به گزارش اکوایران، امروز از دقایق ابتدایی معاملات روند شاخص کل و شاخص هم‌وزن بورس صعودی شد. در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 409 هزار واحد ایستاد که نسبت به روز یکشنبه 4 هزار و 431 واحد رشد داشته است.

شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز هزار و 685 واحد نسبت به روز یکشنبه بالا آمد و در رقم 404 هزار و 540 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 41 واحد صعود کرد و به رقم 18 هزار و 510 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 337 نماد رشد قیمت داشتند و 325 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 51 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 49 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی از بورس

در مجموع معاملات دوشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 149 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خودرو (شرکت ایران خودرو) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 28 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهای حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار سهام

امروز قیمت سهام تمامی نمادهای گروه «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» رشد کرد و این گروه سبزترین گروه بازار بود.

نمادهای «خودرو»، «ومعادن» و «شستا» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند و در مقابل نمادهای «تنوین»، «حکشتی» و «کالا» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.  

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «غصینو» و «وهور» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «مارون»، «فزر» و «فرابورس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و خگستر و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، کرمان و بکهنوج پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

 عرضه و تقاضای معاملات دوشنبه

در معاملات دوشنبه 74 نماد صف خرید داشتند و 36 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با کاهش 16 درصدی به 178 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 12 درصد کاهش یافت و 213 میلیارد تومان بود. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید در رقم 90 میلیارد تومان ایستاد و بازار با مازاد تقاضا بسته شد. 

در پایان معاملات نماد وبانک (شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی) با صف‌ خرید 11 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از وبانک، نمادهای مادیرا (شرکت صنایع مادیران) و دلقما (شرکت دارویی لقمان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

 جدول معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 75 هزار و 453 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 69 هزار و 857 میلیارد تومان بود که 93 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.  

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 3.5 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 660 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 438 میلیارد تومان بود. 

پس از خودرو، خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و وبانک رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد خساپا و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام خودرو با تعداد یک میلیارد و 832 میلیون و 966 هزار و 753 سهم در صدر قرار گرفته است. خگستر در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد شستا و دی نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس