شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بایدن

تطهیر قاتل | چرخش بایدن به سمت ریاض

در میانه انتصاب جدید سعود القحطانی به عنوان مجری قتل جمال خاشقجی، دولت بایدن هم به قاتل اصلی این جنایت یعنی بن سلمان مصونیت داد. این در حالی است که پیش تر با اقدام ریاض در همراهی با روسیه در اوپک پلاس برای کاهش سقف تولید نفت خام، اخبار از تیره شدن روابط آمریکا و عربستان خبر می داد و در عین حال جو بایدن هم پیش از روی کارآمدنش و حتی در ایام تبلیغات انتخاباتی سال ۲۰۲۰ از حمله به بن سلمان به دلیل این قتل دریغ نمی کرد، اما تحولات چند روز اخیر خلاف آن را نشان می دهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حساب کاربری «العهد الجدید» وابسته به مخالفان «آل سعود» دیروز (شنبه) نوشت: «سعود القحطانی» مشاور سابق دربار سلطنتی عربستان به وظیفه دیگری ماموریت یافته است.  سعود القحطانی پیشتر به دست داشتن مستقیم در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منقد آل سعود که به طرز وحشیانه‌ای در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید متهم و بنا به دستور صوری محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی از تمامی سمت‌هایش برکنار شد. اما بعدا توسط دستگاه قضایی عربستان تبرئه شد. القحطانی از افراد نزدیک بن سلمان به شمار می رود.

سعود القحطانی، مشاور پیشین محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و احمد عسیری معاون سابق رییس اطلاعات این کشور از مهمترین افراد متهم پرونده قتل خاشقجی هستند. از سعود القحطانی به عنوان فرد مورد اطمینان محمد بن سلمان نام برده می‌شود که وظیفه شناسایی و حذف مخالفین سعودی در خارج کشور را برعهده داشته است. برخی گزارش‌ها نشان داد که القحطانی روند قتل خاشقچی را از طریق اسکایپ هدایت کرده بود. 

حساب کاربری «العهد الجدید» وابسته به مخالفان «آل سعود» امروز نوشت: «القحطانی خود را وقف مدیریت کارهای کثیف و سیاه دیگری خواهد کرد و حمود بن بداح المریخی، مشاور در امور دربار با رتبه وزیر جای او را در مدیریت ارتش‌های سایبری و کنترل و هدایت رسانه های سعودی خواهد گرفت. » سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان حمود المریخی را در پایان ماه مه گذشته با رتبه عالی به عنوان مشاور در امور دربار منصوب کرده بود.  این حساب کاربری پیشتر اشاره کرده بود که اگرچه عربستان سعودی القحطانی را از تمام سمت‌هایش در دربار سلطنتی، امنیت سایبری و سایر موارد برکنار کرده است اما او همچنان کارهای زیادی از جمله نظارت بر دستورالعمل‌های رسانه‌های محلی را انجام می‌دهد. به رغم حضور المریخی در دربار سلطنتی با رتبه عالی، رسانه‌های عربستان هرگز تصویر وی را نشان نداده و بیوگرافی او را منتشر نکرده اند.

القحطانی کیست؟

اما برای آنکه بدانیم سعود القحطانی کیست، کافی است که به گزارشات سازمان دموکراسی برای جهان عرب رجوع کنیم. این سازمان در مطلبی برای روشن شدن ابعاد اقدامات القحطانی چنین می نویسد: «سعود القحطانی مامور کشتن تبعیدیان سعودی در خارج از کشور بوده است. وی هم چنین فعالان زن حقوق بشری را در زندان مخفی عربستان شکنجه کرد. القحطانی در عملیات‌های نظارتی و هک روزنامه نگاران سعودی و فعالان حقوق بشر شرکت داشته است.»

بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری، سعود القحطانی به نویسندگان سعودی و کاربران شبکه‌های اجتماعی دستور می داد تا پیام‌های خاصی بنویسند و حداقل چند نفر از آن‌ها که از اطاعت دستورات وی اطاعت نکردند، در حال حاضر در زندان هستند. قبل از قتل جمال خاشقجی، القحطانی شخص نزدیک محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی بود و یکبار گفت که «وی به دستور محمد بن سلمان عمل می‌کند.»

