شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#جام جهانی#قطر#آبان

شایعه یا واقعیت/ ایران حق پخش جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را خریداری کرده است؟

شایعه یا واقعیت/ ایران حق پخش جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را خریداری کرده است؟

پیش از این اعلام شده بود که حق پخش بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر توسط ایران خریداری نشده است که پس از پیگیری‌ها مشخص شد این اتفاق در اوایل آبان رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هرچند که ایران نتوانست هیچ سهمی از گردشگران جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را به دست آورد اما موفق شد تا تعدادی از خبرنگاران خود، علی الخصوص خبرنگاران صداوسیما را در قطر مستقر کند تا دست‌کم حق پوشش بازی‌ها به صورت زنده به ایران داده شود.

ایران حق پخش را خریداری کرده است؟

ماجرا از جایی آغاز شد که سایت فوتبالی «MY khel» که برای هندوستان است؛ جدول شبکه‌های پخش‌کننده‌ مسابقات جام جهانی قطر را منتشر کرد. در آن جدول نوشته شده بود که شبکه‌های تلویزیونی از ۴۴ کشور دنیا این مسابقات را زنده پخش می‌کنند.

در برخی از این کشورها، بیش از یک شبکه حق پخش این مسابقات را خریداری کرده است؛ برای مثال در اروگوئه پنج شبکه، در ژاپن و پرتغال چهار شبکه و در کشورهایی چون آلمان، کره جنوبی و اسپانیا هرکدام سه شبکه این رقابت‌ها را خریداری کرده‌اند. همچنین نام اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اروپا (EBU) در بین خریداران حق پخش‌ مسابقات جام جهانی دیده می‌شود که امکان تماشای این رویداد ورزشی را برای بیننده‌های شبکه‌های اروپایی عضو این اتحادیه فراهم می‌کند.

اما برخلاف EBU، نام اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه (ABU) در بین خریداران حق پخش رقابت‌های جام‌جهانی دیده نمی‌شود؛ هرچند اغلب کشورهای آسیایی از جمله چین، کره جنوبی، سنگاپور، مالزی و ژاپن به طور مستقل این بازی‌ها را خریداری کرده‌اند.

با انتشار این خبر رسانه‌ها اعلام کردن نام صداوسیما در جدول رسانه‌ای که به طور مستقیم این بازی‌ها را خریداری کرده باشد، به چشم نمی‌خورد.

این نکته در ابتدا مطرح شد که ایران از اساس حق پخش این مسابقات را خریداری نکرده؛ اما طبق پیگیری‌های خبرنگار خبرآنلاین مشخص شد که این حق پخش در اوایل آبان توسط سفیر ایران در قطر خریداری شده است.

خبرنگاران ایرانی در جام جهانی هستند یا خیر؟

حالا باتوجه به این شرایط خبر ورزشی چند روز قبل در گزارشی اختصاصی نوشت طبق تصمیم گیری مدیران صدا و سیما و همچنین تهیه کننده ویژه برنامه جام جهانی قرار است ۳ گزارشگر برای دیدارهای ایران راهی قطر شوند و بازی‌های تیم ملی را از آنجا برای بینندگان تلویزیونی گزارش کنند.

قرار بود محمدرضا احمدی برای بازی مقابل انگلیس، پیمان یوسفی برای دیدار مقابل ولز و جواد خیابانی برای دیدار مقابل آمریکا راهی قطر شوند ولی در لحظه آخر تصمیم مدیران صدا و سیما تغییر کرد و حالا هیچکدام از گزارشگران راهی قطر نخواهند شد و قرار است این گزارشگران از تهران بازی‌ها را برای بینندگان شبکه ۳ گزارش کنند.

همان زمان این پرسش پیش آمد که اگر هیچ یک از این خبرنگاران قرار نیست که به جام جهانی بروند پس چه کسی قرار است رویدادها را به صورت مستقیم و زنده گزارش کند و حتی این شائعبه پیش آمد که چون ایران حق پخش را خریداری نکرده طبیعتا هم نمی‌تواند خبرنگار داشته باشد یا بازی‌ها را پخش کند؛ اما از آنجایی که مشخص شد ایران حق پخش را خریداری کرده است پس فرضیه دوم حذف می‌شود، اما برای اینکه مطمئن شویم شرایط گزارش مسابقات جام جهانی به کجا ختم می‌شود، پیگیری‌های لازم را انجام دادیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که تنها این سه گزارشگر به قطر نرفتند و قرار است که بازی‌ها را از ایران گزارش کنند، دیگر خبرنگاران در قطر حضور دارند و تحلیل‌ها و گزارش‌های خود را به صورت زنده منعکس و در محل منعکس می‌کنند.

چرا ایران اینترنشنال در جام جهانی حضور ندارد

یک پرسش اساسی دیگر هم در این میان مطرح شد و آن هم این است که چرا ایران اینترنشنال نتوانسته در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حضور پیدا کند و آیا این ماجراها سیاسی است؟ یکی از احتمال‌هایی که داده می‌شود این است که ایران رایزنی‌های لازم را با قطر انجام داده تا اینترنشنال در این مسابقات حضور نداشته باشد. یک دلیل هم که محرز است این است که خود این رسانه اعلام کرده نتوانسته مجوز بگرد و عدم حضورش ارتباط چندانی با داوسیما و رسانه‌های ایرانی ندارد.

مراسم افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر امروز و پیش از شروع اولین دیدار که میان قطر و اکوادور برگزار می‌شود، در ورزشگاه البیت انجام خواهد شد. مدت زمان مراسم افتتاحیه جام جهانی فوتبال قطر ۳۰ دقیقه است. این مراسم شامل برنامه‌ای متشکل از هفت بخش است که توسط هنرمندان بین‌المللی اجرا می‌شود و سنت‌های قطری و فرهنگ بین‌المللی در آن گنجانده شده است. این دوره از رقابت‌ها در مجموع ۴۴۰ میلیون دلار پاداش دارد که ۴۰ میلیون دلار بیشتر از دوره قبلی است.

۵۵۲۴۵