شهرخبر

محورهای رایزنی سفیر ایران در بغداد با مقام امنیتی عراقی

محورهای رایزنی سفیر ایران در بغداد با مقام امنیتی عراقی

مشاور امنیت ملی عراق در دیدار سفیر ایران در بغداد با وی تاکید کرد که دولت عراق در تلاش برای تحقق توازن در مناسبات خود با کشورهاست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق با «محمد کاظم آل صادق»، سفیر ایران در بغداد دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و راهکارهای توسعه آن در راستای منافع مشترک دو کشور رایزنی کرد.

در این دیدار که در دفتر الاعرجی برگزار شد، دو طرف درباره اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه و جهان رایزنی کردند.

سفیر ایران با تاکید بر حمایت تهران از دولت السودانی و همکاری در زمینه حمایت از پرونده برق و گاز و انرژی، اظهار داشت: دولت السودانی عناصر موفقیت و بهبود وضعیت کشور و خدمات‌رسانی به مردم را دارد.

از سوی دیگر، الاعرجی تاکید کرد دولت عراق در تلاش برای تحقق توازن در مناسبات خود با کشورهاست و از سیاست محوربندی‌ها پرهیز می کند.

وی در پایان اظهار داشت: عراق همواره به دنبال ثبات امنیتی، سیاسی و اقتصادی منطقه در راستای خدمت به مردم و کشوورهای منطقه و جهان است.

در سفر خارجی نخست السودانی چه گذشت؟

«محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق که به امّان سفر کرده است با «عبدالله دوم»، پادشاه اردن دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که ولیعهد اردن هم حضور داشت، دو طرف ضمن رایزنی درباره مناسبات دوجانبه، بر لزوم تداوم هماهنگی و رایزنی میان عراق و اردن درباره مسائل مختلف مورد اهتمام مشترک در راستای منافع مشترک و مسائل عربی تاکید کردند.

عبدالله دوم و السودانی در این دیدار همچنین به بررسی آخرین تحولات منطقه و در صدر آن، مساله فلسطین و بحران‌های منطقه و تلاش‌ها در نبرد با تروریسم و مقابله با افراط‌گرایی در چارچوب رویکرد جامع مبتنی بر همکاری و هماهنگی عالی میان دو کشور پرداختند.

پس از این دیدار، مذاکرات دوجانبه مفصلی میان السودانی و پادشاه اردن در کاخ «بسمان الزاهر» برگزار و دو طرف درخصوص پرونده‌های مشترک و راهکارهای تقویت همکاری متقابل بر اساس توافقات و یادداشت‌های تفاهم امضا شده میان دو کشور رایزنی کردند.

در این دیدار «فواد حسین» وزیر امور خارجه، «احسان العوادی» مدیر دفتر نخست وزیر و «علی فرحان» استاندار استان الانبار عراق حضور داشت و در طرف اردنی، «بشر الخصاونه»نخست وزیر، «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه و «جعفر حسان» مدیر دفتر پادشاه اردن حضور داشتند.

السودانی در این دیدار با اشاره به اهتمام عراق به تداوم روابط ممتاز با اردن، بر استمرار همکاری فیمابین در زمینه‌های مختلف در راستای منافع دو کشور و امنیت و ثبات منطقه تاکید کرد.

از سوی دیگر، پادشاه اردن با تاکید بر تقویت همکاری با عراق در همه سطوح به خصوص در حوزه سیاسی و اقتصادی اظهار داشت: نقش عراق در میان کشورهای عربی و منطقه حائز اهمیت است و امنیت عراق پایه و اساس امنیت و ثبات منطقه به شمار می رود.

انتهای پیام/