شهرخبر

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه درباره قطعنامه شورای حکام علیه ایران

کدخبر: ۵۳۶۲۰۳
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به ارائه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران، گفت: متاسفانه صدور این قطعنامه با انگیزه‌های سیاسی صورت گرفت.
اظهارات سخنگوی وزارت خارجه درباره قطعنامه شورای حکام علیه ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه ۳۰ آبان ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: هفته گذشته هفته پرکار و پرتحرکی را در حوزه دیپلماسی خارجی شاهد بودیم. سفر وزیر خارجه عمان به تهران و دیدار وی با رئیس جمهور را داشتیم و مذاکرات وزرای امور خارجه دو کشور در ارتباط با موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای انجام شد.

وی بیان کرد: همچنین شاهد سفر معاون وزیر خارجه ارمنستان به تهران بودیم و وی با وزیر امورخارجه کشورمان دیدار کرد. همچنین گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با همتایانش در کشورهای آفریقای جنوبی، پاکستان، جمهوری آذربایجان، قطر و عراق انجام شد. علاوه بر این، نشست هم‌اندیشی و تبادل نظر وزیر خارجه با رؤسا و نایب رئیس گروه‌های دوستی مجلس شورای اسلامی انجام شد که در خصوص آخرین وضعیت همکاری‌های پارلمانی میان مجلس شورای اسلامی با مجالس کشورها و استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی پارلمانی بود.

کنعانی در مورد اقدامات سازمان انرژی اتمی در نطنز و فردو در واکنش به قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، گفت: موضع وزارت امور خارجه در ارتباط با این تحول شب گذشته منتشر و به صورت رسمی اعلام شد.

وی بیان کرد: اقدام جمهوری اسلامی ایران در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود؛ قطعنامه‌ای که متأسفانه با اقدام سیاسی دولت آمریکا و سه کشور اروپایی در رویکرد سیاسی صورت گرفت و عملاً آن را با فشار سیاسی به شورای حکام تحمیل کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اینکه جزئیات اقدام به عمل آمده از سوی جمهوری اسلامی ایران چه بوده است، ان‌شاء‌الله سازمان انرژی اتمی متناسب با شرایط و نیاز اطلاع رسانی خواهد کرد و بنده در جایگاهی نیستم که درباره جزئیات اقدام صحبت کنم.

کنعانی تاکید کرد: همان طور که در مواضع منتشر شده ما مورد اشاره قرار گرفت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این ارتباط در جریان قرار گرفت و اقدام به عمل آمده با حضور ناظران سازمان بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت. صدور قطعنامه با انگیزه‌های سیاسی در حالی صورت گرفت که ایران شفاف‌ترین برنامه صلح‌آمیز فعالیت هسته‌ای را در مقایسه با میزان تأسیسات تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جهان دارد و هم بیشترین بازرسی‌های انجام شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های ایران صورت گرفته است.

وی ادامه داد: انتظار این بود که در واکنش به اقدام مثبت جمهوری اسلامی ایران و همکاری‌های سازنده کشورمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اقدامات سیاسی پرهیز شود و اجازه دهند که همکاری‌های خوب با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ویژه متعاقب گفتگوهای اخیر هیئت عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با دبیرکل و مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که وارد روند جدیدی شده بود، این روند ادامه پیدا کند و طرفین بتوانند به نتایج خوبی برسند اما اقدام این چهار کشور متأسفانه نشان داد همچنان مایل هستند با رویکردهای سیاسی فعالیت‌های فنی میان ایران و آژانس را دچار خلل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: لذا در این زمینه جمهوری اسلامی ایران واکنش لازم را همانطور که از قبل هم اعلام کرده بود، نشان داد و مبنای جمهوری اسلامی در ارتباط با آژانس این است که تعهد و تکلیف در مقابل حقوق است. اگر جمهوری اسلامی تکالیفی در ارتباط با آژانس دارد، حتماً حقوقی هم دارد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران به تکالیف خود پایبند است و همواره در تعامل و ارتباط نزدیک و سازنده با آژانس اثبات کرده است که به روند تعامل و همکاری و انجام تکالیف خود پایبند است و در همین چارچوب فعالیت‌ها و اقدامات خود را ادامه خواهد داد.

کنعانی با اشاره به انتشار اولین شماره مجله دیپلمات، گفت: این اقدام با پیشنهاد و ابتکار عمل وزیر امور خارجه پیگیری شد و توسط مرکز سخنگوی و دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه به مرحله انتشار رسید. امروز یک نسخه از آن را در اختیار خبرنگاران قرار دادیم، چرا که قطعاً خبرنگاران با تجربه در حوزه سیاست خارجی می‌توانند به تقویت محتوای این مجله و مفید بودن هر چه بیشتر آن کمک کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: امروز شاهد اولین بازی تیم ملی جمهوری اسلامی ایران در مسابقات جام جهانی قطر هستیم و برای بازیکنان تیم ملی کشورمان آرزوی موفقیت و پیروزی می‌کنیم. ان‌شاء‌الله همه ما شاهد بازی خوب، دیدنی و جذاب توأم با نتیجه مطلوب برای تیم ملی جمهوری اسلامی باشیم تا دل مردم ایران شاد شود.

در حال تکمیل