شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

یافته محققان سوئدی؛

شناسایی نشانگر زیستی جدید تاثیرگذار در ابتلا به کووید۱۹ شدید

شناسایی نشانگر زیستی جدید تاثیرگذار در ابتلا به کووید۱۹ شدید

محققان پی بردند که در بیماران مبتلا به عفونت حاد کووید۱۹ سطح سیتوکین IL-۲۶ خون افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، میزان بالای IL-۲۶ با یک پاسخ التهابی اغراق آمیز مرتبط است که نشان دهنده موارد شدید بیماری است.

یافته‌های محققان مؤسسه کارولینسکا سوئد نشان می‌دهد که IL-۲۶ یک نشانگر زیستی بالقوه برای کووید ۱۹ شدید است.

واکسن‌های کووید ۱۹ در کاهش تعداد موارد شدید ابتلاء به این بیماری مؤثر بوده‌اند. با این حال، ظهور سویه های ویروسی جدید، توزیع محدود واکسن و کاهش ایمنی مشکلاتی هستند که دانشمندان را به یافتن درمان‌های مؤثرتری برای این بیماری سوق می‌دهد.

«ادواردو کاردناس»، محقق ارشد این مطالعه، می‌گوید: «ما باید درباره مکانیسم‌های ایمونولوژیک زیربنایی بیشتر بدانیم تا درمان‌های بهتری پیدا کنیم. همچنین نیاز به تشخیص بهتر در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ وجود دارد.»

محققان برای اولین بار سعی کرده‌اند مشخص کنند که آیا سیگنال‌دهی ایمنی از طریق سیتوکین اینترلوکین ۲۶ (IL-۲۶) در بیماری شدید کووید ۱۹ نقش دارد یا خیر.

کاردناس می‌گوید: «ما از قبل می‌دانیم که IL-۲۶ در بسیج سلول‌های ایمنی که با عفونت‌های باکتریایی در ریه‌ها و همچنین در بیماری‌های تنفسی مزمن در انسان مبارزه می‌کنند، دخیل است. علاوه بر این، IL-۲۶ دارای اثرات ضد ویروسی و ضد باکتریایی است.»

دانشمندان برای مطالعه چگونگی دخالت این مولکول در کووید ۱۹، ۴۹ بیمار را که به دلیل عفونت کروناویروس در بیمارستان بستری شده بودند، انتخاب کردند که ۴۴ نفر از آنها علائم شدید و نیاز به اکسیژن درمانی داشتند. بیماران از ژوئن ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۱ در بیمارستانی در استکهلم انتخاب شدند. یک گروه کنترل متشکل از ۲۷ فرد سالم نیز در همان دوره انتخاب شدند. سپس محققان سطوح پروتئین IL-۲۶ و سایر ترکیبات التهابی را در خون این افراد اندازه گیری کردند.

دکتر کاردناس می‌گوید: «ما می‌توانیم برای اولین بار نشان دهیم که سطح خونی سیتوکین IL-۲۶ در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بسیار بالاتر از افراد سالم است.»

محققان همچنین دریافتند که این افزایش با توفان سیتوکینی مرتبط است؛ یک پاسخ التهابی بیش از حد و خطرناک که نشان‌دهنده موارد شدید کووید ۱۹ است.

دکتر کاردناس می‌گوید: «کشف ما یک نشانگر زیستی بالقوه را برای کووید ۱۹ شدید نشان می‌دهد، اما با توجه به اثرات ضد ویروسی IL-۲۶، ممکن است یک هدف درمانی جدید نیز شناسایی کرده باشیم.»

به گفته محققان، نتایج امیدوارکننده، اما مقدماتی هستند و مستلزم مطالعه بیشتر با گروه بیماران بزرگ‌تر هستند.