شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه#مسکو

روابط سینمایی ایران و روسیه در حال توسعه است

روابط سینمایی ایران و روسیه در حال توسعه است

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه در آیین اختتامیه چهل و دومین جشنواره فیلم دانشجویی مسکو تأکید کرد: روابط سینمایی ایران و روسیه در حال توسعه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، مسعود احمدوند، در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: سفر رئیس سازمان سینمایی ایران و مدیران این سازمان در چند ماه گذشته به مسکو، امضای تفاهم‌ نامه میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت فرهنگ روسیه در زمینه توسعه همکاری‌های سینمایی، حضور داوران ایرانی در جشنواره‌های فیلم مسکو، قازان و دانشگاه سینمایی و کسب جایزه‌های برتر در این جشنواره‌ها توسط فیلمسازان ایرانی از جمله نشانه‌های این موضوع است.

وی با تأکید بر اینکه نظم نوینی در دنیا در حال شکل‌گیری است، گفت: در این زمینه ایران و روسیه نقش اساسی دارند و سینما یکی از مهم‌ترین رسانه‌ها در روایت این نظم نوین محسوب می‌شود.

جایزه بهترین فیلم مستند و فیلمبرداری به دو فیلم ایرانی اختصاص یافت

در این مراسم، فیلم «زری» به کارگردانی آرمان قلی‌پور دشتکی از آثار مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی جایزه بهترین فیلم مستند و فیلم «نفس نکش» ساخته میلاد نسیم سبحان دیپلم ویژه هیأت داوران برای مهارت‌های حرفه‌ای در فیلمبرداری را دریافت کردند.

فیلم کوتاه کت‌ومن به کارگردانی هادی شیبانی نیز به عنوان نماینده انجمن سینمای جوانان ایران در بخش مسابقه حضور داشت. در بخش مسابقه بین‌الملل این دوره 62 فیلم دانشجویی از 40 کشور به رقابت پرداختند.

همچنین، در هیأت داوران این دوره علاوه بر مجید اسماعیلی، مدیر موزه سینما از ایران، نیلای اولوسوی از ترکیه، ولادیمیر کاراچفسکی از بلاروس، مارگولینا ایرینا از روسیه، سانگوو هونگ از کره جنوبی، فردوس عبدالخالق از ازبکستان حضور داشتند.

بنابر این گزارش، جشنواره فیلم دانشگاه سینمایی مسکو (23 تا 27 آبان‌ماه) همزمان با سالگرد تأسیس مؤسسه سینمایی گراسیموف در مسکو برگزار شد. دانشگاه سینمایی مسکو، قدیمی‌ترین مدرسه سینمایی جهان است که در سال 1919 توسط ولادیمیر گاردین با نام مدرسه فیلم مسکو تأسیس شد و سال 1986 در یادبود گراسیموف به نام او، تغییر یافت. فیلم‌سازان مشهوری مانند لف کولشف، سرگئی آیزنشتاین، آلکسی باتالف و میخائیل رم در این مدرسه تدریس کرده‌اند و کارگردانان شاخصی مانند سرگئی پاراجانف، آندری تارکوفسکی، رستم ابراهیم‌بیگ‌اف، نیکیتا میخالکوف، الم کلیموف و صدیق برمک از این موسسه دانش‌آموخته شده‌اند.

انتهای پیام/