شهرخبر

رایزنی وزیر خارجه آمریکا با مقامات قطری درباره ایران

بلینکن در قطر؛ ایران و گفتگوهای راهبردی با دوحه، محور مذاکرات

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا همزمان با برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر برای برگزاری گفتگوهای راهبردی با مقامات این کشور وارد دوحه پایتخت این کشور شد.

به گزارش مشرق، بر اساس گزارش ها، بلینکن برای پنجمین دور گفتگوهای راهبردی واشنگتن- دوحه وارد قطر شده است و با مقامات این کشور درباره ایران نیز گفتگو خواهد کرد.

دانیل بنایم دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا پیش از سفر بلینکن گفت که قطر شریک ثابت و مهم ایالات متحده است و روابط دو کشور همچنان رو به رشد است.

به گفته وی، تقویت امنیت منطقه‌ای و گسترش سرمایه گذاری بین واشنگتن – دوحه از محورهای این مذاکرات است.

بر اساس گزارش ها، وزیر خارجه آمریکا قرار است بازی فوتبال آمریکا و ولز را در ورزشگاه احمد بن علی از نزدیک تماشا کند.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در روزهای دوشنبه و سه شنبه (۲۱ تا ۲۲ نوامبر) به قطر سفر خواهد کرد تا در پنجمین گفتگوی راهبردی سالانه واشنگتن - دوحه شرکت کند.

این سفر درحالی انجام می شود که قطر، این کشور حوزه خلیج فارس، میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت: بلینکن با مقامات ارشد قطر از جمله شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار خواهد کرد.

پرایس افزود که بلینکن و مقامات قطری در مورد موضوعاتی از جمله همکاری امنیتی، کار و حقوق بشر گفتگو خواهند کرد.

پیش از این، منابع خبری دوشنبه شب گزارش دادند، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی با همتای قطری خود درباره روابط دوجانبه گفت وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، امیرعبداللهیان و «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای صحبت کردند.

بر اساس این گزارش، در این تماس تلفنی، همکاری‌های دو جانبه و همچنین آخرین آمادگی‌ها برای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر مورد بررسی قرار گرفت.