شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کبدی

با درمان خانگی فیبروز کبدی آشنا شوید

با درمان خانگی فیبروز کبدی آشنا شوید

صدآنلاین | فیبروز کبد در اثر ترمیم مکرر زخم‌های کبد ایجاد می‌شود. این بیماری در مراحل اولویه علائم خاصی ندارد. شایع‌ترین علت فیبروز کبد کبد چرب غیرالکلی و الکلی است. این بیماری در صورت پیشرفت می‌تواند به سیروز کبد و حتی سرطان کبد تبدیل شود.

به گزارش صدآنلاین پس از اینکه فوق تخصص کبد با انجام آزمایش‌ها علت اصلی بیماری را شناسایی می‌کند دوره درمانی مناسب با سطح و شدت بیماری را تجویز می‌کند. محدود یا متوقف کردن مصرف الکل، و استفاده از روش‌های درمانی حمایتی، درمان عفونت‌های هپاتیت مزمن، تغییر رژیم غذایی، کنترل کلسترول، چربی و قند خون از جمله روش‌های درمانی شایع این بیماری هستند. در کنار روش‌های پزشکی که فوق تخصص کبد تجویز می‌کنند روش‌های درمان خانگی این بیماری هم می‌توانند در روند بهبودی این بیماری اثربخش باشند:

مصرف گیاه خار مریم به‌ خاطر وجود آنتی‌اکسیدان (افرادی که داروی هپاتیت سی مصرف می‌کنند مجاز به مصرف خار مریم نیستند)

 مصرف قهوه

کاهش مصرف نمک

با رعایت مسائلی مانند ترک الکل، اصلاح رژیم غذایی، کنترل کلسترول، چربی و قند خون و مصرف گیاهان دارویی مانند خار مریم، مصرف قهوه، و کاهش مصرف نمک می‌توان به درمان فیبروز کبد کمک کرد. 

فیبروز کبدی و رژیم غذایی

کار اصلی کبد در بدن هضم غذا و تصفیه سموم از بدن است. هر چقدر مواد غذایی مصرفی سالم‌تر باشند بدن و اندام‌ها هم عملکرد بهتری خواهند داشت. رژیم غذایی مناسب در بیماران مبتلا به این بیماری می‌تواند از شدت آسیب وارده به کبد جلوگیری کرده، از بدن در مقابل عوارض احتمالی بیماری محافظت می‌کند، به‌ علاوه اینکه کیفیت زندگی بیمار در دراز مدت بهبود می‌یابد، البته از آنجایی که سیستم بدنی افراد با هم تفاوت دارد بهتر است پیش از انتخاب رژیم غذایی حتماً با متخصص تغذیه و دکتر گوارش مشورت کنید تا بر اساس نوع بیماری و متناسب با بدنتان رژیم غذایی مناسب دریافت کنید. مصرف سبزیجات، غلات، گوشت و حبوبات، میوه، لبنیات و خوراکی‌های حاوی فیبر و سبوس می‌تواند رژیم غذایی مناسبی برای این بیماری باشد.

رژیم غذایی مناسب برای فیبروز کبدی

می‌توانید از این رژیم غذایی برای فیبروز کبدی استفاده کنید:

    آب زیاد بنوشید تا از دهیدراته شدن بدن جلوگیری کنید.

    غذاهای حاوی فیبر زیاد مصرف کنید.

    غذاهای سرشار از پروتئین را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

    پروتئین گیاهی و حیوانی دریافت کنید. به خصوص پروتئین بدون چربی مثل مرغ، ماهی و حبوبات داشته باشید.

    از مصرف فست‌فودها، غذاهای پرچرب و سرخ‌کردنی‌ها، نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های الکلی، قند و شیرینی مصنوعی پرهیز کنید.

    مصرف گوشت قرمز و آرد سفید را به حداقل برسانید.