شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اپل#واقعیت#شبیه

ورود اپل به جهان متاورس

ورود اپل به جهان متاورس

فردای اقتصاد:‌ در حالی که بیشتر شرکت‌های فناوری در حال کاهش کارکنان خود هستند، اپل در حال استخدام نیرو است. به طور خاص، این شرکت به دنبال مهندسان مربوط به حوزه واقعیت مجازی است. در هفته گذشته، این غول فناوری بیش از ۳۰ شغل مرتبط با AR/VR را در فهرست استخدامی خود قرار داد.

اپل در جست‌وجوی مهندسان نرم افزاری است که به واقعیت افزوده علاقه‌مند باشند. این غول فناوری همچنین به دنبال یک معمار AR/VR است که با فناوری‌های «ماشین لرنینگ، کامپیوتر ویژن و پردازش چند رسانه‌ای» کار کند. یک پست استخدامی این شرکت حتی به توسعه «دنیای سه بعدی با واقعیت ترکیبی» اشاره می‌کند که بسیار شبیه به متاورس به نظر می‌رسد. مهندسی واقعیت ترکیبی، وجه مشترک چند رشته است که بیشتر در زمینه واقعیت مجازی فعالیت دارند.

ورود اپل به جهان متاورس
واقعیت ترکیبی نشات گرفته شده از سه فاکتور محیط زیست، کامپیوتر و علوم انسانی است

در این آگهی استخدامی آمده است: در این موقعیت شغلی، از نزدیک با سایر توسعه‌دهندگان کار خواهید کرد و ابزارها و چارچوب‌هایی را برای فعال کردن تجربیات مرتبط در دنیای سه بعدی واقعیت ترکیبی ایجاد خواهید کرد.» گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که اپل تولید انبوه هدست‌های واقعیت ترکیبی را در مارس ۲۰۲۳ آغاز خواهد کرد. قیمت این هدست‌ها بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار خواهد بود که از تراشه M۲ در سطح Mac پشتیبانی می‌کند.

با توجه به ثبت نام تجاری اخیر، هدست واقعیت ترکیبی احتمالا "Reality Pro" یا "Reality One" نامیده می‌شود. اپل هنوز در مورد نام این تجهیزات اظهار نظر قاطعی نکرده است.

مدیرعامل اپل در مصاحبه اخیر خود گفت که از استفاده از اصطلاح متاورس اجتناب می‌کند. او توضیح می‌دهد که یک فرد معمولی احتمالا در مورد متاورس اطلاعات چندانی نداشته باشند.

اپل در رقابت عمیق با متا

متا که قبلاً فیس بوک نام داشت، نخستین شرکت بزرگی بود که منابع قابل توجهی را به متاورس اختصاص داد. این شرکت سازنده واقعیت مجازی Occulus را خرید و متعهد شد سالانه ۱۰ میلیارد دلار در متاورس سرمایه‌گذاری کند.

مدیرعامل مارک زاکربرگ اخیراً اعلام کرده است که متا در یک رقابت بسیار عمیق و فلسفی با اپل بر سر متاورس است.

مارک زاکربرگ در این خصوص گفت، ما به روشی باز به این موضوع نزدیک می‌شویم و سعی می‌کنیم اکوسیستم بازتری بسازیم. ما در تلاش هستیم تا موارد بیشتری را با اندروید سازگار کنیم و متاورس را به گونه‌ای توسعه دهیم که بتوانید کالاهای مجازی خود را از جهانی به جهان دیگر بیاورید. زاکربرگ ادامه داد، ما گروه استانداردهای باز متاورس را ایجاد کردیم، اما اپل به آن ملحق نشد. متا به مایکروسافت، انویدیا، سونی و ۳۳ شرکت فناوری بزرگ دیگر در یک گروه صنعتی پیوست تا زیرساختی برای یک متاورس قابل همکاری ایجاد کند. اپل به طور قابل توجهی در این گروه غایب بود.

آیا اپل می‌تواند متا و مایکروسافت را شکست دهد؟

به نظر می‌رسد اپل در زمان مناسب به روند VR وارد شده است. متا از زمان تغییر نام و چرخش به سمت متاورس، ۷۵ درصد از ارزش بازار خود را از دست داده است. فروش هدست‌های Oculus آن کند است. بدتر از آن، متاورس زاکربرگ، مورد انتقاد شدید رسانه‌ها و عموم مردم قرار دارد.

شرکت مایکروسافت یک رقیب بزرگ دیگر است. سرمایه‌گذاری آن در بازی از طریق پلتفرم ایکس باکس باعث می‌شود که گسترش متاورس آن طبیعی به نظر برسد. در واقع، این شرکت با هدست هولولنز خود، در رقابت به سوی دنیای متاورس، شروع خوبی داشت.

با این حال، مایکروسافت از آن زمان تاکنون در این جبهه با مشکل مواجه بوده است. طبق گزارش‌ها، تیم هولولنز در دو سال گذشته بیش از ۱۰۰ کارمند خود را از دست داده است. ساخت هدست بسیار چالش برانگیزتر از آن چیزی بود که مایکروسافت پیش‌بینی می‌کرد. از آن زمان این شرکت آن تیم را که قبلاً بیش از ۱۰۰۰ کارمند داشت، بازسازی کرد و بودجه آن را کاهش داد.