره‌برداری از دریا در زمینه‌های گوناگون از جمله صنعتی، اقتصادی، پژوهشی، نظامی، گردشگری و غیره باعث افزایش کیفیت استفاده و نیز کاهش هزینه‏‌های بهره‌برداری می‏‌شود.

این باور وجود دارد که توسعه فناوری از یک‌سو نیازمند توسعه دانش و از سوی دیگر عامل تسریع توسعه علم و دانش در کشور است و در نتیجه سرمایه‌گذاری بر روی فن‏‌آوری‏‌های دریایی باعث جهش علمی قابل‌توجهی در کشور می‏شود که پیامدهای مثبت اقتصادی و اشتغالی را نیز به همراه دارد.