عبدالله العوده، مدیر منطقه خلیج فارس در سازمان داون پیرامون ابعاد شخصیتی القحطانی گفت بود که او (القحطانی)، مجری وفادار دستورات بن سلمان در زمینه استفاده از خشونت، در سطح داخلی و بین المللی است. العوده افزود: «اگر می‌خواهید بفهمید محمد بن سلمان کیست، به آثار کشتار، شکنجه و ظلم و ستم‌هایی که القحطانی از خود به جای گذاشته است نگاه کنید. سعود القحطانی مشاور نزدیک حاکم قاتل بود و به گفته دفتر اطلاعات ملی آمریکا، یکی از مقامات سعودی مسئول قتل روزنامه نگار خاشقجی بوده است.»

دادستان‌های ترکیه سعود القحطانی را به دلیل نقشش در قتل متهم کرده‌اند و در حال حاضر او و سایر مقامات دولتی عربستان دخیل در جنایت را تحت تعقیب قرار می‌دهند. سعود القحطانی علاوه بر مشارکت در ترور جمال خاشقجی به جنایت‌های دیگری مانند شکنجه و آزار جنسی «لجین الهذلول»، فعال زن سعودی و همچنین تلاش برای ترور « سعدالجبری» مقام سابق سعودی در کانادا متهم است.

به گفته بسیاری از فعالان حقوق بشر عربستانی و کسانی که از زندان‌های رژیم سعودی آزاد شده‌اند، سعود القحطانی در بازجویی و شکنجه روحی و جسمی فعالان حقوق زن نقش زیادی دارد. همچنین القحطانی ارتش سایبری دولت سعودی را تأسیس کرد و کار موج‌سازی در فضای مجازی در راستای منافع ریاض را بر عهده داشت. العوده گفت: «القحطانی و رئیسش محمد بن سلمان باید به خاطر جنایاتی که علیه فعالان مسالمت آمیز سعودی انجام داده اند ، محاکمه شوند.»

 تطهیر قاتلان

در میانه انتصاب جدید سعود القحطانی به عنوان مجری قتل جمال خاشقجی، دولت بایدن هم به قاتل اصلی این جنایت یعنی بن سلمان مصونیت داد. این در حالی است که پیش تر با اقدام ریاض در همراهی با روسیه در اوپک پلاس برای کاهش سقف تولید نفت خام، اخبار از تیره شدن روابط آمریکا و عربستان خبر می داد و در عین حال جو بایدن هم پیش از روی کارآمدنش و حتی در ایام تبلیغات انتخاباتی سال 2020  از حمله به بن سلمان به دلیل این قتل دریغ نمی کرد، اما تحولات چند روز اخیر خلاف آن را نشان می دهد.    

البته به گزارش عربی۲۱، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در سخنانی درباره اعطای مصونیت به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در استانبول و متهم شدن واشنگتن به مقدم دانستن صادرات اسلحه و مبادلات تجاری و اقتصادی بر موضوعات حقوق‌بشری به دلیل اتخاذ این تصمیم، اظهار کرد: «این موضوع هیچ ارتباطی به روابط دوجانبه با عربستان سعودی که در حال حاضر در پی تصمیم اوپک پلاس دچار تنش است، ندارد. این تصمیم صرفاً وجهه حقوقی دارد.»

در همین حال ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز درباره دلایل اتخاذ این تصمیم اعلام کرد: «دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفت به محمد بن سلمان در پرونده‌ای که خدیجه جنگیز، نامزد جمال خاشقجی علیه او مطرح کرده مصونیت بدهد، چراکه محمد بن سلمان سمت نخست‌وزیری را در عربستان برعهده دارد.» پاتل افزود: «آمریکا به طور مداوم این اصول را در مورد سران کشورها و دولت‌ها و وزرای خارجه مادامی که آنها بر سر کار هستند اعمال کرده است و ما انتظار داریم که دیگران نیز برای آمریکا این کار را انجام دهند.» وی همچنین تاکید کرد: «این تصمیم حقوقی بوده و بی‌ارتباط با ماهیت این پرونده است.»

این اظهارات پس از آن بیان شد که وزارت دادگستری آمریکا جمعه اعلام کرد، دولت جو بایدن به این نتیجه رسیده است که محمد بن سلمان در پرونده قتل جمال خاشقجی از پیگیرد قضایی مصونیت قانونی دارد. این تصمیم آمریکا واکنش خدیجه جنگیز، نامزد جمال خاشقجی را به همراه داشت و وی در توییتی در این باره نوشت: «خاشقجی امروز یک بار دیگر مُرد و بار دیگر پول تاثیر گذارتر بود.» | منبع: دیپلماسی ایرانی