شهر خبر

تقویت ذخایر آبزیان در سواحل در دستور کار است/ وجود ۱۲ هزار صیاد غیرمجاز در کشور

تقویت ذخایر آبزیان در سواحل در دستور کار است/ وجود ۱۲ هزار صیاد غیرمجاز در کشور

وزیر جهادکشاورزی گفت: با توجه به اینکه برخی از اوقات به دنبال محدودیت صید می‌رویم ۱۲ هزار صیاد غیر مجاز داریم.در این زمینه در برنامه هفتم توسعه برنامه داریم که با کمک مجلس برای تقویت ذخایر در سواحل اقدامات بیشتری انجام شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، «سید جواد ساداتی‌نژاد» وزیر جهاد کشاورزی، امروز در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته، افزود: در کشور مراکز دولتی بازسازی ذخایر گونه‌های مختلف تکثیر آبزیان وجود دارد که در دریا و رودخانه‌ها رهاسازی می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: فعالیت بازسازی ذخایر آبزیان از سال‌ها پیش در سازمان شیلات ایران به منظور پایداری بهره برداری صید و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیانی که مورد بهره برداری قرار می گیرند، انجام و سالیانه بیش از ۳۵۰ میلیون قطعه انواع آبزیان در منابع آبی کشور رهاسازی می‌شود.

وی تصریح‌کرد: با وجود اینکه آبزیان مواد مغذی ارزشمندی دارند اما در سفره مردم به‌خوبی نمود نداشته است که این امر بیانگر مشکل ما در معرفی و حتی تولید این محصولات است.

ساداتی‌نژاد اضافه‌کرد: حتی در تولید گوشت شترمرغ نیز با وجود اینکه جزو تولیدکنندگان بزرگ این محصول در جهان هستیم، اما این کالا جای مشخصی در سبد خانوار ندارد.

وی گفت: صنایع فرآوری آبزیان نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد، اما در مجموع در بخش کشاورزی شاهد خروج سرمایه گذاران هستیم و لازم است از سایر بخش ها به این بخش سرمایه گذار وارد شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه‌داد: هرچند ۹۸ درصد کشاورزی ایران مربوط به بخش خصوصی است، اما در بخش شیلات این‌طور نیست و باید واگذاری ها افزایش یابد که می تواند تولید و ثروت بیشتری برای کشور به همراه داشته باشد.

وی افزود: نیازمند افزایش ورود بیشتر دانش‌بنیان‌ها به بخش شیلات هستیم که در مقایسه با سایر بخش‌های کشاورزی عقب‌تر است.

ساداتی‌نژاد با اشاره‌ به ظرفیت صادرات در بخش خوراک آبزیان، گفت: در بخش خوراک ماهی نیز نیاز به ورود بیشتر دانش‌بنیان‌ها، صادرات و ارزآوری وجود دارد.

وی تاکید کرد: به‌جای اینکه به دنبال محدودیت صید برویم که در برخی مواقع هم موفقیت‌آمیز نبوده و نتیجه آن ۱۲ هزار صیاد غیرمجاز است، باید به سمت سرمایه گذاری و تقویت سواحل حرکت کنیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم اضافه‌کرد: انتظار می رود مجلس نیز در حوزه تقویت سواحل اقداماتی انجام دهد.

ششمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته از امروز تا چهارشنبه به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران دایر است.

انتهای پیام