شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#علوم پزشکی#شهید بهشتی

این غذاها برای افراد مبتلا به دیابت سم است

دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۳

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تبیین توصیه‌های کاربردی در خصوص تغذیه بیماران دیابتی پرداخت.

diabetes nutrition - تغذیه - قند خون - دیابت - سلامت - سبزیجات

به گزارش همشهری آنلاین، فرشته فزونی رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تغییر الگوی غذایی مردم و مصرف بی‌رویه فست فودها، نوشابه‌های گازدار، غذاهای چرب و سرخ شده، مواد قندی و شیرین، کاهش مصرف میوه و سبزی‌ها و عدم تحرک بدنی کافی از عوامل مؤثر در بروز اضافه وزن، چاقی و دیابت در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: تنظیم رژیم غذایی در مبتلایان دیابت علاوه بر کنترل وزن و قند و چربی و فشارخون به منظور تنظیم زمان صرف وعده‌های اصلی و میان وعده‌ها صورت می‌گیرد تا از تغییرات قند خون در افرادی که دارو استفاده می‌کنند، پیشگیری شود.

به گفته فزونی، با رعایت یک رژیم غذایی مناسب و تنظیم قند خون می‌توان عوارض مزمن ناشی از دیابت نظیر بیماری‌های کلیوی، فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش داد.

وی افزود: رژیم غذایی بیماران دیابتی در عین حال که باید حاوی انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های روزمره باشد باید به کنترل وزن بدن کمک کند. همچنین تأمین کننده پروتئین کافی و ریزمغذی‌های مورد نیاز از جمله ویتامین‌های گروه B باشد که نقش مهمی در کنترل اختلالات عصبی دارد.

فزونی به بیماران دیابتی توصیه کرد: از مصرف مواد غذایی با سدیم بالا و مواد غذایی پرچرب حاوی کلسترول بالا و یا اسیدهای چرب ترانس پرهیز کنند.

وی مواد غذایی حاوی سدیم بالا را شامل غذاهای شور، کالباس، سوسیس، پنیر پیتزا، چیپس، پفک و غذاهای کنسروی، سس کچاپ، سس‌های سالاد، ترشی و انواع شورها عنوان کرد.

به گفته فزونی، از مواد غذایی پرچرب حاوی کلسترول بالا و یا اسیدهای چرب ترانس نیز می‌توان به لبنیات پرچرب، کره، خامه، غذاهای سرخ شده، گوشت‌های قرمز پرچرب، روغن جامد و نیمه جامد، کله پاچه و مغز، سیب زمینی سرخ شده اشاره کرد.

وی از بیماران دیابتی خواست از مصرف مواد غذایی حاوی قندهای ساده مانند قند و شکر، عسل، مربا، انواع شیرینی‌ها، کیک، کلوچه، بیسکویت، نوشابه‌های گازدار، شربت‌ها و نوشیدنی‌های شیرین، انواع بستنی و آبمیوه‌های تجاری که دارای قند افزوده هستند، خودداری کنند.

منبع: ایسکانیوز