اردوغان سوریه را تهدید به حمله زمینی کرد

در پی حمله موشکی به خاک ترکیه، رجب طیب اردوغان اعلام کرد عملیات نظامی در خاک سوریه شامل نیروهای زمینی خواهد بود.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و عراق تنها به یک عملیات هوایی محدود نمی‌شود و تلاش‌هایی درباره مشارکت نیروهای زمینی در حال انجام است. شبکه‌های تلویزیونی تی آر تی و سی ان ان ترک گزارش دادند که اردوغان در بازگشت از سفر خود به قطر به خبرنگاران گفت که ستاد کل ارتش و وزارت دفاع ترکیه با هم درباره مشارکت نیروهای زمینی تصمیم خواهند گرفت. پیش از این وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که هواپیماهای جنگی ترکیه روز یکشنبه به مواضع شبه‌نظامیان کرد در سوریه و عراق حمله هوایی کردند و 89 هدف را منهدم کردند.

پس از این رشته حملات الجزیره مدعی شده یگان‌های کرد سوریه با عنولن YPG به شهر مرزی کرکامیس در ترکیه راکت شلیک کردند. به گفته سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، در پی اصابت موشک به منطقه کرکامیس ترکیه در نزدیکی مرز سوریه، سه نفر کشته شدند. بنا بر این گزارش‌ها، پنج راکت روز دوشنبه شلیک شد که یکی از آنها به یک مدرسه اصابت کرد و شش نفر زخمی شدند که حال دو نفر از آنها وخیم است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، موشک ها همچنین به دو خانه و همچنین یک کامیون در نزدیکی گذرگاه مرزی که کرکامیس را به سمت شهر جرابلس سوریه ترک می کرد، اصابت کرد. جنگجویان کرد مظنون به شلیک این موشک ها از شمال سوریه هستند. گفته شده این حملات به تلافی حمله نیروی هوایی ترکیه روز یکشنبه به مواضعی در سوریه که تحت کنترل یگان های مدافع خلق کرد (YPG) بود، انجام شده است. حملات هوایی ترکیه همچنین مواضع حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در شمال عراق را هدف قرار داد. به گفته گروه ناظر، دیده بان حقوق بشر سوریه، در حملات در سوریه دست کم 31 نفر کشته شدند.

ترکیه پ‌ک‌ک را متهم به بمب‌گذاری در استانبول می‌کند که در 13 نوامبر شش نفر کشته شدند و YPG را وابسته به پ‌ک‌ک در سوریه می‌داند. پ ک ک هر گونه دست داشتن در حمله استانبول را رد کرده است. اکنون، در پی حملات موشکی روز دوشنبه، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که در حال تلافی است.