شهرخبر
مؤسسات قرآنی و چالش جذب مخاطب / ۱۱

فعالیت مؤسسات قرآنی موضوعی تعریف شود

سیدعدنان موسوی، مؤلف و مدرس قرآن با بیان اینکه مسئله جذب مخاطب در برخی مؤسسات قرآنی شهرهای بزرگ متأثر از بافت جمعیتی است، گفت: فعالیت مؤسسات را باید در مناطق موضوعی تعریف کنیم به این معنا که برخی صوت و لحن، برخی تجوید و ... را تخصصی آموزش دهند.

سید عدنان موسویسیدعدنان موسوی، مؤلف و مدرس قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره چالش‌هایی که مؤسسات قرآن در جذب مخاطب با آنها مواجه هستند، گفت: برای این چالش‌ها می‌توان علل و عوامل مختلفی برشمرد ازجمله بافت جمعیتی و اجتماعی منطقه‌ای که یک مؤسسه قرآنی در آن فعالیت می‌کند. این عامل بسیار مهم است؛ مثلاً اگر شما در شهرهایی مثل اهواز، آبادان یا دزفول که شهرهای بزرگ‌تری هستند فعالیت می‌کنید تعداد مؤسسات نسبتاً زیادند، از طرفی تنوع مخاطبین و نگاه‌های آنان نیز موضوع دیگری است. این باعث می‌شود برخی مؤسسات نتوانند نیروهای بسیاری را جذب کنند.

وی ادامه داد: در شهرهای با جمعیت کمتر، افراد به هم نزدیک‌ترند، آداب و رسوم زندگی آنها به هم شباهت دارد. عقاید مذهبی به یکدیگر نزدیک‌ترند، از این جهت مخاطبین مؤسسات در چنین شهرهایی بیشتر هستند، مثلاً در شهرهایی مثل شادگان یا رامشیر یا شهرهای دیگر می‌توانید جمعیت بیشتری را جذب کنید.

این مؤلف قرآنی افزود: اگر در کلان‌شهرها بخواهیم این مشکل را برطرف کنیم باید سعی کنیم فعالیت مؤسسات قرآنی را در مناطق موضوعی تعریف کنیم؛ به این معنا که برخی مؤسسات، صوت و لحن، برخی تجوید و ... را به صورت تخصصی آموزش دهند تا مخاطبان تخصصی این رشته‌ها پراکنده نشوند.

این قاری قرآن افزود: نکته دوم، خلاقیت و نوآوری است که امر مهمی است، اما آنچه نباید از آن غفلت کرد که می‌توان آن را عامل سوم در جذب مخاطب دانست، تبلیغ است. بسیاری از افراد به فعالیت‌های قرآنی علاقه دارند، اما مطلع نمی‌شوند، زیرا امکاناتی که در اختیار مؤسسات قرآنی است برای تبلیغ بسیار کم است. در شهرهای بزرگ‌تر، شهرداری‌ها، مؤسسات تبلیغاتی و صدا و سیما می‌توانند در این زمینه کمک کنند که این حمایت کمتر است.

موسوی عامل مؤثر بعدی را داشتن الگو در منطقه دانست و افزود: البته شهرها هر قدر بزرگتر باشند، سهم تأثیرگذاری این الگوها کمتر است. اگر شهری، الگوی قرآنی داشته باشد مخاطبان فعالیت‌های قرآنی آن بیشتر است. برای مثال مناطقی که نفرات اول مسابقات بین‌المللی منسوب به آن‌ها باشد، مخاطب بیشتری جذب فعالیت قرآنی می‌شود، بنابراین نقش الگو را نباید فراموش کرد.

این مدرس قرآن در پایان گفت: موضوع دیگری که نباید فراموش کنیم این است که معلمان و مدرسان و اساتید، در درجه اول با اخلاق خوب و دوم با به روزرسانی اطلاعات خود می‌توانند افراد بسیاری را جذب کنند.

انتهای پیام