شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت علوم#اشتغال

فروش ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان/ وزارت علوم دانشجویان را شاغل می‌کند؟

فروش ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان/ وزارت علوم دانشجویان را شاغل می‌کند؟

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آستانه یک سالگی تشکیل این معاونت، از فروش ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و به راه اندازی چند طرح ملی برای اشتغال و کارآفرینی دانشجویان اشاره کرد.

به گزارش خبرآنلاین، پس از استقرار محمدعلی زلفی گل در کسوت وزیر علوم، تحقیقات و فناوریِ دولت سیزدهم، معاونتی جدید تحت عنوان فناوری و نوآوری به زیرمجموعه این وزارتخانه افزوده شد.

معاونت تازه تأسیس به منظور نقش آفرینی در تحقق اهداف نظام ملی نوآوری کشور در ۶ آذرماه ۱۴۰۰ ایجاد شد تا مأموریت‌هایی نظیر راهبری پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، توسعه زیست بوم نوآوری و کارآفرینی با محوریت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، همچنین توسعه فناوری و نوآوری با رویکردی تحول گرایانه و مسأله محور را پیش ببرد.

یکسال از تشکیل این معاونت کلیدی در وزارت علوم گذشت و علی خیرالدین که در سمت معاون فناوری و نوآوری منصوب شده است، امروز دوشنبه در نشست خبری با رسانه‌ها به تشریح عملکرد یک ساله این معاونت پرداخت.

فروش ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دانش بنیان ها

خیرالدین در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی از شرکت‌های دانش بنیان سخن به میان آورد. بر اساس سخنان معاون فناوری وزیر علوم، هم اکنون هفت هزار و ۷۳۵ شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می‌کند که از این تعداد، ۲ هزار و ۱۳۰ شرکت در پارک‌های علم و فناوری استقرار دارد.

وی رقم ۳۰۰ هزار میلیارد تومان را آمار فروش شرکت‌های دانش بنیان اعلام کرد و این خبر خوش را هم داد که شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها، ۱۱۱ هزار شغل و در سال گذشته ۳۵ هزار شغل دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها ایجاد کرده‌اند که این آمار رشد ۵۰ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

معاون وزیر علوم همچنین به آماری در خصوص پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد. او از فعالیت ۵۱ پارک علم و فناوری و ۵۱ مرکز رشد در کشور خبر داد و اعلام کرد که در همه شهرستان‌های کشور، مراکز رشد و در همه استان‌ها یک پارک علم و فناوری تاسیس می‌شود.

پیوندی که جوش خورد!

خیرالدین با اشاره به اینکه معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، ارتباط گسسته شده میان دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری را بار دیگر برقرار کرد، ارتباط دانشگاه با صنعت را مهمترین راهبرد این معاونت دانست.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، نخستین راهبرد معاونت تحت مدیریت خود را تقویت و تکمیل زیست بوم فناوری اعلام کرد که در این زمینه قرار است به زودی با ابلاغ یک آیین نامه، مراکز کارآفرینی و نوآوری راه اندازی شوند.

کارآفرینی دانشجویان با یک میلیون تومان

وی در ادامه این نشست خبری، درباره دومین راهبرد معاونت فناوری و نوآوری، به یک طرح ملی اشاره کرد و گفت: در طرح ملی کارآفرینی که پیشنهاد کردیم، هر دانشجو یک میلیون تومان اعتبار دریافت می‌کند. هر دانشگاه ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار دارد و بر اساس آن دانشجویان می‌توانند کارآفرینی کنند.

به گزارش خبرآنلاین، خیرالدین همچنین از یک اقدام دیگر معاونت فناوری و نوآوری به منظور اشتغال دانشجویان خبر داد.

در راستای تجاری سازی و اشتغال دانش بنیان، طرح دستیار فناور اجرایی شد. در این طرح که تاکنون ۱۵ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده است، دانشجو از مقطع کارشناسی تا دکتری می تواند به مدت ۶ ماه در یک شرکت دانش بنیان یا واحد فناوری کار کند و از یک تا سه میلیون تومان دستمزد بگیرد.

خیرالدین اعلام کرد که در این طرح تاکنون ۲ هزار و ۱۷۱ دانشجو شرکت کرده اند و اعتبار طرح یاد شده از طریق پارک های علم و فناوری تأمین می شود.

فرهنگ سازی فناورانه برای استادان دانشگاه

اعطای پایه های تشویقی به اعضای هیأت علمی بر اساس دستاوردهای فناوری و پژوهش های کاربردی، به گفته معاون فناوری وزیر علوم به تصویب رسیده است تا فعالیت های فناوری برای استادان دانشگاه ها فرهنگ سازی شود.

تنور داغ وزارت نفت در سامانه نان

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم همچنین درباره سامانه تازه تاسیس نظام ایده ها و نیازها(نان) که اوایل امسال توسط این وزارتخانه راه اندازی شد، به برخی نکات اشاره کرد.

این سامانه در واقع به دنبال پیوند دوباره میان دانشگاه و صنعت است و تاکنون ۶ هزار و ۱۲۹ نیاز و ۵۳۶ ایده در آن ثبت شده است. طبق پایش های وزارت علوم، وزارت نفت در مقایسه با سایر وزارتخانه ها بیشترین فعالیت را در سامانه نان دارد.

تقدیر از فناوران با جایزه فناوری یونسکو

خیرالدین، دیگر اقدام معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم را، اعطای جایزه فناوری یونسکو عنوان کرد. این جایزه که تفاهمنامه آن با دانشگاه تهران به امضا رسیده است، فناوران برتر از سطوح دانش آموزی به بالا را مورد تقدیر قرار می دهد.

اجرای طرح کارآفرینی ملی برای دانشجویان

در بخش دیگری از این نشست خبری، بهنام طالبی، مدیرکل سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری درباره طرح ملی ترویج کارآفرینی، تاکید کرد که هر چند وزارت علوم متولی اشتغال زایی دانشجویان نیست اما در این باره روی دوش خود مسوولیت سنگینی احساس می کند.

به گفته طالبی، وزارت علوم در تلاش است دانش آموختگان با مفاهیم کارآفرینی بیشتر آشنا شوند و به همین منظور، طرح ملی ترویج کارآفرینی را مطرح کرده است.

در این طرح، تا پایان سال ۳۰ هزار دانشجو در این دوره‌ها مشارکت می کنند. دانشجویان متقاضی، با دریافت مبلغ یک میلیون تومان امکان شرکت در هر دوره آموزشیِ کارآفرینی پیدا می کنند.

وی همچنین اعلام کرد: در صورتی که دانشجویان در دوره های پیشرفته کارآفرینی حاضر شوند، صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به آنها مبلغ پنج میلیون تومان اهدا می کند.

سرانجام شرکت در طرح یاد شده منجر به این می شود که دانشجویان بر اساس نیازهای ثبت شده در سامانه نان، پروژه ای تعریف می کنند.

۲۳۳۲۳۳