شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اروپا#وزیر خارجه

ورشو: روسیه در عرصه جهانی باید منزوی شود/ کرملین واکنش نشان داد

ایسنا نوشت: یک دیپلمات ارشد لهستانی از تصمیم کشورش مبنی بر ممنوعیت ورود وزیر خارجه روسیه در نشست ماه آینده سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) حمایت کرد و گفت "انزوای قطعی روسیه در عرصه‌های بین‌المللی ضروری است."

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پاول یابلونسکی، معاون همکاری توسعه و اقتصاد در وزارت امور خارجه لهستان به یک رسانه لهستانی گفت: «به نظر ما در حال حاضر روسیه به دلیل حمله‌اش به اوکراین تا حد ممکن قطعا باید از عرصه بین‌المللی منزوی شود.»

وی در ادامه افزود: این نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا است و مسئله امنیت اروپا برای تمامی کشورهای این نشست مهم است. اما روسیه چنین مسئله‌ای را نقض می‌کند. روسیه خود منافعی دارد که با کل این سازمان در تضاد است.

ورشو اعلام کرد که به دلیل تحریم اتحادیه‌ اروپا علیه مقامات روسی، از ورود سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به این نشست جلوگیری خواهد شد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، تصمیم لهستان مبنی بر ممنوعیت ورود وزیر خارجه روسیه در نشست ماه آینده سازمان امنیت و همکاری اروپا که قرار است از تاریخ ۲۴ الی ۲۶ نوامبر در لودز برگزار شود، "بی‌سابقه و غیرقابل قبول" است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز (دوشنبه) در پاسخ به این خبر گفت، تصمیم ورشو مبنی بر ممنوعیت ورود سرگئی لاوروف به ضرر روسیه نیست، بلکه مشکلی برای خود سازمان امنیت و همکاری اروپا تلقی می‌شود.

پسکوف به خبرنگاران گفت: «پایان سال گذشته و شروع امسال را به یاد بیاورید. این سازمان امنیت و همکاری اروپا بود که درواقع پیشنهاد سازنده روسیه را برای گفت‌وگوهای پروژه محور درباره مسائل امنیتی رد کرد. این سازمان امنیت و همکاری اروپا بود که همه چیز را رد کرد. چنین اظهارات و تصمیم‌هایی به سختی می‌توانند برای روسیه دردسر ایجاد کنند، به خصوص برای سرگئی لاوروف. اما حقیقت اینجاست که این تصمیم لهستان مشکلی برای خود این سازمان به‌وجود می‌آورد. سازمان امنیت و همکاری اروپا با تصمیمش مبنی بر ممنوعیت ورود روسیه، امتیازات زیادی را از دست خواهد داد.»

310310