شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#انرژی اتمی#رئیس جمهور

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

اطلاعات دقیق پوتین از جزئیات نیروگاه «زاپروژیا» موجب تعجب من شد

اطلاعات دقیق پوتین از جزئیات نیروگاه «زاپروژیا» موجب تعجب من شد

مدیرکل آژانس انرژی اتمی با اشاره به آگاهی رئیس جمهور روسیه از جزئیات و وقایع جاری نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، از این موضوع ابراز تعجب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی از اطلاعات دقیق و موشکافانه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره جزئیات نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا ابراز تعجب کرد.

گروسی در پاسخ به این پرسش که آیا به اعتقاد او پوتین با تحولات نیروگاه اتمی زاپروژیا آشنایی دارد، گفت: قطعا. او تمام جزئیات آن را می‌داند که البته برای من تعجب‌برانگیز است. در مکالمه‌ای که با او داشتم، به وضوح می‌دیدم که او اطلاعات دقیقی دارد و این اطلاعات تنها به طراحی نیروگاه محدود نبوده بلکه مهم‌تر اینکه او درباره دسترسی برق و منابع خارجی برق هم اطلاعات دارد. او این تاسیسات را می‌شناسد و خیلی هم خوب می‌شناسد.

گروسی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بازرسان آژانس قادر به سرکشی به تمام مناطق نیروگاه هستند یا خیر نیز افزود: بله. به هر حال ما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم. مناطقی بود که ما دسترسی نداشتیم اما به تمام چیزهایی که نیاز داشتیم، دسترسی داشتیم.

وی باردیگر بر اهمیت ایجاد منطقه امنیتی پیرامون نیروگاه اتمی زاپروژیا به منظور جلوگیری از وقوع فاجعه هسته‌ای تاکید کرد و گفت: مادامی که این نیروگاه مصون‌سازی نشود، احتمال وقوع فاجعه اتمی وجود دارد زیرا این نیروگاه دوباره هدف بمباران قرار گرفته و به همین دلیل ما در تلاشیم و اصرار دارم که این منطقه امنیتی اطراف نیروگاه ایجاد شود.

گروسی شرایط زاپروژیا را بی سابقه توصیف کرد و گفت که اقدام فوری درباره آن ضروری است.

گروسی ۱۱ اکتبر(۱۹ مهر) در سن‌پترزبورگ با پوتین دیدار کرد. او پیش‌تر تماس با رئیس جمهور روسیه را از حیث حصول اطمینان درباره امنیت تاسیسات هسته‌ای، بسیار ضروری و مهم خوانده بود.

وزیر دفاع روسیه دیروز(یکشنبه) از حمله ارتش اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بعد از ۲ ماه وقفه خبر داد و گفت که ارتش کی‌یف تنها در هفته گذشته، ۲۵ توپ به نیروگاه زاپروژیا شلیک کرده و یکی از این توپ‌ها به سقف ساختمان ویژه شماره۲ که سوخت هسته‌ای در آن نگهداری می‌شود، اصابت کرده است.

همچنین دیروز رسانه‌های روس گزارش دادند که ارتش اوکراین برای نخستین بار از ماه سپتامبر تاکنون، تنها در یک روز نیروگاه اتمی زاپروژیا را ۱۲ بار هدف حمله و بمباران قرار داده است.

زاپروژیا بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا است. روسیه در اواخر فوریه و اندکی پس از آغاز عملیات نظامی این کشور در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، کنترل این نیروگاه را به دست گرفت. در حال حاضر، ۶ واحد انرژی این نیروگاه در حالت «خاموشی سرد» قرار گرفته زیرا نیروهای اوکراینی دائماً تأسیسات را بمباران می‌کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه سپتامبر پس از بازدید از این نیروگاه، خواستار ایجاد یک محوطه امنیتی پیرامون زاپروژیا شد و در حال حاضر، مبحث مؤلفه‌های جغرافیایی این نیروگاه در دست بحث و بررسی است.